JABOK:X_1091 Metodický a supervizní seminář - Informace o předmětu
X_1091 Metodický a supervizní seminář k praxi I
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Čížková (přednášející)
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Michal Pešek (přednášející)
Mgr. Petra Reiserová (přednášející)
Mgr. Vojtěch Sivek, SDB (přednášející)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Tereza Najbrtová
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- X_1091/DA: kromě Pá 1. 8. až Pá 12. 9., kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 10:15–11:45 4, Po 22. 9. 10:15–11:45 4, Po 6. 10. 10:15–11:45 4, Po 20. 10. 10:15–11:45 4, Po 10. 11. 10:15–11:45 4, Po 24. 11. 10:15–11:45 4, Po 15. 12. 10:15–11:45 4, V. Sivek
X_1091/DB: kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 10:15–11:45 7, Po 22. 9. 10:15–11:45 7, Po 6. 10. 10:15–11:45 7, Po 20. 10. 10:15–11:45 7, Po 10. 11. 10:15–11:45 7, Po 24. 11. 10:15–11:45 7, Po 15. 12. 10:15–11:45 7, M. Pešek
X_1091/DC: kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 10:15–11:45 6, Po 22. 9. 10:15–11:45 6, Po 6. 10. 10:15–11:45 6, Po 20. 10. 10:15–11:45 1, Po 10. 11. 10:15–11:45 1, Po 24. 11. 10:15–11:45 1, Po 15. 12. 10:15–11:45 8, P. Reiserová
X_1091/DETF: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
X_1091/KE: Út 23. 9. 17:00–20:15 1, Út 9. 12. 17:00–20:15 1, V. Sivek
X_1091/KF: Út 23. 9. 17:00–20:15 5, Út 9. 12. 17:00–20:15 5, M. Ortová
X_1091/KG: Út 23. 9. 17:00–20:15 6, Út 9. 12. 17:00–20:15 6, P. Reiserová
X_1091/KH: Út 23. 9. 17:00–20:15 2, Út 9. 12. 17:00–20:15 2, A. Křišťan - Předpoklady
- Korekvizita : Odborná praxe bloková informativní I.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem je rozvíjet dovednosti reflexe a sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině, tak ve vztahu k odborným praxím. Naučit studenty reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, definovat individuální cíle, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
- Osnova
Semináře jsou zaměřeny na témata:
-
Význam odborné praxe pro studium a samotnou profesi, organizační pokyny, struktura a obsah praxí;
-
Role studenta - praktikanta, jeho očekávání, práva a povinnosti (vůči pracovištím i skupině), jeho odpovědnost vůči skupině a na praxích, etické aspekty;
-
Dokumentace k praxím – individuální plán, zpráva z praxe, hodnocení, portfolio;
-
Obecné i individuální cíle praxí;
-
Reflexe praxe, sebereflexe;
-
Odborná témata v souvislosti se zaměřením praxí
-
- Literatura
- povinná literatura
- Sociální služby :legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Edited by Oldřich Matoušek. Vyd 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 9788073673109. info
- doporučená literatura
- MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
- Metody hodnocení
- Zápočet na základě splněné účasti, dodržení maximální povolené jedné absence a předložení portfolia se stanovenou dokumentaci k praxím (Individuální plány, Hodnocení a Zprávy z praxí). Dále také hodnotíme aktivní zapojení studentů v seminářích a schopnost reflexe a sebereflexe. Klademe důraz na motivaci studentů se profesně rozvíjet, jejich schopnosti reflektovat emoce a porozumět jim v souvislostech (co prožívá a proč), reflexi obtížných situaci a schopnosti studentů hledat možnosti řešení/změny.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- Třídní kniha:
Denní studium
Skupina DA
15. 9. 2025 - úvodní seminář - systém praxí, dokumentace k praxím, cíle předmětu
22. 9.2025 - pravidla skupiny, mlčenlivost, role praktikanta, význam praxe při studiu, vlastní zkušenosti - diskuse
6.10. 2025 - práce s dokumentem Individuální plán praxe, práce s pojmy (poskytovatel, pracoviště, poslání, hodnoty, apod.), kritéria utváření cílů praxe, procvičování definování cílů a aktivit
20.10. 2025 - příprava na praxe, definování cílů praxe, tvorba Individuálních plánů praxe
10.11. 2025 - reflexe praxí, sebereflexe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
24.11. 2025 - reflexe praxí, vyhodnocení cílů - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
15.12. 2025 - reflexe praxí, práce na zprávě z praxe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
Skupina DB
15. 9. 2025 - úvodní seminář - systém praxí, dokumentace k praxím, cíle předmětu
22. 9.2025 - pravidla skupiny, mlčenlivost, role praktikanta, význam praxe při studiu, vlastní zkušenosti - diskuse
6.10. 2025 - práce s dokumentem Individuální plán praxe, práce s pojmy (poskytovatel, pracoviště, poslání, hodnoty, apod.), kritéria utváření cílů praxe, procvičování definování cílů a aktivit
20.10. 2025 - příprava na praxe, definování cílů praxe, tvorba Individuálních plánů praxe
10.11. 2025 - reflexe praxí, sebereflexe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
24.11. 2025 - reflexe praxí, vyhodnocení cílů - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
15.12. 2025 - reflexe praxí, práce na zprávě z praxe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
Skupina DC
15. 9. 2025 - úvodní seminář - systém praxí, dokumentace k praxím, cíle předmětu
22. 9.2025 - pravidla skupiny, mlčenlivost, role praktikanta, význam praxe při studiu, vlastní zkušenosti - diskuse
6.10. 2025 - práce s dokumentem Individuální plán praxe, práce s pojmy (poskytovatel, pracoviště, poslání, hodnoty, apod.), kritéria utváření cílů praxe, procvičování definování cílů a aktivit
20.10. 2025 - příprava na praxe, definování cílů praxe, tvorba Individuálních plánů praxe
10.11. 2025 - reflexe praxí, sebereflexe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
24.11. 2025 - reflexe praxí, vyhodnocení cílů - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
15.12. 2025 - reflexe praxí, práce na zprávě z praxe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
Kombinované studium
Skupina KE
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12. 2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxe
Skupina KF
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12. 2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxeSkupina KG
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12. 2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxe
Skupina KH
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12. 2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxe - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/X_1091