X_1091 Metodický a supervizní seminář k praxi I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2025
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Čížková (přednášející)
Dr. Ing. Alois Křišťan, Th.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Michal Pešek (přednášející)
Mgr. Petra Reiserová (přednášející)
Mgr. Vojtěch Sivek, SDB (přednášející)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tereza Najbrtová
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
X_1091/DA: kromě Pá 1. 8. až Pá 12. 9., kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 10:15–11:45 4, Po 22. 9. 10:15–11:45 4, Po 6. 10. 10:15–11:45 4, Po 20. 10. 10:15–11:45 4, Po 10. 11. 10:15–11:45 4, Po 24. 11. 10:15–11:45 4, Po 15. 12. 10:15–11:45 4, V. Sivek
X_1091/DB: kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 10:15–11:45 7, Po 22. 9. 10:15–11:45 7, Po 6. 10. 10:15–11:45 7, Po 20. 10. 10:15–11:45 7, Po 10. 11. 10:15–11:45 7, Po 24. 11. 10:15–11:45 7, Po 15. 12. 10:15–11:45 7, M. Pešek
X_1091/DC: kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1. ; a Po 15. 9. 10:15–11:45 6, Po 22. 9. 10:15–11:45 6, Po 6. 10. 10:15–11:45 6, Po 20. 10. 10:15–11:45 1, Po 10. 11. 10:15–11:45 1, Po 24. 11. 10:15–11:45 1, Po 15. 12. 10:15–11:45 8, P. Reiserová
X_1091/DETF: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
X_1091/KE: Út 23. 9. 17:00–20:15 1, Út 9. 12. 17:00–20:15 1, V. Sivek
X_1091/KF: Út 23. 9. 17:00–20:15 5, Út 9. 12. 17:00–20:15 5, M. Ortová
X_1091/KG: Út 23. 9. 17:00–20:15 6, Út 9. 12. 17:00–20:15 6, P. Reiserová
X_1091/KH: Út 23. 9. 17:00–20:15 2, Út 9. 12. 17:00–20:15 2, A. Křišťan
Předpoklady
Korekvizita : Odborná praxe bloková informativní I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem je rozvíjet dovednosti reflexe a sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině, tak ve vztahu k odborným praxím. Naučit studenty reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, definovat individuální cíle, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Osnova

Semináře jsou zaměřeny na témata:

  • Význam odborné praxe pro studium a samotnou profesi, organizační pokyny, struktura a obsah praxí; 

  • Role studenta - praktikanta, jeho očekávání, práva a povinnosti (vůči pracovištím i skupině), jeho odpovědnost vůči skupině a na praxích, etické aspekty;

  • Dokumentace k praxím – individuální plán, zpráva z praxe, hodnocení, portfolio; 

  • Obecné i individuální cíle praxí; 

  • Reflexe praxe, sebereflexe;

  • Odborná témata v souvislosti se zaměřením praxí

Literatura
    povinná literatura
  • Sociální služby :legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Edited by Oldřich Matoušek. Vyd 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 9788073673109. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
Výukové metody
Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
Metody hodnocení
Zápočet na základě splněné účasti, dodržení maximální povolené jedné absence a předložení portfolia se stanovenou dokumentaci k praxím (Individuální plány, Hodnocení a Zprávy z praxí). Dále také hodnotíme aktivní zapojení studentů v seminářích a schopnost reflexe a sebereflexe. Klademe důraz na motivaci studentů se profesně rozvíjet, jejich schopnosti reflektovat emoce a porozumět jim v souvislostech (co prožívá a proč), reflexi obtížných situaci a schopnosti studentů hledat možnosti řešení/změny.
Navazující předměty
Informace učitele
Třídní kniha:
Denní studium
Skupina DA
15. 9. 2025 - úvodní seminář - systém praxí, dokumentace k praxím, cíle předmětu
22. 9.2025 - pravidla skupiny, mlčenlivost, role praktikanta, význam praxe při studiu, vlastní zkušenosti - diskuse
6.10. 2025  - práce s dokumentem Individuální plán praxe, práce s pojmy (poskytovatel, pracoviště, poslání, hodnoty, apod.), kritéria utváření cílů praxe, procvičování definování cílů a aktivit
20.10. 2025  - příprava na praxe, definování cílů praxe, tvorba Individuálních plánů praxe

10.11.  2025  - reflexe praxí, sebereflexe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
24.11. 2025  - reflexe praxí, vyhodnocení cílů - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
15.12.  2025 - reflexe praxí, práce na zprávě z praxe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení

Skupina DB
15. 9. 2025 - úvodní seminář - systém praxí, dokumentace k praxím, cíle předmětu
22. 9.2025 - pravidla skupiny, mlčenlivost, role praktikanta, význam praxe při studiu, vlastní zkušenosti - diskuse
6.10. 2025  - práce s dokumentem Individuální plán praxe, práce s pojmy (poskytovatel, pracoviště, poslání, hodnoty, apod.), kritéria utváření cílů praxe, procvičování definování cílů a aktivit
20.10. 2025  - příprava na praxe, definování cílů praxe, tvorba Individuálních plánů praxe
10.11.  2025  - reflexe praxí, sebereflexe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
24.11. 2025  - reflexe praxí, vyhodnocení cílů - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
15.12.  2025 - reflexe praxí, práce na zprávě z praxe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení

Skupina DC
15. 9. 2025 - úvodní seminář - systém praxí, dokumentace k praxím, cíle předmětu
22. 9.2025 - pravidla skupiny, mlčenlivost, role praktikanta, význam praxe při studiu, vlastní zkušenosti - diskuse
6.10. 2025  - práce s dokumentem Individuální plán praxe, práce s pojmy (poskytovatel, pracoviště, poslání, hodnoty, apod.), kritéria utváření cílů praxe, procvičování definování cílů a aktivit
20.10. 2025  - příprava na praxe, definování cílů praxe, tvorba Individuálních plánů praxe
10.11.  2025  - reflexe praxí, sebereflexe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
24.11. 2025  - reflexe praxí, vyhodnocení cílů - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
15.12.  2025 - reflexe praxí, práce na zprávě z praxe - sdílení zkušeností, náročné situace, profesní obohacení
Kombinované studium
Skupina KE
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12.  2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxe

Skupina KF
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12.  2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxe

Skupina KG
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12.  2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxe

Skupina KH
23.9. 2025 -Základní informace o předmětu a systému praxí, pravidla skupiny, seznámení ve skupině, sociální služby, školy a školská zařízení
9. 12.  2025 - dokumentace k praxi, pravidla formulace cílů praxe

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/X_1091