JABOK:S_5521 Zdravotně sociální péče o seni - Informace o předmětu
S_5521 Zdravotně sociální péče o seniory
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 0/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Hana Čížková (přednášející)
- Garance
- Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
- Rozvrh
- Pá 17. 10. 9:30–17:00 4, Pá 21. 11. 9:30–17:00 4
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 25/22, pouze zareg.: 5/22 - Cíle předmětu
-
Získat znalosti o nejčastějších onemocněních ve stáří, jejich projevech a vlivu na kvalitu života seniora.
-
Porozumět biologickým změnám ve stáří a jejich dopadu na funkční schopnosti.
-
Seznámit se s běžnými geriatrickými syndromy a onemocněními (např. demence, Parkinsonova choroba, diabetes, CMP, poruchy mobility, smyslové poruchy).
-
Vysvětlit, jak zdravotní stav ovlivňuje soběstačnost, psychiku a potřeby seniora.
-
-
Získat znalosti o problematice neformální péče o seniory a možnostech podpory neformálně pečujících.
-
Porozumět roli rodiny v péči o seniora, rozdílům mezi formální a neformální péčí.
-
Vysvětlit specifika domácí péče, její výhody a rizika (např. přetížení, syndrom vyhoření).
-
Seznámit se s formami podpory neformálních pečujících (příspěvek na péči, sociální poradenství, respitní služby).
-
-
Získat znalosti o systému zdravotních a sociálních služeb pro seniory a státní sociální podpoře.
-
Orientovat se v systému sociálních služeb podle zákona č. 108/2006 Sb.
-
Rozlišit typy péče: terénní, ambulantní, pobytová; znát kompetence jednotlivých služeb.
-
Vysvětlit, jak funguje příspěvek na péči, kdo o něj žádá a jak probíhá posuzování.
-
Seznámit se s dalšími nástroji sociální podpory pro seniory (např. příspěvek na bydlení, mobilita, dávky hmotné nouze).
-
-
- Výstupy z učení
Student/ka vysvětlí, jak vybrané nemoci ovlivňují život seniora v běžném dni.
Student/ka popíše možnosti, jak může rodina pečovat o seniora v domácím prostředí.
Student/ka se orientuje v základních sociálních službách dostupných seniorům.
Student/ka rozliší zdravotní a sociální typy péče a uvede příklady.
Student/ka objasní postup při podání žádosti o příspěvek na péči.
- Osnova
1. Úvod do problematiky stáří a stárnutí
-
Biologické, psychické a sociální aspekty stárnutí
-
Proces stárnutí, fáze stáří
-
Potřeby seniora, soběstačnost a její ztráta
2. Nejčastější onemocnění ve stáří
-
Přehled běžných chronických onemocnění: demence, Parkinson, CMP, diabetes, srdeční onemocnění, artróza
3. Neformální péče o seniory
-
Neformální pečující – kdo jsou, co dělají, jaké mají potřeby
-
Výhody a úskalí péče v rodině
-
Syndrom vyhoření, zátěž pečujících
-
Podpora neformálně pečujících
4. Zdravotní a sociální služby pro seniory
-
Rozdělení služeb: terénní, ambulantní, pobytové
-
Pečovatelská služba, domácí zdravotní péče, osobní asistence
-
Domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, LDN
-
Návaznost služeb na potřeby seniora a jeho rodiny
5. Státní podpora a příspěvek na péči
-
Co je příspěvek na péči, stupně závislosti
-
Jak probíhá žádost, posouzení a vyplácení
-
Sociální poradenství – role sociálního pracovníka
-
Další dávky: příspěvek na bydlení, mobilita, hmotná nouze
6. Plánování péče o seniora
-
Biopsychosociální přístup v péči, individuální plán péče
-
Spolupráce – lékař, sociální pracovník, rodina
-
Aktivizace seniora, podpora soběstačnosti
7. Etika v péči o seniory
-
Důstojnost, autonomie a práva seniora
-
Informovaný souhlas, respekt k rozhodnutí
-
Etická dilemata v péči
-
Péče v závěru života – paliativní přístup
-
- Výukové metody
Výklad s diskusí, práce s kazuistikou, modelové situace
Práce s odbornými texty a nahrávkami
Spolupráce s praxí – besedy s odborníky a neformálními pečujícími
- Metody hodnocení
- 1. Student bude přítomen na výuce v rozsahu alespoň 75%.
2. Student zpracuje jeden z těchto výstupů:
- modelový plán péče (možnosti dostupné péče) pro konkrétního seniora v konkrétní lokalitě
- z poslechu vybraných dokumentů vybere pět témat, které mu přinesly nějaké nové a zajímavé informace a napíše konkrétně jaké
- Informace učitele
- Předmět se ve školním roce 2025/2026 vyučuje blokově v těchto termínech:
17. října 2025 - online na zoomu (9:30 - 16:00) zde: https://us06web.zoom.us/j/9603
556578?pwd=EnDQbsWqaTDRYT3VbLy lhD5suhL3kC.1 21. listopadu 2025 - prezenční výuka na Jaboku (9:30 - 17:00)
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/S_5521