V_1131 Sociální pedagogika I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V_1131/D: Pá 18. 10. až Pá 20. 12. Pá 10:15–11:45 5, kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Pá 4. 10., kromě Pá 1. 11., kromě Pá 8. 11. ; a Pá 4. 10. 10:15–11:45 2, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
V_1131/K: Út 29. 10. 17:00–20:15 5, Pá 15. 11. 17:00–20:15 5, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět má tyto cíle:
  • motivovat studenty k pozorování interakcí mezi dětmi, mládeží a vychovatelem (rodičem či odborným pracovníkem) a k reflexi těchto interakcí na základě teoretických znalostí z tohoto předmětu, případně na základě literatury, k níž tento předmět otevírá cestu
  • uschopnit studenty k reflexi edukační reality, a to zejména výchovné činnosti mimo školu
  • uschopnit studenty k sebereflexi vlastní vychovatelské aktivity
  • porozumět procesu socializace, tzn. znát vlivy, které podporují či ztěžují socializaci a vědět, jakým způsobem může vychovatel pozitivně ovlivňovat socializační procesy
  • Výstupy z učení
    Absolvent předmětu
  • chápe místo sociální pedagogiky v rámci pedagogických disciplín a rozumí smyslu sociální pedagogiky jako „vědy o výchově“ a chápe rozdíl mezi přístupem pedagoga a sociálního pracovníka v práci s dětmi a mládeží
  • ví, v jaké literatuře hledat pomoc při řešení výchovných problémů a při vytváření výchovné koncepce (např. při tvorbě školního vzdělávacího programu a ročního plánu)
  • umí popsat vlivy různých výchovných prostředí a chápe jejich provázanost
  • umí stanovit cíle výchovného působení a vytvořit podle nich výchovně vzdělávací program
  • při přípravě výchovně vzdělávací aktivity (programu) umí k edukačním cílům přiřadit vhodné činnosti a metody
  • zná různé druhy sociálního učení a umí je využívat při práci
  • rozumí problematice výchovy v rodině a umí (zhruba) rozpoznat míru funkčnosti rodiny na základě komunikace s dítětem a jeho rodiči
  • je schopen základní sebereflexe vlastních sociálních vztahů
  • rozumí rozdílnosti kultur a umí tuto rozdílnost zohlednit svým přístupem k dětem a mládeži, jakož i při výběru výchovných aktivit a metod
  • Osnova
    • 1) Vznik a historický vývoj sociální pedagogiky. Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku a novověku
    • 2) Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Sociální pedagogika jako teoretická disciplína a jako praktická činnost
    • 3) Sociální pedagogika a její místo v systému sociálních a pedagogických věd. Východiska a principy sociální pedagogiky. Současné tendence ve vývoji sociální pedagogiky
    • 4) Cíle sociální pedagogiky. Předmět a metoda sociální pedagogiky
    • 5) Základní pojmy sociální pedagogiky. Sociální determinanty výchovy. Výchovná prostředí: makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí
    • 6) Primární socializace v rodině, její možnosti a ohrožení, náhradní rodinná výchova
    • 7) Příčiny socializačních problémů v rodinné výchově
    • 8) Sekundární socializace – škola, peer groups, neformální edukace
    • 9) Příčiny a prevence sociálně patologického jednání
    • 10) Reflexe vlastní socializace; referenční skupiny, significant others
    • 11) Socializace v multikulturním prostředí. Možnosti edukace v multikulturním prostředí
    • 12) Socializace ve vyloučených lokalitách, problematika etnických menšin
    Literatura
      povinná literatura
    • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
    • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
    • GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
    Výukové metody
    Přednášky, cvičení
    Metody hodnocení
    Zápočet bude udělen za:
    Denní studium:
  • Aktivní účast v interaktivních částech přednášek a cvičení
  • Práce v Moodle, pojmová mapa + kolokvium, znalostní test.

    Kombinované studium:

  • znalostní test
  • Informace učitele
    Třídní kniha:
    06.09.2024 - PK - Úvod do soc ped a základní pojmy


    20.09.2024 - MK - Soc ped a její kořeny, Výchova-Formace-Animace, Formální-Neformální-Informální vzdělávání, další základní pojmy


    27.09.2024 - MP - Soc ped jako praxe, výchova a vzdělávání - pedagogika


    04.10.2024 - MK -

    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.

    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_1131