JABOK:V_1131 Sociální pedagogika I - Informace o předmětu
V_1131 Sociální pedagogika I
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V_1131/D: Pá 18. 10. až Pá 20. 12. Pá 10:15–11:45 5, kromě Po 9. 9. až Pá 13. 9., kromě Pá 4. 10., kromě Pá 1. 11., kromě Pá 8. 11. ; a Pá 4. 10. 10:15–11:45 2, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
V_1131/K: Út 29. 10. 17:00–20:15 5, Pá 15. 11. 17:00–20:15 5, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět má tyto cíle:
- motivovat studenty k pozorování interakcí mezi dětmi, mládeží a vychovatelem (rodičem či odborným pracovníkem) a k reflexi těchto interakcí na základě teoretických znalostí z tohoto předmětu, případně na základě literatury, k níž tento předmět otevírá cestu
- uschopnit studenty k reflexi edukační reality, a to zejména výchovné činnosti mimo školu
- uschopnit studenty k sebereflexi vlastní vychovatelské aktivity
- porozumět procesu socializace, tzn. znát vlivy, které podporují či ztěžují socializaci a vědět, jakým způsobem může vychovatel pozitivně ovlivňovat socializační procesy
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu
- chápe místo sociální pedagogiky v rámci pedagogických disciplín a rozumí smyslu sociální pedagogiky jako „vědy o výchově“ a chápe rozdíl mezi přístupem pedagoga a sociálního pracovníka v práci s dětmi a mládeží
- ví, v jaké literatuře hledat pomoc při řešení výchovných problémů a při vytváření výchovné koncepce (např. při tvorbě školního vzdělávacího programu a ročního plánu)
- umí popsat vlivy různých výchovných prostředí a chápe jejich provázanost
- umí stanovit cíle výchovného působení a vytvořit podle nich výchovně vzdělávací program
- při přípravě výchovně vzdělávací aktivity (programu) umí k edukačním cílům přiřadit vhodné činnosti a metody
- zná různé druhy sociálního učení a umí je využívat při práci
- rozumí problematice výchovy v rodině a umí (zhruba) rozpoznat míru funkčnosti rodiny na základě komunikace s dítětem a jeho rodiči
- je schopen základní sebereflexe vlastních sociálních vztahů
- rozumí rozdílnosti kultur a umí tuto rozdílnost zohlednit svým přístupem k dětem a mládeži, jakož i při výběru výchovných aktivit a metod
- Osnova
- 1) Vznik a historický vývoj sociální pedagogiky. Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku a novověku
- 2) Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Sociální pedagogika jako teoretická disciplína a jako praktická činnost
- 3) Sociální pedagogika a její místo v systému sociálních a pedagogických věd. Východiska a principy sociální pedagogiky. Současné tendence ve vývoji sociální pedagogiky
- 4) Cíle sociální pedagogiky. Předmět a metoda sociální pedagogiky
- 5) Základní pojmy sociální pedagogiky. Sociální determinanty výchovy. Výchovná prostředí: makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí
- 6) Primární socializace v rodině, její možnosti a ohrožení, náhradní rodinná výchova
- 7) Příčiny socializačních problémů v rodinné výchově
- 8) Sekundární socializace – škola, peer groups, neformální edukace
- 9) Příčiny a prevence sociálně patologického jednání
- 10) Reflexe vlastní socializace; referenční skupiny, significant others
- 11) Socializace v multikulturním prostředí. Možnosti edukace v multikulturním prostředí
- 12) Socializace ve vyloučených lokalitách, problematika etnických menšin
- Literatura
- povinná literatura
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
- GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen za:
Denní studium:
- Aktivní účast v interaktivních částech přednášek a cvičení
- Práce v Moodle, pojmová mapa + kolokvium, znalostní test.
Kombinované studium:
znalostní test - Informace učitele
- Třídní kniha:
06.09.2024 - PK - Úvod do soc ped a základní pojmy
20.09.2024 - MK - Soc ped a její kořeny, Výchova-Formace-Animace, Formální-Neformální-Informální vzdělávání, další základní pojmy
27.09.2024 - MP - Soc ped jako praxe, výchova a vzdělávání - pedagogika
04.10.2024 - MK - - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_1131