Pp322 Speciální pedagogika osob s tělesným postižením

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2022
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martina Anderová (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
PhDr. Ing. Iva Jungwirthová (cvičící)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp322/D: Po 13:45–15:15 2, kromě Po 24. 10. až Pá 25. 11., M. Ortová
Pp322/K: Út 14. 2. 17:00–20:15 4, Út 21. 2. 17:00–20:15 elearning, M. Ortová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
- student se orientuje v základní terminologii a klasifikaci nemocí
- student zná kompenzační a rehabilitační pomůcky a základní dělení
- student má přehled v terapeutických a edukačních přístupech u žáků
- student se orientuje v AAK a zná úskalí komunikace u žáků s omezením hybnosti
- student zná a umí doporučit vhodné soc. služby a má přehled ve školských zařízeních pro žáky se zdravotním postižením
Osnova
  • Teoretický úvod: - historie péče o osoby s omezením hybnosti,
  • - významné osobnosti a organizace ve vztahu k somatopedii
  • Terminologie a klasifikace, diagnózy směrem k cílovým skupinám studijního oboru:
  • - dětská mozková obrna, vrozené vývojové vady, amputace, progresivní svalová dystrofie, poruchy růstu, osteoporóza, roztroušená skleróza mozkomíšní, epilepsie, diabetes mellitus). Kompenzační a rehabilitační pomůcky:
  • - dělení a využití, pomůcky pro lokomoci, sebeobsluhu, edukaci, hygienu,
  • - ortopedická protetika,
  • - interní a externí bariéry v životním prostředí osob s omezením hybnosti.
  • Terapeutické a edukační přístupy a jejich aplikace u žáků s omezením hybnosti:
  • - ergoterapie – vymezení a charakteristika, základní přístupy a oblasti ergoterapie, ergoterapeutický proces, diagnostické a intervenční metody, oblasti spolupráce ergoterapeuta a speciálního pedagoga,
  • - fyzioterapie – charakteristika, diagnostika a intervence, pomůcky a moderní technologie, metody u osob s tělesným a kombinovaným postižením (Vojtova metoda, Bobath koncept a další),
  • - fyzikální terapie – charakteristika, základní dělení a příklady aplikace fyzikálních prostředků,
  • - psychomotorické a na tělo orientované přístupy – bazální stimulace, Snoezelen a multisenzoriální místnosti, dotyková terapie atd.,
  • - zooterapie a využití zvířat v somatopedické praxi. Komunikace u žáků s omezením hybnosti:
  • - vliv tělesného postižení na komunikační proces, nejčastější projevy narušené komunikace u žáků s tělesným postižením (anartrie, dysartrie, afázie),
  • - systémy a technologie AAK, principy komunikace
  • - problematika zjevného a skrytého postižení, postoje veřejnosti k osobám s omezením hybnosti.
  • Specifika vzdělávání ve školách pro žáky s tělesným postižením:
  • -specifika vzdělávání žáků s těžkým kombinovaným postižením
  • -prostředky a pomůcky, organizace vzdělávání.
Literatura
  • MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3. s. 180-264
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-859-3.
  • KUDLÁČEK, Miroslav. Svět dětské mozkové obrny: nahlížení vlastního postižení v průběhu socializace. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0178-6.
  • NOVOSAD, Libor. Tělesné postižení jako fenomén i životní realita: diskurzivní pohledy na tělo, tělesnost, pohyb, člověka a tělesné postižení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-873-9.
  • ZIKL, Pavel. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3856-7.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou (viz osnova předmětu výše).
Dále student shlédne minimálně jeden z filmů ze seznamu (viz učební materiály) a napíše anotaci filmu - do odevzdávárny je třeba vložit do 30. 11. 2022 (denní studium).
Student kombinovaného studia plní zadání v interaktivní osnově, jehož součástí bude i shlédnutí filmu. Úkoly z interaktivní osnovy je třeba splnit nejpozději 28. března 2023 kromě anotace filmu. Tu je třeba odevzdat nejpozději týden před termínem ústní zkoušky.
Informace učitele
třídní kniha: - denní studium
  • 5. 9. 2022 - informace o ukončení předmětu, tělesné postižení-definice, etiologie, člověk a jeho tělo
  • 12. 9. 2022 - obrny, mozková obrna
  • 19. 9. 2022 - mozková obrna (video, diskuse), další centrální, periferní obrny
  • 26. 9. 2022 - poruchy kostí, roztroušená skleróza (video, diskuse), chronická onemocnění úvod
  • 3. 10. 2022 - chronická onemocnění s důrazem na cystickou fibrózu a diabetes mellitus
  • 10. 10. 2022 - fyzioterapie (Vojtova metoda, Bobath koncept, terapie Petö, ergoterapie)
  • 17. 10. 2022 - epilepsie - setkání s osobami se zkušeností s epilepsií (společnost E)
  • 28. 11. 2022 - zkušenosti z praxe; fyzikální terapie, bazální stimulace
  • 5. 12. 2022 - návštěva Jedličkova ústavu, téma vzdělávání dětí s tělesným postižením
  • 12. 12. 2022 - reflexe návštěvy v Jedličkově ústavu; robotická fyzioterapie; komunikace s osobami s tělesným postižením
  • 19. 12. 2022 - hodina odpadla - témata alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky zadána jako domácí práce

    - kombinované studium
  • 14. 2. 2023 - definice tělesného postižení, základní terminologie, člověk a jeho tělo, obrny, mozková obrna, zadaní práce prostřednictvím interaktivní osnovy
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, zima 2021, zima 2023, zima 2024.