JABOK:X1091 Metodický a supervizní seminář - Informace o předmětu
X1091 Metodický a supervizní seminář k praxi I
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2021
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Ivana Čihánková (přednášející)
Mgr. Hana Čížková (přednášející)
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Mgr. Jan Brázda (přednášející)
Mgr. Tereza Najbrtová (přednášející)
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Hana Čížková
Katedra odborných praxí – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- X1091/DA: Po 13. 9. 10:15–11:45 1, Po 20. 9. 10:15–11:45 6, Po 4. 10. 10:15–11:45 6, Po 18. 10. 10:15–11:45 6, Po 8. 11. 10:15–11:45 6, Po 22. 11. 10:15–11:45 6, Po 6. 12. 10:15–11:45 6, J. Brázda
X1091/DB: Po 13. 9. 10:15–11:45 1, Po 20. 9. 10:15–11:45 2, Po 4. 10. 10:15–11:45 2, Po 18. 10. 10:15–11:45 2, Po 8. 11. 10:15–11:45 2, Po 22. 11. 10:15–11:45 2, Po 6. 12. 10:15–11:45 2, T. Najbrtová
X1091/DC: Po 13. 9. 10:15–11:45 1, Po 20. 9. 10:15–11:45 7, Po 4. 10. 10:15–11:45 7, Po 18. 10. 10:15–11:45 7, Po 8. 11. 10:15–11:45 7, Po 22. 11. 10:15–11:45 7, Po 6. 12. 10:15–11:45 7, M. Ortová
X1091/DETF: Po 10:15–11:45 malá aula, D. Urban
X1091/KD: Út 5. 10. 17:30–20:15 2, Út 30. 11. 17:00–20:15 2, I. Čihánková
X1091/KE: Út 5. 10. 17:30–20:15 4, Út 30. 11. 17:00–20:15 4, T. Najbrtová
X1091/KF: Út 5. 10. 17:30–20:15 5, Út 30. 11. 17:00–20:15 5, M. Ortová
X1091/KG: Út 5. 10. 17:30–20:15 malá aula, Út 30. 11. 17:00–20:15 malá aula, D. Urban - Předpoklady
- NOW( X1101 OPI I. )
Korekvizita : Odborná praxe bloková informativní I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Rozvíjet dovednosti sebereflexe a to jak ve vztahu k roli a fungování v seminární skupině tak ve vztahu k odborným praxím.
- Osnova
- Téma: Praxe na Jaboku, organizační pokyny, rozdělení do skupin;
- Téma: Dosud absolvované praxe a další zkušenosti související s oborem, základy reflexe a sebereflexe;
- Téma: Význam praxe, role praktikanta, hranice této role;
- Dokumenty Individuální plán praxe, Zpráva z praxe;
- Téma: Mateřské školy, individuální práce s klientem;
- Téma: Vyhodnocení praxe v mateřské škole, vyhodnocení vlastní činnosti;
- Téma: Úmluva o právech dítěte;
- Téma: Úmluva o právech dítěte
- Literatura
- doporučená literatura
- KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
- Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
- HAVRDOVÁ, Zuzana. Kompetence v praxi sociální práce : metodická příručka pro učitele a supervizory v sociální práci. Praha: Osmium, vydavatelství a nakladatelství, 1999, 167 s. ISBN 80-902081-8-5. info
- HAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
- PAČESOVÁ, Martina. Lékař, pacient a Michael Balint :[balintovské skupiny v Česku]. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 170 s. ISBN 8072544918. info
- Úvod do supervize :cyklický model. Edited by Petra Svobodová - Martin Valášek. Vyd. 1. Tišnov: Sdružení Scan, 2002, 88 s. ISBN 8086620002X. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá v malých skupinách, důraz je kladen na aktivitu studentů. Studenti se učí reflektovat zkušenosti z praxí, propojovat teoretické poznatky s praktickými zkušenostmi, rozumět cílům, hodnotám a principům výchovné a sociální práce, vnímat a reagovat na etické problémy a etická dilemata, formovat žádoucí postoje.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast na seminářích, dodržení maximální povolené jedné absence.
- Informace učitele
- Třídní kniha - denní studium, skupina DA: 13. 9. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů Třídní kniha - denní studium, skupina DB: 13. 9. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů pro 20.9.2021 - seznámení se v rámci skupiny, představení jednotlivých členů, jejich zkušeností v oblasti sociální práce a speciální pedagogiky, význam pravidel a diskuse nad pravidly, vytyčení základních pravidel pro danou skupinu 4.10.2021 - seznámení studentů s dokumentací k praxi(IPP, zpráva z praxe), definování cílů praxe a jejich vyhodnocování, procvičování formulací cílů a aktivit k jejich dosažení. 18.10.2021 - příprava na listopadovou praxi, představení cílů praxe jednotlivými studenty, diskuse nad konkrétními cíli. 8.11.2021 - sdílení zkušeností z absolvované praxe s důrazem na seberefleci a vyhodnocování jednotlivých cílů. 22.11.2021 - sdílení zkušeností z absolvované praxe s důrazem na seberefleci a vyhodnocování jednotlivých cílů; myšlenková mapa "Práva dítěte", příklady situací porušování práva dítěte 6.12.2021 - Úmluva o právech dítěte, význam a funkce OSPODu, příklady z praxe, přehled sociálních služeb pro rodinu a dítě; kontrola portfolií, uzavírání semestru Třídní kniha - denní studium, skupina DC: 13. 9. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů 20. 9. 2021 - pravidla skupiny, zkušenosti studentů v oblasti sociální a pedagogické praxe, stručná reflexe 4. 10. 2021 - význam praxe v rámci studia, seznámení s dokumenty praxe (IPP, zpráva z praxe) 18. 10. 2021 - plánování praxe, práce s cíli praxe, reflexe emocí souvisejících s praxí 8. 11. 2021 - reflexe praxe, sdílení zkušeností, téma ústavní výchova, náhradní rodinná výchova) 22. 11. 2021 - reflexe praxe - pokračování, Úmluva o právech dítěte - příklady bezpráví 6. 12. 2021- Úmluva o právech dítěte - 4 základní zásady a jejich aplikace, hodnocení práce v semináři Třídní kniha - kombinované studium, skupina KD: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů Třídní kniha - kombinované studium, skupina KE: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů 30.11.2021 - doplňující informace k žádostem o uznání praxí, sdílení náročných témat posledního období - moc v pomáhajících profesích, význam spolupráce mezi učitelem, dítětem a rodičem, význam multidisciplinárního týmu a otevřené, podpůrné atmosféry na pracovišti, vliv partnerského přístupu na děti v ústavní péči. Předávání informací o zpracovávání dokumentů k praxi, s důrazem na definování cílů a jejich vyhodnocování, na obsah reflexe a sebereflexe Třídní kniha - kombinované studium, skupina KF: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů 30. 11. 2021 - dokumentace k praxi, formulace cílů, reflexe a sebereflexe Třídní kniha - kombinované studium, skupina KG: 5. 10. 2021 - informace o systému praxí a metodických seminářů, dokumenty praxí; práce ve skupinách - pravidla skupiny, sdílení praktických zkušeností studentů
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2021/X1091