V1131 Sociální pedagogika I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2021
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V1131/D: Po 13:45–15:15 1, kromě St 1. 9. až Po 13. 9., kromě Po 25. 10. až Pá 5. 11., M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
V1131/K: Út 16. 11. 17:00–20:15 5, So 4. 12. 9:00–16:15 5, M. Kaplánek, P. Kuchař, M. Pařízek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět má tyto cíle:
  • motivovat studenty k pozorování interakcí mezi dětmi, mládeží a vychovatelem (rodičem či odborným pracovníkem) a k reflexi těchto interakcí na základě teoretických znalostí z tohoto předmětu, případně na základě literatury, k níž tento předmět otevírá cestu
  • uschopnit studenty k reflexi edukační reality, a to zejména výchovné činnosti mimo školu
  • uschopnit studenty k sebereflexi vlastní vychovatelské aktivity
  • porozumět procesu socializace, tzn. znát vlivy, které podporují či ztěžují socializaci a vědět, jakým způsobem může vychovatel pozitivně ovlivňovat socializační procesy
  • Výstupy z učení
    Absolvent předmětu
  • chápe místo sociální pedagogiky v rámci pedagogických disciplín a rozumí smyslu sociální pedagogiky jako „vědy o výchově“ a chápe rozdíl mezi přístupem pedagoga a sociálního pracovníka v práci s dětmi a mládeží
  • ví, v jaké literatuře hledat pomoc při řešení výchovných problémů a při vytváření výchovné koncepce (např. při tvorbě školního vzdělávacího programu a ročního plánu)
  • umí popsat vlivy různých výchovných prostředí a chápe jejich provázanost
  • umí stanovit cíle výchovného působení a vytvořit podle nich výchovně vzdělávací program
  • při přípravě výchovně vzdělávací aktivity (programu) umí k edukačním cílům přiřadit vhodné činnosti a metody
  • zná různé druhy sociálního učení a umí je využívat při práci
  • rozumí problematice výchovy v rodině a umí (zhruba) rozpoznat míru funkčnosti rodiny na základě komunikace s dítětem a jeho rodiči
  • je schopen základní sebereflexe vlastních sociálních vztahů
  • rozumí rozdílnosti kultur a umí tuto rozdílnost zohlednit svým přístupem k dětem a mládeži, jakož i při výběru výchovných aktivit a metod
  • Osnova
    • 1) Vznik a historický vývoj sociální pedagogiky. Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku a novověku
    • 2) Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Sociální pedagogika jako teoretická disciplína a jako praktická činnost
    • 3) Sociální pedagogika a její místo v systému sociálních a pedagogických věd. Východiska a principy sociální pedagogiky. Současné tendence ve vývoji sociální pedagogiky
    • 4) Cíle sociální pedagogiky. Předmět a metoda sociální pedagogiky
    • 5) Základní pojmy sociální pedagogiky. Sociální determinanty výchovy. Výchovná prostředí: makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí
    • 6) Primární socializace v rodině, její možnosti a ohrožení, náhradní rodinná výchova
    • 7) Příčiny socializačních problémů v rodinné výchově
    • 8) Sekundární socializace – škola, peer groups, neformální edukace
    • 9) Příčiny a prevence sociálně patologického jednání
    • 10) Reflexe vlastní socializace; referenční skupiny, significant others
    • 11) Socializace v multikulturním prostředí. Možnosti edukace v multikulturním prostředí
    • 12) Socializace ve vyloučených lokalitách, problematika etnických menšin
    Literatura
      povinná literatura
    • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
    • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
    • GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
    Výukové metody
    Přednášky, cvičení
    Metody hodnocení
    Zápočet bude udělen za:
    Denní studium:
  • Aktivní účast v interaktivních částech přednášek a cvičení
  • Seminární práce dle pravidel uvedených v ISu - Studijní materiály - Organizační pokyny

    Kombinované studium:

  • Písemné zpracování vybraného tématu (zadání učitelem)
  • Informace učitele
    Třídní kniha:
    • 13. 9. 2021 Úvod do sociální pedagogiky, základní pojmy
    • 20. 9. 2021 Zadání zápočtových požadavků, Socializace dle R. Palouše
    • 27. 9. 2021 Různá pojetí výchovy
    • 4. 10. 2021 Různá pojetí pedagogiky
    • 11. 10. 2021 Socializace (primární, sekundární, terciární), záměrná, nezáměrná
    • 18. 10. 2021 Sociální učení, referenční skupiny, G. H. Mead
    • 8. 11. 2021 Profese a uplatnění sociálního pedagoga

    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.