V1131 Sociální pedagogika I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2018
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 13:45–15:15 5, kromě Po 3. 9. až Pá 14. 9., kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě Po 5. 11. až Pá 9. 11., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět má tyto cíle:
  • motivovat studenty k pozorování interakcí mezi dětmi, mládeží a vychovatelem (rodičem či odborným pracovníkem) a k reflexi těchto interakcí na základě teoretických znalostí z tohoto předmětu, případně na základě literatury, k níž tento předmět otevírá cestu
  • uschopnit studenty k reflexi edukační reality, a to zejména výchovné činnosti mimo školu
  • uschopnit studenty k sebereflexi vlastní vychovatelské aktivity
  • porozumět procesu socializace, tzn. znát vlivy, které podporují či ztěžují socializaci a vědět, jakým způsobem může vychovatel pozitivně ovlivňovat socializační procesy
  • Výstupy z učení
    Absolvent předmětu
  • chápe místo sociální pedagogiky v rámci pedagogických disciplín a rozumí smyslu sociální pedagogiky jako „vědy o výchově“ a chápe rozdíl mezi přístupem pedagoga a sociálního pracovníka v práci s dětmi a mládeží
  • ví, v jaké literatuře hledat pomoc při řešení výchovných problémů a při vytváření výchovné koncepce (např. při tvorbě školního vzdělávacího programu a ročního plánu)
  • umí popsat vlivy různých výchovných prostředí a chápe jejich provázanost
  • umí stanovit cíle výchovného působení a vytvořit podle nich výchovně vzdělávací program
  • při přípravě výchovně vzdělávací aktivity (programu) umí k edukačním cílům přiřadit vhodné činnosti a metody
  • zná různé druhy sociálního učení a umí je využívat při práci
  • rozumí problematice výchovy v rodině a umí (zhruba) rozpoznat míru funkčnosti rodiny na základě komunikace s dítětem a jeho rodiči
  • je schopen základní sebereflexe vlastních sociálních vztahů
  • rozumí rozdílnosti kultur a umí tuto rozdílnost zohlednit svým přístupem k dětem a mládeži, jakož i při výběru výchovných aktivit a metod
  • Osnova
    • 1) Vznik a historický vývoj sociální pedagogiky. Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku a novověku
    • 2) Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Sociální pedagogika jako teoretická disciplína a jako praktická činnost
    • 3) Sociální pedagogika a její místo v systému sociálních a pedagogických věd. Východiska a principy sociální pedagogiky. Současné tendence ve vývoji sociální pedagogiky
    • 4) Cíle sociální pedagogiky. Předmět a metoda sociální pedagogiky
    • 5) Základní pojmy sociální pedagogiky. Sociální determinanty výchovy. Výchovná prostředí: makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí
    • 6) Primární socializace v rodině, její možnosti a ohrožení, náhradní rodinná výchova
    • 7) Příčiny socializačních problémů v rodinné výchově
    • 8) Sekundární socializace – škola, peer groups, neformální edukace
    • 9) Příčiny a prevence sociálně patologického jednání
    • 10) Reflexe vlastní socializace; referenční skupiny, significant others
    • 11) Socializace v multikulturním prostředí. Možnosti edukace v multikulturním prostředí
    • 12) Socializace ve vyloučených lokalitách, problematika etnických menšin
    Literatura
      povinná literatura
    • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
    • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
    • GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty. 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. 2008. info
    Výukové metody
    Přednášky, cvičení
    Metody hodnocení
    Zápočet bude udělen za:
    Denní studium:
  • Aktivní účast v interaktivních částech přednášek a cvičení
  • Seminární práce dle pravidel uvedených v ISu - Studijní materiály - Organizační pokyny

    Kombinované studium:
  • Test z témat, kterých se týkaly přednášky. Test organizuje M. Kaplánek.
  • Informace učitele
  • Seminární práce bude zadána v průběhu zimního semestru
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.