V101 Pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2020
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V101/D: Čt 13:45–15:15 5, kromě Út 1. 9. až Ne 13. 9., kromě Po 26. 10. až Pá 6. 11., kromě St 23. 12. až Ne 3. 1., M. Ortová
V101/K: Út 8. 9. 17:00–20:15 aula, Út 6. 10. 17:00–20:15 aula, M. Ortová
Předpoklady
S104 Obecná a vývojová psychologie || NOW ( V104 Obecná a vývojová psychologie )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Modul poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem modulu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Praktické dovednosti student získá na základě mezipředmětových vztahů s předměty zaměřenými na praxi a jejich supervizi. Po absolvování modulu student - orientuje se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - zná různé metody a pedagogické přístupy, umí je popsat, rozumí rozdílům mezi nimi, má představu o jejich aplikaci - zná základní alternativní pedagogické směry a jejich význam - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice - poznává sám sebe v roli pedagoga, rozšiřuje svoje dovednosti - rozpoznává a respektuje individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných - zná soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami
Osnova
  • Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe Cíl výchovy jako základní pedagogická kategorie, pravidla správné formulace cílů Základy pedagogické diagnostiky skupiny a jednotlivce Metody a organizační formy ve výchovných a vzdělávacích aktivitách. Pedagogické zásady. Hodnocení ve výchově a vzdělávání Osobnost vychovatele – autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly, kauzální atribuce, Pygmalion a Golem efekt, stres Alternativní pedagogické směry - vývoj, historické souvislosti a stručná charakteristika základních směrů Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami č. 27/2016, zákon o ústavní a ochranné výchově 109/2002 v aktuálních zněních) Reforma kurikula, kurikulární dokumenty
Literatura
    doporučená literatura
  • DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Základní učebnice pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2015, 246 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5039-2.
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013, 562 s. ISBN 978-80-262- 0367-4.
  • ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014, 186 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4639-5.
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Vyd. 4. Praha: Portál, 2014, 383 s. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
  • KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
  • GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
Metody hodnocení
klasifikovaný zápočet formou písemného testu z látky celého semestru
Informace učitele
Třídní kniha - denní studium: 17. 9. 2020 - Základní pedagogická terminologie, předmět pedagogiky 24. 9. 2020 - Pedagogické obory, podmínky výchovy 1. 10. 2020 - Cíl výchovy 8. 10. 2020 - Pedagogická diagnostika 15. 10. 2020 - Didaktika - funkce vyučování, učební činnosti, motivace 22. 10. 2021 - Didaktika - vyučovácí metody, organizační formy vyučování, hodnocení ve vyučování 12. 11. 2021 - Osobnost učitele, typologie a další možnosti hodnocení osobnosti učitele 19. 11. 2021 - vztah učitele a žáka - stereotypní myšlení očekávání, kauzální atribuce, Pygmalion a Golem efekt 26. 11. 2021 - Alternativní pedagogické směry, společná charakteristika, základní charakteristika konkrétních směrů (waldorfská pg., Montessori pg. Jenský plán, freinetovská pedagogika) 3. 12. 2021 - Odměny a tresty 10. 12. 2021 - Výchovně vzdělávací soustava v ČR, druhy a stupně škol 17. 12. 2021 - Řízení škol, školský zákon a zákon o pedagogických pracovnících Třídní kniha - kombinované studium: 8. 9. 2020 - Základní pedagogická terminologie, pedagogické obory, cíl a podmínky výchovy. 6. 10. 2020 - Pedagogická diagnostika, didaktika, osobnost učitele, alternativní pedagogika, odměny a tresty, výchovněvzdělávací systém v ČR
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.