Ss214 Pokročilé metody sociální práce

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2020
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Ss214/D: Po 13:45–15:15 1, kromě Po 5. 10. až Pá 9. 10., kromě Po 26. 10. až Pá 6. 11., kromě Po 30. 11. až Pá 4. 12., kromě St 23. 12. až Ne 3. 1., D. Urban
Ss214/K: Út 22. 12. 17:00–20:15 3, Út 5. 1. 17:00–20:15 elearning, Út 12. 1. 17:00–20:15 elearning, D. Urban
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíle modulu Po absolvování modulu student - zná základní způsoby speciálněpedagogické diagnostiky - umí popsat různé způsoby přístupu k osobám s disabilitou, zná jejich výhody a nevýhody a ví, jak je možné je používat u různých cílových skupin - orientuje se v problematice specifických poruch učení, zná možnosti reedukace - orientuje se v problematice nadprůměrného nadání u dětí, zná základní možnosti přístupu Anotace modulu Základy diagnostiky ve speciální pedagogice Poradenství ve speciální pedagogice, poradenská zařízení školská a sociální Vybrané metody – základní charakteristika a možnosti využití pro různé cílové skupiny: - arteterapie v širokém slova smyslu - animoterapie - Vojtova metoda, Bobath koncept - terapie hrou - snoezelen - bazální stimulace - strukturované učení - Feuersteinovo instrumentální obohacování (FIE) - zahradní terapie Specifické poruchy učení – charakteristika a možnosti nápravy Přístup k dětem s nadprůměrným nadáním Studijní literatura a pomůcky KUCHARSKÁ, Anna. Školní speciální pedagog. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 223 s. ISBN 978-80-262-0497-8. LEBEER, Jo (ed.). Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 262 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-7367-103-4. NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 80-7178-197-5. POKORNÁ, Věra. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 238 s. ISBN 978-80-7367-773-2. POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a poznávání. Vyd. 5. Praha: Portál, 2011, 153 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-931-6. VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 349 s. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3829-1. Zakončení: písemný test
Informace učitele
Třídní kniha Denní studium 7.9.2020 role zdravotně sociálního pracovníka 14.9.2020 kazuistiky a práce zdravotně sociálního pracovníka (ukázky z praxe) 21.9.2020 krizová intervence 12.10.2020: krizová intervence, kazuistiky 19.10.2020: krizová intervence, práce ve skupinách 9.11.2020: VTI a jeho využití v sociální práci 16.11.2020: Co je a co není supervize v sociální práci 23.11.2020: Podle charakteristiky cílového klienta umět volit komunikační strategie, vedení dokumentace a dodržení hlavních zásad kontaktu s klientem. 7.12.2020: Obecné zásady pro ukončení intervence. Formální ukončení - spisy, důvěrné. 14.12.2020: Vybrané přístupy – jejich základní okruhy a jejich využití pro cílové skupiny Kombinované studium 22.12.2020: vyhlášené prázdniny v rámci COVID-19 5.1.2021: e-learning + online konzultace. Témata: role zdravotně sociálního pracovníka, krizová intervence, VTI a jeho využití v sociální práci, Co je a co není supervize v sociální práci 12.1.2021:e-learning + online konzultace. Témata:Podle charakteristiky cílového klienta umět volit komunikační strategie, vedení dokumentace a dodržení hlavních zásad kontaktu s klientem. Obecné zásady pro ukončení intervence. Formální ukončení - spisy, důvěrné. Vybrané přístupy – jejich základní okruhy a jejich využití pro cílové skupiny
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.