JABOK:S302 Etnické a menšinové skupiny - Informace o předmětu
S302 Etnické a menšinové skupiny
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2020
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. Doporučované ukončení: kz. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- S302/D: Po 13:45–15:15 3, kromě Po 26. 10. až Pá 27. 11., kromě St 23. 12. až Ne 3. 1., P. Kuchař
S302/K: Út 12. 1. 17:00–20:15 1, Út 19. 1. 17:00–20:15 1, Út 2. 2. 17:00–20:15 1, P. Kuchař - Předpoklady
- S1032 Sociologie II.
Předmět se zabývá základními sociálnímy problémy v postavení menšin a vzájemných vztahů s majoritou v ČR, která přestává být tranzitním státem, ale stává se pro příslušníky některých menšin státem cílovým. Česká společnost je vůči příslušníkům etnických menšin poměrně uzavřená. Existuje reálné riziko jejich sociálního vyloučení. Předmět má umožnit studentům, aby svými znalostmi a dovednostmi aplikovali vhodné způsoby sociální práce pro inkluzi příslušníků menšin do české společnosti. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti na jedné straně chápání a respektovali kulturní rozmanitosti příslušníků menšin a na druhé straně, aby znalosti získané v tomto předmětu umožnily kvalifikovanou aplikaci principů sociální práce s příslušníky etnických menšin a tím pomáhali realizovat jejich inkluzi do české společnosti.
- Osnova
- 1. blok: národ a etnikum základní terminologie (skupina, sociální identita, etnická identita/etnicita, etnikum, národ, nacionalismus, národnost, rasismus, rasa, etnocentrismus, xenofobie, etnický konflikt, etnická menšina, národnostní menšina, příslušník národnostní menšiny, cizinec, imigrant, azylant)
- 2. blok: kultura („vysoká“ kultura X kultura v antropologickém smyslu; co je ještě kultura; kulturní X etický relativismus; tradiční vnímání kultury X transkulturní vnímání; kultura X struktura; práce s metodickým filmem „Okamžik jednoho zázraku“, sociometrií a hrami; k příkladům využita metodika czechkid.cz)
- 3. blok: etnické stereotypy (příčiny jejich vzniku, jejich pravdivost X nepravdivost, užitečnost, možnosti jejich reflexe a práce s nimi; k příkladům využita metodika czechkid.cz)
- 4. blok: zmizelí sousedé (vývoj vztahů českého a německého obyvatelstva před odsunem; konkurenční narrativy postoje Čechů k Němcům; mezinárodní a vnitrostátní okolnosti odsunu; morální, politické a právní dopady odsunu; Židé v českých zemích; zdroje a mechanismy předsudků vůči Židům; holocaust v českých zemích v diskusi s pamětníkem a/nebo v práci s metodickými médii)
- 5. blok: migranti a uprchlíci (hlavní skupiny imigrantů – Slováci, Ukrajinci, Vietnamci, způsob jejich uplatnění v ČR a historie jejich příchodu; hlavní právní a sociální obtíže života cizinců ze třetích zemí v ČR; cizinci na pracovním trhu a klientský systém mafie; imigrační politika ve světě a v ČR; azylová procedura; důsledky života v pobytových střediscích; specifika uprchlíků z muslimských zemí)
- 6. blok: přístupy vůči menšinám (národnostně menšinová a integrační politika ve světě a v ČR, politická teorie multikulturalismu a jeho kritika)
- 7. blok: Romové (migrace Romů, koncept „kultury romských osad“, sociálně-kulturní charakteristika romské populace v ČR, identita Romů a identifikace s romstvím, pojmenování Romů; diskuse s hosty a/nebo práce s metodickými médii; mechanismy sociálního vyloučení Romů v diachronní a synchronní perspektivě; soupeřící koncepty řešení sociálního vyloučení Romů v ČR)
- 8. blok: menšiny v ČR a jejich vývoj (historické kořeny a novodobý vývoj ostatních tradičních a nových etnických menšin v ČR)
- Literatura
- povinná literatura
- Romano drom : Cesty Romů : 1945-1990 : změny v postavení a způsobu života Romů v Čechách, na Moravě a na Slovensku. info
- 49. LIÉGEOIS, J. P. Rómovia, cigáni, kočovníci. Bratislava: Informačné a dokumen-tačné stredisko o Rade Európy, 1997. 272 s. ISBN 80-967674-2-9
- http://socstudia.fss.muni.cz/dokumenty/080404095539.pdf
- Etnické konflikty. Edited by Filip Tesař. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 251 s. ISBN 9788073670979. info
- Interkulturní psychologie. Edited by Jan Průcha. 2., rozšířené vyd. Praha: Portál, 2007, 220 s. ISBN 9788073672805. info
- BARŠA, Pavel. Politická teorie multikulturalismu [Barša, 2003]. 2. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 2003, 347 s. ISBN 80-7325-020-9. info
- ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak : dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Vyd. 2., upr. Praha: Portál, 2000, 149 s. ISBN 80-7178-410-9. info
- GABAL, Ivan. Etnické menšiny ve střední Evropě : konflikt nebo integrace. 1. vyd. Praha: G plus G, 1999, 341 s. ISBN 80-86-103-23-4. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu : sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance : informace o národnostních menšinách : hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- doporučená literatura
- Základy kulturní antropologie ISBN 978-80-87207-03-1 Martin Soukup
- HROCH, Miroslav. Národy nejsou dílem náhody: příčiny a předpoklady utváření moderních evropských národů. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2009, 315 s. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-010-0.
- Sociální práce s menšinami a migranty ISBN 978- 80-85819-69-4 PASTRŇÁK RenéK
- Dějiny rasa a kultura ISBN 8090341241 Ivo Budil
- Etnicita a nacionalismus ISBN 978-80-7419-056-7 ERIKSEN Thomas Hylland
- Etnická rozmanitost ve škole ISBN 978-80-262-0792-4 Jarkovská Lucie
- Romové :kulturologické etudy : (etnopolitika, příbuzenství a sociální organizace). Edited by Marek Jakoubek - Tomáš Hirt. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004, 383 s. ISBN 808647383X. info
- neurčeno
- SCHEU, Harald Christian a Ednan ASLAN. Migrace a kulturní konflikty. Vyd. 1. Praha: Auditorium, 2011, 322 s. ISBN 978-80-87284-07-0.
- LISÁ, Helena (ed.). Romové v České republice: (1945-1998). Vyd. 1. Praha: Sociopress, 1999, 558 s. Sešity pro sociální politiku. ISBN 80-902260-7-8.
- Metody hodnocení
- Absolvování rozhovoru nad krátkým esejem (3-5 normostran), vypracovaným na některé z doporučených nebo jiných témat z jednotlivých tematických bloků. Esej by měl vycházet z textů uveřejněných na IS k příslušnému tematickému bloku, který si student ke zkoušce vybere, příp. též z přednášek a doplňkové literatury (uvést za textem). Esej budu přijímat pouze elektronicky na adrese: ondrej.klipa@gmail.com. Rozhovor se bude pohybovat v mantinelech informací ze všech přiložených textů k příslušnému bloku a z příslušných přednášek.
- Informace učitele
- Třídní kniha - probraná témata u KS a PS studia národ a etnikum základní terminologie kultura („vysoká“ kultura X kultura v antropologickém smyslu; co je ještě kultura; kulturní X etický relativismus; tradiční vnímání kultury X transkulturní vnímání; kultura X struktura; práce s metodickým filmem „Okamžik jednoho zázraku“, sociometrií a hrami; k příkladům využita metodika czechkid.cz) etnické stereotypy (příčiny jejich vzniku, jejich pravdivost X nepravdivost, užitečnost, možnosti jejich reflexe a práce s nimi; k příkladům využita metodika czechkid.cz) zmizelí sousedé (vývoj vztahů českého a německého obyvatelstva před odsunem; konkurenční narrativy postoje Čechů k Němcům; mezinárodní a vnitrostátní okolnosti odsunu; morální, politické a právní dopady odsunu; Židé v českých zemích; zdroje a mechanismy předsudků vůči Židům; holocaust v českých zemích v diskusi s pamětníkem a/nebo v práci s metodickými médii) migranti a uprchlíci (hlavní skupiny imigrantů – Slováci, Ukrajinci, Vietnamci, způsob jejich uplatnění v ČR a historie jejich příchodu; hlavní právní a sociální obtíže života cizinců ze třetích zemí v ČR; cizinci na pracovním trhu a klientský systém mafie; imigrační politika ve světě a v ČR; azylová procedura; důsledky života v pobytových střediscích; specifika uprchlíků z muslimských zemí) přístupy vůči menšinám (národnostně menšinová a integrační politika ve světě a v ČR, politická teorie multikulturalismu a jeho kritika) Romové (migrace Romů, koncept „kultury romských osad“, sociálně-kulturní charakteristika romské populace v ČR, identita Romů a identifikace s romstvím, pojmenování Romů; diskuse s hosty a/nebo práce s metodickými médii; mechanismy sociálního vyloučení Romů v diachronní a synchronní perspektivě; soupeřící koncepty řešení sociálního vyloučení Romů v ČR) menšiny v ČR a jejich vývoj (historické kořeny a novodobý vývoj ostatních tradičních a nových etnických menšin v ČR)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2020/S302