JABOK:T326 Filozofická antropologie - Informace o předmětu
T326 Filozofická antropologie
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2018
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 10:15–11:45 3, kromě Po 22. 10. až Pá 23. 11., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
- Předpoklady
- ( T123 Úvod do filozofie pro pomáhající profese )
Absolvování předmětů T123, T223, T230
Omezení zápisu do předmětu :
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- S využitím metody filosofické a obecné (integrální) antropologie zejména z. 20. a 21 stol. přiblížit studentům snahy o poznání člověka tak, aby byli schopni uvažovat o člověku jako celku v dostatečném odstupu od vlastních postojů a soudů a ukázat, že humanitní vzdělání může pomoci člověku lépe porozumět s ohledem na příslušná kulturní a hodnotová zázemí těch, kteří s druhým pracují.
- Osnova
- TÉMATA PŘEDNÁŠEK A SEMINÁŘŮ
- 1. Metoda antropologického tázání se po člověku
- - jako subjektu a objektu; hermeneutické aspekty, vliv kultury a hodnotového prostředí rodiny, obce atd.
- - fenomenologický přístup, zatížení jinými přístupy (ontologický, teleologický, komunitární … )
- 2. Člověk a vlastní zkušenost;
- - zážitek světa, struktura našeho vidění světa,
- - co z tohoto pohledu lze vystihnout po člověku: základní svoboda, aktivita a pasivita.
- 3. Reflexe svého vlastního já;
- - “jáství”, identita sebe sama, její zakoušení
- - sebe uskutečnění, role subjektivity, subjektivita,
- - tělesnost, smyslovost, duchovnost,
- - identita a vztah.
- 4. Člověka jako osoba
- - atributy osoby
- - rozumnost, svoboda, vůle, mravnost, dějinnost, společenskost, vztah
- - praktická moudrost
- 5. Clověk vzhledem ke společnosti
- - nové rozměry lidství, od atomického pohledu ke komunitnímu,
- - komunitarismus a liberalismus
- - kultura a podmínění hodnot člověka prostředím, výchovou a dalšími vlivy a způsob jejich zohlednění.
- - sociální rozměr člověka, soc. principy, principy výchovy a etika.
- Seminář – Kierkegaard a Nietzsche (existencialismus, filosofie života
- 6. Člověk a jeho osobnost
- - rozvinutí člověka; celistvost, křehkost, krize,
- - smysl, náboženství, transcendence,
- - smrt, neúspěch,
- .
- 7. Příklady významných filosofů, teologů, etiků pro antropologii:
- Kierkegaard, Nietzsche
- Sociální rozměr člověka, soc. principy, principy výchovy a etika.
- Seminář – Kierkegaard a Nietzsche (existencialismus, filosofie života)
- Wittgenstein, Foucault
- (svět očima jazyka a společenských struktur)
- Husserl, Heidegger
- Svět jako vrstva interpretovaných nánosů subjektivních dojmuů a svět jako čistý vědecký základ (Husser)
- Svět jako čas spojený s bytím, projektování člověka do prostoru a času, smrt, (Heidegger)
- Buber, Lévinas
- – vztahovost, člověk a jeho ontologické zakotvení ve vztahu
- Jaspers, Sartre
- Křehkost a odolnost člověka, svoboda (existencionalismus)
- Arendtová, Hobbes
- různá pojetí polotiky, demokracie, svobody a smyslu člověka
- Rahner, Tillich
- – antropologická teologie a teologická antropologie
- Baumann, MacIntytre
- - společnost a společenský (sociální) pohled člověka, člověk usilující o ctnostný život a člověk orientující se v tekutém světě
- 8. Příklady uplatnění filosofického a teologického vzdělání v profesní praxi s kulturní citlivostí
- - příklady prací, které rozvíjejí vybrané téma z filosofické nebo teologické antropologie v světle jeho možného uplatnění v profesní praxi:
- Např. : Uplatnění pojetí lidské důstojnosti v zařízení Domov pro seniory (Kant), Mravní zákon v podobě formule lidskosti v příkladech z praxe sociální pedagogiky (Kant), Téma viny v pedagogické práci s dětmi ve volnočasovém zařízení (Jaspers), Člověk jako osoba – dopady důsledně vzatého pojetí člověka jako osoby ve výchově dítěte s postižením (Sokol). Význam času pro způsob práce s dětmi hospitalizovanými na oddělení dětské onkologie (Heidegger)
- 9. Závěr - Křehkost a odolnost člověka
- - Fenomenologicky prokazatelné konstanty: Svět, Společnost a Čas
- - Požadavky profesionalismu ve světle antropologického zkoumání člověka.
- Literatura
- Matoušek, O. Encyklopedie sociální práce. Praha : Portál, 2013. Matoušek, O Sociální práce v praxi. Portál, 2005, a pod.jako úvod do témat sociální práce Coreth, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996.
- Výukové metody
- Novým prvkem je interaktivní forma výuky. Skládá se z
Přednáškové části – uvedení do tématu na základě power-pointové prezentace, doplněné např. ukázkou z filmu, videoklipem, odkazem na internetové stránky, pojednání o konkrétním tématu
Referátové části – studenti prezentují vlastní zpracování knihy nebo tématu
Diskusní části – reakce studentů, nácvik postojového odstupu, kritické úvahy
Přípravné části – vypracování semestrálních projektů, esejí, prezentací, ideové osnovy doporučených postojů a postupů
Hodnotící části – společná kolokvia v rámci hodnocení práce studentů na konci semestru - Metody hodnocení
- POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU – práce v semestru
Pro úspěšné získání kreditů pro předmět Antropologie pro pomáhající a pedagogické profese je zapotřebí
1. Pro studenty prezenčního studia absolvovat výuku z min. 70%.
2. Odevzdat krátkou práci během semestru (termín týden před zkouškou) v některé z níže uvedených forem.
a. Podklad pro prezentaci, pro představení tématu k diskusi, nebo pro uvedení vybrané knihy, filmu, příběhu, klipu s tématikou antropologie pro pomáhající profese, pokud bude možnost tyto práce prezentovat v rámci seminární části společné výuky – tj. v termínech stanovených v harmonogramu kurzu. Podkladem rozumíme souvislý ucelený text v rozsahu 1-2 NS jako podklad k prezentaci, který bude následně uložen do odevzdávárny.
b. Nebo, pokud nebude možnost prezentace, pak důsledně vypracovanou práci v rozsahu 2-3 NS formou eseje. Téma eseje, včetně základní otázky, si student sám stanoví na základě četby primárního díla - tj. díla konkrétního vybraného filosofa, teologa, sociologa, antropologa, vždy s důrazem na metodiku práce odpovídající (filosoficky chápané) antropologii.
c. Nebo, pokud nebude možnost prezentace, si student vybere knižní dílo s tématikou antropologie, na něž napíše recenzi v rozsahu 1-2 strany, kde důsledným požadavkem je vystihnout antropologicky významná témata, jimiž se autor zabývá.
3. Odevzdat čitelnou a srozumitelnou osnovu filosoficky zdůvodněného řešení vybraného tématu z praxe, v němž bude hrát roli vlastní uplatnění některé z filosoficky či teologicky zdůvodněných souvislostí, jimiž se student nechal inspirovat na základě vlastní četby. Je v něm třeba stručně a souvisle vyjádřit způsob uvažování při řešení konkrétního problému z profesní praxi, k jehož porozumění přispěla nějaká myšlenka z nastudované primární literatury. Rozsah 1 NS, vždy s odkazem na odbornou literaturu včetně filosofické. Nelze vycházet pouze z vybraného primárního díla, ani ne jen z kusých citací ze zvoleného díla, ale z pečlivě vysvětlené myšlenky daného autora, opřené o primární i druhotnou literaturu.
POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU – zkouška
4. Absolvovat test souborných znalostí ze základních témat, která vychází ze sylabu předmětu a z vlastní četby, a to na základě předem daných tematických okruhů. (Min. úspěšnost je při znalostech min ze 60%)
5. Obhajoba jedné z odevzdaných prací v rámci kolokvia pro skupinu studentů. Ke zkoušce je třeba přinést práce vytištěné a připravit si jejich obhajoby. Důraz je kladen na srozumitelnosti obhajoby pro ostatní studenty a schopnost vzájemné diskuse. - Informace učitele
- Výběr z literatury doporučené ke studiu - viz obsáhlý seznam literatury ke každému tématu ve studijních materiálech předmětu.
Základní literatura doporučená jako podklad pro sledování předmětu během semestru.
JINEK, J. a O. FISCHER. Filosofické základy sociální práce. In MATOUŠEK, Oldřich a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013, s. 201-205. ISBN 978-80-262-0366-7.
CORETH, E. Co je člověk?: základy filozofické antropologie. Praha: Zvon, 1996.
SOKOL, J. Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Praha: Portál, 2008.
CICHÁ, M. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. Zejména kapitola „Filosofická antropologie“.
SOUKUP, M. Antropologie: teorie, koncepty, osobnosti. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2018.
Další komentáře :
FORMÁLNÍ NÁLEŽITOSTI ODEVZDANÝCH PRACÍ
Poznámky k provedení odevzdaných prací nebo prezentací:
- Prezentace: max. 10 minut čteného textu, ve stanoveném termínu dle harmonogramu. Nutno dodat text prezentace do odevzdávárny a e-mailem nejpozději den před prezentací). Prezentaci je následně třeba upravit do formy krátké eseje (klíčových myšlenek) v rozsahu min. 2 NS). Obsahem bude řešení zvolené otázky související s přísl. filosofem.
- Přijata bude jen práce se všemi náležitostmi dle „Metodického pokynu pro psaní seminárních prací“ v průvodci studenta Jaboku. Práce bude v případě potřeby vrácena k dopracování.
- Práce by měla být vždy zcela původní, nepřejatá, s důsledně přiznanými citacemi. Jakkoliv převzaté práce, byť jen částmi vět, budou považovány za přestupek proti disciplinárnímu řádu.
- V případě odevzdání po termínu bude odevzdaná práce hodnocena až v rámci zkoušky, což může být v případě nedostatečné kvality důvodem k neúspěšnému pokusu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2018/T326