JABOK:S302 Etnické menšiny - Informace o předmětu
S302 Etnické menšiny
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2013
- Rozsah
- 1/1. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 8:30–10:00 3, kromě Po 28. 10. až Pá 1. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1.
- Předpoklady
- S1032 Sociologie II.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Osnova
- 1. blok: národ a etnikum základní terminologie (skupina, sociální identita, etnická identita/etnicita, etnikum, národ, nacionalismus, národnost, rasismus, rasa, etnocentrismus, xenofobie, etnický konflikt, etnická menšina, národnostní menšina, příslušník národnostní menšiny, cizinec, imigrant, azylant)
- 2. blok: kultura („vysoká“ kultura X kultura v antropologickém smyslu; co je ještě kultura; kulturní X etický relativismus; tradiční vnímání kultury X transkulturní vnímání; kultura X struktura; práce s metodickým filmem „Okamžik jednoho zázraku“, sociometrií a hrami; k příkladům využita metodika czechkid.cz)
- 3. blok: etnické stereotypy (příčiny jejich vzniku, jejich pravdivost X nepravdivost, užitečnost, možnosti jejich reflexe a práce s nimi; k příkladům využita metodika czechkid.cz)
- 4. blok: zmizelí sousedé (vývoj vztahů českého a německého obyvatelstva před odsunem; konkurenční narrativy postoje Čechů k Němcům; mezinárodní a vnitrostátní okolnosti odsunu; morální, politické a právní dopady odsunu; Židé v českých zemích; zdroje a mechanismy předsudků vůči Židům; holocaust v českých zemích v diskusi s pamětníkem a/nebo v práci s metodickými médii)
- 5. blok: migranti a uprchlíci (hlavní skupiny imigrantů – Slováci, Ukrajinci, Vietnamci, způsob jejich uplatnění v ČR a historie jejich příchodu; hlavní právní a sociální obtíže života cizinců ze třetích zemí v ČR; cizinci na pracovním trhu a klientský systém mafie; imigrační politika ve světě a v ČR; azylová procedura; důsledky života v pobytových střediscích; specifika uprchlíků z muslimských zemí)
- 6. blok: přístupy vůči menšinám (národnostně menšinová a integrační politika ve světě a v ČR, politická teorie multikulturalismu a jeho kritika)
- 7. blok: Romové (migrace Romů, koncept „kultury romských osad“, sociálně-kulturní charakteristika romské populace v ČR, identita Romů a identifikace s romstvím, pojmenování Romů; diskuse s hosty a/nebo práce s metodickými médii; mechanismy sociálního vyloučení Romů v diachronní a synchronní perspektivě; soupeřící koncepty řešení sociálního vyloučení Romů v ČR)
- 8. blok: menšiny v ČR a jejich vývoj (historické kořeny a novodobý vývoj ostatních tradičních a nových etnických menšin v ČR)
- Metody hodnocení
- Absolvování rozhovoru nad krátkým esejem (3-5 normostran), vypracovaným na některé z doporučených nebo jiných témat z jednotlivých tematických bloků. Esej by měl vycházet z textů uveřejněných na IS k příslušnému tematickému bloku, který si student ke zkoušce vybere, příp. též z přednášek a doplňkové literatury (uvést za textem). Esej budu přijímat pouze elektronicky na adrese: ondrej.klipa@gmail.com. Rozhovor se bude pohybovat v mantinelech informací ze všech přiložených textů k příslušnému bloku a z příslušných přednášek.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2013/S302