S285 Informální edukace a její metody

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2012
Rozsah
1/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 12:00–13:30 6, kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V teoretické části předmětu se studenti seznámí s vybranými metodami informální edukace (informal education, animazione culturale, Sozialraumpädagogik), které jsou vhodné zejména pro podporu rozvoje jedince a jeho socializace v rámci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praktická část předmětu je věnována vytváření výchovného projektu (programu) pro konkrétní cílovou skupinu.
Osnova
  • Plán výuky Teoretická (přednášková) část (10. 9. – 22. 10.) • Základní pojmy (formální, neformální a informální edukace); vztah sociální práce, pedagogiky a teologie; pedagogika v kontextu NZDM; cíle pedagogických a aktivizačních činností. • Význam volného času pro mladého člověka; výchova ve volném čase a pro volný čas; možnosti výchovy v NZDM. • Osobnost a přístup pedagoga – principy sociálně pedagogické práce s „neorganizovanou mládeží“. • Animace – pojem, vývoj, rozdělení • Výchovná animace (animazione culturale; Freizeitkulturelle Animation) • Model „informal education“ (Smith) • Model sociálního prostoru (Böhnisch/Münchmeier) Praktická (seminární) část (29.10 – 17.12., kromě 26.11) • Participativní plánování (stupně participace; návrh výzkumního šetření) • Strategické plánování edukačního programu 1 (analýza situace a stanovení cílů) • Strategické plánování edukačního programu 2 (itinerář) • Strategické plánování edukačního programu 3 (evaluace) • Školský vzdělávací program jako forma strategického plánování ve střediscích volného času (seznámení s metodikou tvorby) • Zadání seminární práce (návrh programu výchovně zaměřených aktivit pro NZDM nebo jiný typ otevřeného klubu) • Konzultace seminární práce
Metody hodnocení
Požadavky na absolvování předmětu 1. Účast na praktické (seminární) části předmětu 2. Návrh programu výchovně zaměřených aktivit pro NZDM nebo jiný typ otevřeného klubu – seminární práce 3. Úspěšné absolvování kolokvia (diskuse) o seminární práci
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2013.