S285 Informální edukace a její metody

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2011
Rozsah
1/1. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 10:15–11:45 aula, kromě Po 24. 10. až Čt 27. 10., kromě Pá 23. 12. až Po 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V teoretické části předmětu se studenti seznámí s vybranými metodami informální edukace (informal education, animazione culturale, Sozialraumpädagogik), které jsou vhodné zejména pro podporu rozvoje jedince a jeho socializace v rámci nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praktická část předmětu je věnována vytváření výchovného projektu (programu) pro konkrétní cílovou skupinu.
Osnova
  • Teoretická část (8. 9. – 20. 10.) 8. 9. Základní pojmy (formální, neformální a informální edukace); vztah sociální práce, pedagogiky a teologie; pedagogika v kontextu NZDM; cíle pedagogických a aktivizačních činností. 15. 9. Význam volného času pro mladého člověka; výchova ve volném čase a pro volný čas; možnosti výchovy v NZDM. 22. 9. Osobnost a přístup pedagoga – principy sociálně pedagogické práce s „neorganizovanou mládeží“. 29. 9. Animace – pojem, vývoj, rozdělení; výchovně zaměřená animace (animazione culturale; Freizeitkulturelle Animation) 13. 10. Model „informal education“ (Smith) 20. 10. Model sociálního prostoru (Böhnisch/Münchmeier) Praktická část (povinnost účasti)- pozor změna termínu!!! 14. 11. Participativní plánování (stupně participace) 24. 11. Návrh výzkumného šetření participace 1. 12. Výuka nebude - účast vyučujícího na doktorských zkouškách 15. 12. Kontrola dotazníku na výzkumné šetření participace 22. 12. Strategické plánování edukačního programu 5. 1. Konzultace výstupů předmětu (výsledků dotazníku na participaci)
Metody hodnocení
Požadavky na absolvování předmětu: 1. Účast na praktické (seminární) části předmětu 2. Zpracování návrhu dotazníku zjišťujícího stupeň participace v zařízení 3. Úspěšné absolvování kolokvia o výsledcích dotazníku a o principech animace a participace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2013.