S1021 Speciální pedagogika I.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2010
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 8:30–10:00 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět podává základní přehled o obecných i specifických potřebách lidí se zdravotním postižením a o jejich postavení ve společnosti. Pozornost je věnována jak společným problémům: integraci a inkluzi, vývoji osobnosti, vzdělávání, zaměstnávání, partnerským vztahům, trávení volného času, tak i podrobným charakteristikám jednotlivých druhů postižení a z nich vyplývajícím speciálně pedagogickým přístupům. Studenti by se měli naučit chápat potřeby a problémy osob s postižením tak, aby byli schopni hledat nejvhodnější řešení jejich situace. K tomu musí -znát jednotlivé druhy postižení -znát a umět použít základní diagnostické přístupy -znát a umět aplikovat metody speciálně pedagogického přístupu -znát a umět vybrat přiměřenou sociální službu -orientovat se ve školských a poradenských zařízeních pro osoby s postižením -znát a umět zacházet se základními kompenzačními pomůckami -znát, umět používat a rozvíjet alternativní a augmentativní komunikační systémy -podílet se na osvětě majoritní společnosti, chápat principy inkluze -znát a respektovat práva osob s postižením Na výuce se příležitostně podílí i odborníci z praxe. Předmět navazuje na znalosti získané na praxích v sociálních i školských zařízeních, dále v předmětech Biologie, Psychologie, Pedagogika.
Osnova
  • Lidé s handicapem ve společnosti - speciální pedagogiky, předmět speciální pedagogiky, základní metody diagnostiky, základní metody speciální pedagogiky (reedukace, kompenzace, rehabilitace), IDH(1980)/IAP(1998)/ICF(2001) - základní pojmy, vývoj terminologie - vývoj péče o osoby s postižením - vztahy osob s postižením a bez postižení, integrace-segregace, podmínky integrace, inkluze - práva osob se zdravotním postižením a jejich vyrovnané příležitosti, dokumenty Standardní pravidla...(OSN 1993), Národní plán vytváření rovných příležitostí...(vláda ČR 2010), Úmluva o právech osob se zdravotním postižením (OSN 2007) Mentální postižení - definice, klasifikace a charakteristika mentálního postižení - příčiny vzniku mentálního postižení život a výchova osob s mentálním postižením - v rodině, ve škole, v ústavu, možnosti vzdělávání a zaměstnávání, specifika práce s osobami s mentálním postižením, specifika integrace - Downův syndrom - poruchy autistického spektra, specifika vzhledem k mentálnímu postižení - epilepsie Tělesné postižení - příčiny vzniku tělesných vad - klasifikace tělesných vad podle různých kritérií, důsledky pro život - dětská mozková obrna - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem s tělesným postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Logopedie a poruchy komunikace - problematika komunikace, druhy komunikace, komunikační řetězec, fyziologie řeči - jazyk a řeč, vývoj řeči - narušená komunikační schopnost, její klasifikace podle různých kritérií, charakteristika, diferenciální diagnostika, možnosti nápravy - dyslálie, její charakteristiky, příčiny, možnost nápravy, fáze nápravy - systém logopedické péče Postižení sluchu - klasifikace postižení sluchu podle různých kritérií, diagnostika - historie vzdělávání neslyšících, orálně manuální kontraverze - možnosti komunikace neslyšících: orální metoda, znakový a znakovaný jazyk, totální komunikace, bilingvální vzdělávání - lékařská (audiologická) a kulturní definice, kultura a společenství Neslyšících - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se sluchovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky, specifika integrace Postižení zraku - příčiny zrakových vad - klasifikace a chrakteristika vad zraku podle různých kritérií - možnosti reedukace, kompenzace a rehabilitace, zásady přístupu k lidem se zrakovým postižením, využití sociálních služeb, kompenzační pomůcky Specifické poruchy učení - definice a základní charakteristika - závažnost problému - důležitost čtení a psaní, školní neúspěch, postavení dítěte v rodině, vliv neúspěchu na osobnost dítěte - vývoj zrakového vnímání a jeho podpora - vývoj sluchového vnímání řeči a jeho podpora, konstantnost a celostnost vnímání - zásady nápravy specifických poruch učení
Literatura
  • SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 159 s. ISBN 978-80-247-1733-3. info
  • PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido, 2006, 404 s. ISBN 80-7315-120-0. info
Metody hodnocení
Jabok a denní studium ETF: zápočet zimní semestr (S1021): reflexe setkání s člověkem s postižením (1-2 strany) + test z látky zimního semestru zkouška letní semestr(S1022): ústní zkouška z látky za oba semestry Kombinované studium ETF: zápočet: reflexe setkání s člověkem s postižením zkouška: ústní zkouška (viz okruhy ke zkoušce)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013.