S_1115 Základní teorie a metody sociální práce

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2026
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. David Urban, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je získat základní znalosti a dovednosti pro práci s jednotlivcem. Dále se výuka zaměřuje na vybrané teorie využitelné v praxi sociální práce. Ve výuce se využívají přednášky, power pointové prezentace, dialogické metody a zkušenosti studentů z odborných praxí, práce ve skupinách a modelové situace
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student: Vysvětlí postavení osoby jako klienta v kontextu sociální práce a speciální pedagogiky. Popíše a analyzuje fáze individuální práce s klientem, včetně mapování potřeb a zdrojů, stanovení cílů, plánování a hodnocení intervence. Rozpozná a reflektuje roli pracovníka a charakteristiky profesionálního vztahu s klientem. Aplikuje zásady účinné komunikace s klientem, včetně identifikace podporujících a rizikových faktorů v kontaktu. Porovná a kriticky zhodnotí vybrané teorie sociální práce a jejich využitelnost v práci s jednotlivcem. Zvolí a odůvodní vhodný teoretický přístup nebo kombinaci přístupů vzhledem ke konkrétní situaci klienta. Prokáže schopnost uplatnit teoretické znalosti při plánování a hodnocení intervence zaměřené na podporu klienta.
Osnova
Osoba jako klient, příjemce pomoci a podpory v rámci sociální práce a speciální pedagogiky Práce s jednotlivcem Proces individuální práce s klientem: mapování klientova světa, hodnocení potřeb a zdrojů, cíle, plánování a průběh spolupráce, průběžné a závěrečné hodnocení Role pracovníka, profesionální vztah mezi pracovníkem a klientem Kontakt a komunikace mezi pracovníkem a klientem, podporující a rizikové faktory. Vybrané teorie sociální práce: Systemický přístup, psychodynamický přístup, kognitivně-behaviorální přístup (CBT), humanistický přístup, existenciální přístup, ekologický přístup, biopsychosociální model, krizová intervence, narativní přístup, psychosociální přístup, zmocňující přístup (empowerment), antidiskriminační a antipotlačující praxe, kritická sociální práce, feministická teorie, teorie životní dráhy, behaviorální teorie, sociálně-konstruktivistický přístup, teorie rolí, teorie potřeb (např. Maslowova), teorie zvládání (copingové strategie), teorie odolnosti (resilience)
Výukové metody
přednáška, diskuze, cvičení
Metody hodnocení
projekt a jeho prezentace - world cafe
Informace učitele
PS 4. 2. Osoba jako klient, příjemce pomoci a podpory v rámci sociální práce a speciální pedagogiky 11. 2. Práce s jednotlivcem, proces individuální práce s klientem: mapování klientova světa 18. 2. Proces individuální práce s klientem: hodnocení potřeb a zdrojů, cíle, plánování a průběh spolupráce 25. 2. Proces individuální práce s klientem: průběžné a závěrečné hodnocení, role pracovníka 11. 3. Profesionální vztah mezi pracovníkem a klientem, kontakt a komunikace mezi pracovníkem a klientem 18. 3. Podporující a rizikové faktory v kontaktu s klientem, systemický přístup, psychodynamický přístup 25. 3. Kognitivně-behaviorální přístup (CBT), humanistický přístup, existenciální přístup 1. 4. Ekologický přístup, biopsychosociální model, krizová intervence 15. 4. Narativní přístup, psychosociální přístup, zmocňující přístup (empowerment) 29. 4. Antidiskriminační a antipotlačující praxe, kritická sociální práce, feministická teorie 6. 5. Teorie životní dráhy, behaviorální teorie, sociálně-konstruktivistický přístup, teorie rolí, teorie potřeb (např. Maslowova), teorie zvládání (copingové strategie), teorie odolnosti (resilience) KS 4. 2. Osoba jako klient, příjemce pomoci a podpory v rámci sociální práce a speciální pedagogiky, práce s jednotlivcem, proces individuální práce s klientem: mapování klientova světa, hodnocení potřeb a zdrojů, cíle, plánování a průběh spolupráce, průběžné a závěrečné hodnocení, role pracovníka, profesionální vztah mezi pracovníkem a klientem, kontakt a komunikace mezi pracovníkem a klientem, podporující a rizikové faktory 18. 3. Vybrané teorie sociální práce: systemický přístup, psychodynamický přístup, kognitivně-behaviorální přístup (CBT), humanistický přístup, existenciální přístup, ekologický přístup, biopsychosociální model, krizová intervence, narativní přístup, psychosociální přístup, zmocňující přístup (empowerment), antidiskriminační a antipotlačující praxe, kritická sociální práce, feministická teorie, teorie životní dráhy, behaviorální teorie, sociálně-konstruktivistický přístup, teorie rolí, teorie potřeb (např. Maslowova), teorie zvládání (copingové strategie), teorie odolnosti (resilience)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.