JABOK:Pp323 Sluchové postižení - Informace o předmětu
Pp323 Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2022
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Ing. Iva Jungwirthová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- kromě St 9. 3.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
Pp323/K: Út 15. 3. 17:00–20:15 4, Út 22. 3. 17:00–20:15 4, Út 29. 3. 17:00–20:15 4, I. Jungwirthová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování modulu student
- zná sluchové postižení a jeho klasifikaci, rozumí terminologii a správně ji používá
- zná základní možnosti diagnostiky a screeningu poruch sluchu
- je motivován k hledání optimálních způsobů inkluzivního přístupu u konkrétních osob
- zná specifika předškolního a školního vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením
- zná specifika komunikace osob se sluchovým postižením, metody komunikace, umí navrhnout a zdůvodnit způsob komunikace u konkrétní osoby
- orientuje se v základní obsluze sluchadel
- rozumí kultuře a akceptuje komunitu Neslyšících - Osnova
- Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie
- Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky
- Význam sluchu, důsledky sluchových vad
- Metody komunikace osob se sluchovým postižením, jejich historický vývoj, manuálně orální kontraverze
- Znakový jazyk, tlumočení do a z znakového jazyka, Etický kodex České komory tlumočníků znakového jazyka
- Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením
- Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se sluchovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se sluchovým postižením v předškolním vzdělávání
- Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky
- Neslyšící s velkým N, kultura Neslyšících
- Hluchoslepota
- Možnosti využití sociálních služeb
- Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením
- Organizace sdružující osoby se sluchovým postižením
- Literatura
- ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima, 2006, 64 s. ISBN 80-7216-232-2.
- HUDÁKOVÁ, Andrea. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2
- ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 151 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-932-3.
- ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 s. ISBN 80-244-1433-3.
- JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 978-80-262-0944-7.
- HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 978-80-262-0084-0.
- MOTEJZÍKOVÁ, Jitka a Jana BARVÍKOVÁ. Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2009, 234 s. ISBN 978-80-86792-23-1.
- Metody hodnocení
- Podmínka absolvování předmětu: 1. V termínu odevzdané všechny domácí úkoly 2. Nanejvýš 1 absence (pro denní i dálkové studenty) 3. Odevzdaná seminární práce - esej na se mnou předem domluvené "surdopedické téma". Rozsah 3 - 5 normostran Maximální počet bodů je 10, 5 bodů je za formální aspekty (rozsah, gramatika, citace,...) a 5 bodů za obsahovou stránku práce (dodržení struktury úvod - text - závěr, logická soudržnost textu, soulad názvu s obsahem, výběr případně citované literatury). 4. Závěrečný test, maximální počet bodů je 20, podmínkou absolvování je získat z testu alespoň 10 bodů
- Informace učitele
- 15.3. KS Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie, etické otázky genetických vyšetření 16.3. DS Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie, etické otázky genetických vyšetření 16.3. DS Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie, etické otázky genetických vyšetření 16.3. DS Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie, etické otázky genetických vyšetření. Videa k tématu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2022/Pp323