Pp323 Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2021
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Ing. Iva Jungwirthová (přednášející)
Garance
Mgr. Martina Anderová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp323/D: St 24. 2. 12:00–17:00 3, St 3. 3. 12:00–17:00 3, St 17. 3. 12:00–17:00 3, St 24. 3. 12:00–17:00 3, I. Jungwirthová
Pp323/K: Út 9. 3. 17:00–20:15 2, Út 16. 3. 17:00–20:15 2, Út 23. 3. 17:00–20:15 2, I. Jungwirthová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování modulu student
- zná sluchové postižení a jeho klasifikaci, rozumí terminologii a správně ji používá
- zná základní možnosti diagnostiky a screeningu poruch sluchu
- je motivován k hledání optimálních způsobů inkluzivního přístupu u konkrétních osob
- zná specifika předškolního a školního vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením
- zná specifika komunikace osob se sluchovým postižením, metody komunikace, umí navrhnout a zdůvodnit způsob komunikace u konkrétní osoby
- orientuje se v základní obsluze sluchadel
- rozumí kultuře a akceptuje komunitu Neslyšících
Osnova
  • Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie
  • Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky
  • Význam sluchu, důsledky sluchových vad
  • Metody komunikace osob se sluchovým postižením, jejich historický vývoj, manuálně orální kontraverze
  • Znakový jazyk, tlumočení do a z znakového jazyka, Etický kodex České komory tlumočníků znakového jazyka
  • Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením
  • Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se sluchovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se sluchovým postižením v předškolním vzdělávání
  • Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky
  • Neslyšící s velkým N, kultura Neslyšících
  • Hluchoslepota
  • Možnosti využití sociálních služeb
  • Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením
  • Organizace sdružující osoby se sluchovým postižením
Literatura
  • MOTEJZÍKOVÁ, Jitka a Jana BARVÍKOVÁ. Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2009, 234 s. ISBN 978-80-86792-23-1.
  • ŠEDIVÁ, Zoja. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima, 2006, 64 s. ISBN 80-7216-232-2.
  • HUDÁKOVÁ, Andrea. Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha: Středisko rané péče Tamtam, 2
  • ŠTĚRBOVÁ, Dana. Hluchoslepota: lidé s ní a kolem ní. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 103 s. ISBN 80-244-1433-3.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • ROUČKOVÁ, Jarmila. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, 151 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-932-3.
  • JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 191 stran. ISBN 978-80-262-0944-7.
Informace učitele
24.2. 12-17 Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie¨ 3.3. 12-17 Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky 9.3. 17-20 Terminologické vymezení oboru Klasifikace sluchového postižení podle různých kritérií Etiologie¨ Diagnostika sluchových vad, screening, audiometrie; význam časné diagnostiky 16.3.17-20 Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky Význam sluchu, důsledky sluchových vad Metody komunikace osob se sluchovým postižením, jejich historický vývoj, manuálně orální kontraverze 17.3. 12-17 Možnosti kompenzace sluchu – sluchadla, kochleární implantace, rehabilitace po kochleární implantaci; další kompenzační pomůcky Význam sluchu, důsledky sluchových vad Metody komunikace osob se sluchovým postižením, jejich historický vývoj, manuálně orální kontraverze 23.3. 17-20 Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se sluchovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se sluchovým postižením v předškolním vzdělávání Neslyšící s velkým N, kultura Neslyšících Hluchoslepota Možnosti využití sociálních služeb Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením 24.3. 12-17 Symptomatické poruchy řeči u osob se sluchovým postižením Možnosti výchovy a vzdělávání dětí se sluchovým postižením, možnosti a předpoklady inkluzivního začleňování, specifické metody výchovy a vzdělávání; dítě se sluchovým postižením v předškolním vzdělávání Neslyšící s velkým N, kultura Neslyšících Hluchoslepota Možnosti využití sociálních služeb Specifika komunikace s osobami se sluchovým postižením
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.