V105 Sociální psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2019
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 10:15–11:45 5, kromě Po 25. 2., kromě Čt 28. 2., kromě Po 1. 4., kromě Čt 4. 4., kromě St 17. 4., kromě Čt 18. 4., kromě Po 13. 5., kromě Čt 16. 5.
Předpoklady
( S104 Obecná a vývojová psychologie || V104 Obecná a vývojová psychologie ) || FORMA ( K )
Absolvovaný kurz Obecné a vývojové psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem výuky je, aby absolventi porozuměli jednání, prožívání a myšlení osoby (včetně své vlastní) v dynamických sociálních interakcích jako „člověku v konkrétní situaci“, „člověku na životní cestě“ a „člověku při spolupráci s ostatními“. Představuje pojetí osoby vymezované vztahy a vzájemnou závislostí s ostatními osobami ve sdíleném mezilidském prostředí. Absolvent je schopen identifikovat některé sociální jevy a interpretovat je na základě etablovaných teorií . Dokáže reflektovat vlastní psychické procesy a chování a vysvětlit je na základě teorií soc. psychologie. Řeší příklady z osobní i profesní praxe a rozhoduje a interpretuje je v souladu s poznatky sociální psychologie. Témata mají přesah do oblasti pedagogiky a sociální práce.
Výstupy z učení
Absolvent je schopen:
- identifikovat některé sociální jevy a interpretovat je na základě etablovaných teorií
- reflektovat vlastní psychické procesy a chování a vysvětlit je ná základě teorií soc. pschologie
- řešit příklady z osobní i profesní praxe a rozhodovat a interpretovat je v souladu s poznatky ze sociální psychologie
Osnova
  • 1. Jak se vyvíjelo psychologické uvažování o člověku jako sociální bytosti. Sociální psychologie jako experimentální věda a důsledky pro způsob sociálně-psychologického myšlení.
  • 2. Sociální interakce a jejich vývoj a interpretace. Sociální zahálení a sociální facilitace, konformita a poslušnost k autoritě.
  • 3. Sociální vývoj člověka, teorie vazby, socializace, sociální učení.
  • 4. Fenomén utváření dojmu o druhých – sociální percepce jako dynamický a kontextový proces, atribuce, stereotypy, efekty sociální percepce.
  • 5. Sociální motivace a jak jí rozumět.
  • 6. Utváření sebepojetí jako psychosociální fenomén, identita, individuace, jáství.
  • 7. Postoje a jejich psychosociální souvislosti, utváření a změna postojů. Vztah postojů a sebepojetí, postojů a sociální motivace, postojů a skupinového chování.
  • 8. Člověk ve vztazích, afiliace, atraktivita, láska.
  • 9. Kdy a proč jednáme agresivně. Teorie, výzkum.
  • 10. Kdy a proč pomáháme. Teorie, výzkum.
  • 11. Komunikace. Postmoderní konstruktivistické pojetí komunikace a jeho aplikace do výzkumu, poradenství a terapie. Kooperace, kompetice, konflikty. Lež.
  • 12. Skupina a psychosociální skupinové jevy, strukturální, systémové a konstruktivistické pojetí skupiny.
  • 13. Makrosociální jevy a procesy, jejich kontexty a interpretace.
Literatura
    povinná literatura
  • HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5. info
    doporučená literatura
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociální psychologie. 1. vyd. Praha: ISV, 1997, 453 s. ISBN 80-85866-20-X. info
  • HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. 4. vyd. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 978-80-7367-283-6. info
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie I. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 383 s. ISBN 80-7178-269-6. info
Výukové metody
Přednášky, videoukázky, skupinové diskuse, kvíz
Metody hodnocení
Kurz je zakončen testem. Druhý opravný termín se provádí formou ústního komisionálního zkoušení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.