S301 Sociální práce s rodinami

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2018
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Pazlarová, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 12:00–13:30 3, kromě Po 26. 3. až Pá 13. 4., kromě Po 21. 5. až Pá 1. 6.
Předpoklady
S2032 Základy práva II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem modulu je připravit studenty na praktickou sociální práci s rodinou. Absolvent modulu zná metody sociální práce s rodinou, metody hodnocení situace rodiny a principy plánování práce s rodinou. Zná legislativu upravující sociální práci s rodinou a sociálně právní ochranu dětí. Je seznámen s vývojem a aktuální situací rodin v ČR, zná základní nástroje rodinné politiky státu. Je si vědom nutnosti odlišného přístupu k rodinám z odlišného etnického, kulturního a náboženského prostředí. Orientuje se v základních rozdílech v práci zejm. s romskou rodinou, ale i rodinami z vybraných menšin žijících na našem území (země býv. Sovětského svazu) Absolvent umí zpracovat vyhodnocení situace rodiny a připravit individuální plán práce s rodinou. Umí připravit podklady pro případovou konferenci a napsat kazuistiku rodiny. Všechna dílčí témata jsou průběžně doplňována o informace týkající se práce s rodinami odlišného etnického, kulturního a náboženského prostředí.
Osnova
  • Modul pokrývá následující témata: 1. Podoba současné české rodiny a její historické proměny. Rodiny odlišného etnického, kulturního nebo náboženského původu žijící v ČR. 2. Ochrana a podpora rodiny a dítěte v mezinárodním kontextu (EU, OSN). 3. Legislativní zakotvení sociální práce s rodinou a sociálně právní ochrany dětí v ČR 4. Metody hodnocení situace rodiny a dítěte 5. Průběh práce s rodinou 6. Vybrané metody a techniky práce s rodinou 7. Oblasti podpory rodiny – bydlení, zaměstnání, provoz, výchova dětí… 8. Multidisciplinární přístup v SP s rodinou, možnosti využití případových konferencí 9. Specifika práce s romskou rodinou. Rodiny z vybraných menšin žijících na území ČR. 10. Bezpečí pracovníka při terénní SP s rodinou 11. Služby pro rodiny – role OSPOD, sociálně aktivizační služby, dobrovolnické programy, další služby pro rodiny 12. Rodina ve specifických situacích – např. rozvod, rodina s jedním rodičem, rodina nevhodně zacházející s dítětem apod. 13. Náhradní rodinná péče
Literatura
    doporučená literatura
  •  Vybrané metodiky hodnocení situace rodiny – např. MPSV, SIDRO, LUMOS
  •  Matoušek, O., Pazlarová, H. 2014. Podpora rodiny. Praha: Portál
  •  Matoušek, O., Pazlarová, H. 2014. Hodnocení situace dítěte s rodiny – rozšířené vydání. Praha: Portál
  •  Matoušek, O. a kol. 2015. Rodina v rozvodové situaci. Praha: Portál
  •  Matoušek, O. a kol. 2014. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál
  • Psychologie rodiny. Edited by Irena Sobotková. 2., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 219 s. ISBN 9788073672508. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 384 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť [Matoušek, 2003]. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. ISBN 80-86429-19-9. info
  • MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny [Možný, 2002]. Vyd. 2.. upr. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 80-86429-05-9. info
Výukové metody
Modul kombinuje přednášky a cvičení, výuka vždy propojuje znalostní a dovednostní prvky. Studenti se při cvičeních aktivně zapojují formou skupinové práce, řešení kazuistik a diskusí. V rámci cvičení probíhá i nácvik dílčích dovedností využitelných při práci s rodinou (např. techniky aktivního naslouchání, vedení rozhovoru, vedení případové konference)
Metody hodnocení
Aktivní zapojení do výuky a průběžné plnění zadaných úkolů – skupinové práce a prezentace v průběhu semestru - 30% Závěrečný písemný test - Test se skládá z teoretické části a kazuistické části, ve které studenti navrhují řešení modelové kazuistiky – 70%
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, zima 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, zima 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2018/S301