SE368 Psychosociální krizová pomoc

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2016
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
PhDr. Bohumila Baštecká, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 13:30–15:00 V, kromě Po 1. 2. až Ne 14. 2., kromě Po 21. 3. až Pá 8. 4., kromě Po 16. 5. až Pá 27. 5.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
znalosti tématu včetně terminologie spolu s kritickým mezioborovým nadhledem
dovednosti reflektovat vlastní postoje vůči neštěstí a vůči pomáhání v souvislostech neštěstí
povzbuzení postoje občanské zodpovědnosti za sebe a druhé v souvislostech neštěstí.
Osnova
  • Student/ka porozumí: postojovému a legislativnímu rámci pomáhání po neštěstí včetně důrazu na společenství a rozdílu mezi perspektivou odolnosti a zranitelnosti; terminologii krizí a neštěstí spolu s odlišnými resortními významy a důrazy (včetně odlišnosti emoční krize a krize v bezpečnostních souvislostech); typologii událostí; prvním občanským pomocím s důrazem na pomoc psychosociální a spirituální včetně rozdílu mezi první občanskou pomocí a krizovou intervencí; cílům a standardům psychosociální krizové pomoci a spolupráce včetně rychlého vyhodnocení pomoci; pojetí charakteristických adaptací (potřeby, hodnoty, síly, zdroje a strategie zvládání) u sebe i druhých; vlastním postojům vůči neštěstí a vlastním možnostem občansky a odborně pomáhat.
Literatura
  • zákony č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů; 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému; 240/2000 Sb., o krizovém řízení; 45/2013 Sb., o obětech trestných činů
  • Standardy psychosociální krizové pomoci a spolupráce zaměřené na průběh a výsledek. Praha: GŘ HZS, 2010. ISBN 978-80-86640-46-4.
  • BAŠTECKÁ, Bohumila a kol.: Psychosociální krizová spolupráce. Praha : Grada, 2013. ISBN: 978-80-247-4195-6.
  • BAŠTECKÁ, Bohumila. Terénní krizová práce :psychosociální intervenční týmy. Online. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2005. 299 s. ISBN 802470708X. [citováno 2024-04-24] info
Metody hodnocení
V kombinovaném studiu: Studenti průběžně plní zadané úkoly prokazující cílové kompetence kursu. Kontrola probíhá elektronicky a na společných a individuálních konzultacích. Předpokladem zkoušky je účast na konzultacích a průběžně splněné úkoly. Konkrétní úkoly: znalostní test (terminologická znalost); dovednostní test (posouzení přiléhavosti pomoci podle typu události, času po ní, a různé úrovně zasažení); dovednostní test (terénní průzkum situací vhodných pro první občanské pomoci); sebeposouzení vlastních charakteristických adaptací v souvislostech krize anebo neštěstí
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.