JABOK:S385 Animace a participace v sociál - Informace o předmětu
S385 Animace a participace v sociální práci
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2016
- Rozsah
- 1/1. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 10:15–11:45 4
- Předpoklady
- Předmět je zakončen seminární prací a písemným testem.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s principy sociálně-kulturní animace a participace a s jejich aplikací v práci se skupinou / s komunitou. Teoretická část předmětu je zaměřen na koncepci sociálně-kulturního rozvoje – východiska, dějinné souvislosti, současné výhledy a zásady animačního přístupu. Praktická část předmětu je věnována participaci. Výstupem je výzkumné šetření míry participace v zařízeních sociálních služeb.
- Osnova
- Časový plán předmětu:
- Výuka bude probíhat dle rozvrhu každé pondělí. První hodina bude přednáška, druhá seminář. Vzhledem k tomu, že semináře jsou povinné, je možné z celkového počtu 12 termínů chybět maximálně na třech (!). Část výuky bude probíhat formou referátů studentů podle knihy "Animace". Vyučující pak doplní referáty příklady z praxe.
- Přehled termínů a témat:
- 1.2.2016 Úvod do problematiky, osvěta, lidové vrstvy, vývoj sociálně kulturní animace, rozdělení referátů
- 8.2. Pojem "animace" - referát; základní přístup animátora, probuzení "potlačeného potenciálu", příklady sociálně kulturní animace - Švýcarsko
- 15.2. "Horká a studená" animace - dilema: profesionalita / nadšení, řešení tohoto dilematu, animátor jako mediátor - příklady a cvičení
- 22.2. Animátor - poslání a profese - referát; vývoj pohledu na animátora v sociální práci
- 29.2. Úkoly animátora; animátor jako organizátor a "enabler"; organizační předpoklady
- 7.3. Participace a její význam; formy a stupně participace
- 14.3. Kritéria participace; zadání seminární práce, vytváření dotazníků (k seminární práci)
- 21.3., 28.3. a 4.4. se výuka nekoná (Velikonoce a praxe)
- 11.4. Skupinová dynamika a role ve skupině
- 18.4. Animátor jako moderátor - moderace diskuse
- 25.4. Speciální formy animace - divadlo Forum
- 2.5. Prezentace a hodnocení seminárních prací
- 9.5. Zápočtový test
- Literatura
- povinná literatura
- KAPLÁNEK, Michal. Animace. 2013. info
- doporučená literatura
- Theater of the oppressed. Edited by Augusto Boal, Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Lea. New York: Theatre Communications Group, 1985, xiv, 197 s. ISBN 0930452496. info
- Výukové metody
- monologická, dialogická; samostatné zpracování výzkumu
- Metody hodnocení
- skupinový projev, písemný test
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2016/S385