SE368 Psychosociální krizová pomoc

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2015
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Jana Neusarová (přednášející), PaedDr. Marie Vorlová (zástupce)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 13:45–15:15 V, kromě Po 2. 2. až Pá 13. 2., kromě Po 30. 3. až Pá 17. 4., kromě Po 18. 5. až Pá 29. 5.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Metody hodnocení
Vodítka k rozhovoru s lidmi, kteří se setkali s neštěstím, a k jeho zpracování pro předmět Psychosociální krizová spolupráce v rámci Bc. programu ETF 2010/2011 Cíle cvičení: • určit na základě volného rozhovoru v pozici „člověk – člověk“ potřeby, hodnoty, síly, zdroje a strategie zvládání u našeho protějšku (= člověka, který se setkal s neštěstím, v našem smyslu s ohraničenou událostí, která „dopadá“), aniž se na ně musíme přímo ptát • upevňovat se v základní dovednosti pro PsKS a pomáhající profese (= vedení rozhovoru) ÚVOD Souvislosti rozhovoru: • Uveďte, s kým (a proč zrovna s ním) jste se na rozhovoru domluvili. Jak jste mu vysvětlili, k čemu rozhovor potřebujete?Proč myslíte, že Vám vyhověl? Díky čemu jste od něj získali souhlas ke zveřejnění rozhovoru před spolužáky a vyučující? • Předkládáte poučený souhlas podepsaný člověkem, s kterým vedete rozhovor. STAŤ Veďte rozhovor. V rozhovoru zjišťujte (uvádím v podobě otázek přímých): • Prosím popište událost, kterou máte na mysli: co se tehdy stalo? Jak je to dlouho = kdy se to stalo? Jako kdo jste se s událostí setkal/a? (příklady: jako oběť přímá; příbuzný přeživší oběti přímé; pozůstalý po oběti přímé; hasič, policista, zdrav. záchranář; strojvedoucí, novinář, atp.) • Prosím, mohl/a byste popsat, které chvíle byly pro Vás na události a po ní nejhorší? • Kdy asi (za jak dlouho) po události, jste si uvědomil/a, že už je to zase dobré? Co pro Vás znamená (podle čeho poznáte), že už je to „zase dobré“? • Zamyslete se teď prosím nad pomocí pro sebe: Vnímal/a jste něco jako pomoc? Pokud ano, co pro Vás kdy (vzhledem k nejhorším okamžikům) bylo pomocí a kdo Vám pomohl? Pokud ne, jakou pomoc byste kdy (s přihlédnutím k nejhorším okamžikům) a od koho uvítal/a? Popište, co z chování blízkých nebo záchranářů, novinářů atp. jste vnímal/a jako pomáhající. Co Vám naopak na jejich chování vadilo (bylo zraňující)? • Změnila nebo nějak ovlivnila ta událost Vás anebo Váš život? Pokud ano, jak? • Uveďte cokoli, co byste chtěl/a k tématu doplnit. Uvedené otázky slouží pro inspiraci, nikoli proto, abyste jimi omezili vyprávějící/ho, sebe nebo rozhovor o neštěstí. Rozhovor zaznamenávejte tak, abyste zachytili přímou řeč vyprávějící/ho. ZÁVĚR Výsledně zpracujte rozhovor na dvě stránky A4 a předložte spolu s poučeným souhlasem a celkovým přepisem rozhovoru. Na dvou stránkách: • Uveďte souvislosti rozhovoru. • Zachyťte vyprávěný příběh. • Uveďte POTŘEBY, HODNOTY, (vnitřní) SÍLY, (vnější) ZDROJE a STRATEGIE ZVLÁDÁNÍ vyprávějící/ho doložené jeho/jejími přímými citacemi, které mají podklad v rozhovoru. • Reflektujte (= uvědomujte si a promýšlejte), jak se Vám úkol plnil, co jste se naučili. Pokud nestačíte splnit úkol v hodinách výuky, budete pokračovat obvyklým způsobem: napíšete se k rozmluvě nad úkolem na vypsané datum a týden před tímto datem zašlete či doručíte na mou adresu na ETF (Černá 9, Praha 1) písemně zpracovaný úkol v papírové podobě. Pro udělení klasifikovaného zápočtu počítejte prosím s tím, že mohu zjišťovat Váš základní přehled o zákonech 101, 239, 240/2000 Sb.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.