S590 Člověk s mentálním postižením ve výchovně vzdělávacím procesu

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2012
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Klípová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 21. 2. 13:30–17:30 4, Út 13. 3. 13:30–17:30 4, Út 17. 4. 13:30–17:30 4, Út 15. 5. 13:30–17:30 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
CÍLE: 1) student získá komplexní představu o možnostech vzdělávání a sociálních službách pro osoby s mentálním postižením v České republice; + srovnání se zahraničními zkušenostmi 2) náhled na práci s rodinou se členem s mentálním postižením 3) v rámci seminární práce bude vytvořen výukový materiál, který studenti mohou použít v dalším studiu i v praxi v daném oboru;
Osnova
  • Člověk s mentálním postižením z pohledu jeho vývoje a zařazení do společnosti - sociální služby a specifika sociální práce - charakteristika, klasifikace a možnosti vzdělávání - specifické potřeby, zdroje a jejich zjišťování - specifické výchovné a terapeutické metody - hodnota člověka s mentálním postižením z pohledu teologie Problematika rodin s dítětem s postižením - dítě s postižením v rodině, podpora rodiny s dítětem s postižením, raná péče - spolupráce rodiny a školy - krize a její vliv na rodinný systém - sociální práce s rodinou, sociální služby pro rodiny s dětmi - faktory, které ovlivňují míru přijetí dítěte s postižením Rozšiřující témata - aktuální trendy v oblasti výchovy a vzdělávání, alternativní pedagogické směry (obecně), kurikulum, rámcový a školní vzdělávací program - integrace, inkluze, výchova a vzdělávání dětí se specifickými potřebami - člověk s mentálním postižením v různém pohledu – historickém, kulturním, morálním – hodnota a smysl lidí s jinou mentalitou - literatura a film, zpracovávající tuto tematiku
Výukové metody
práce ve skupině, forma interaktivní, samostatné zpracování seminární práce
Metody hodnocení
podmínka absolvování semináře - minimálně 50% účasti + vypracování seminární práce
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2013.