S5042 Dětský klient v psychologickém poradenství II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2009
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 14:00–16:00 7, kromě Po 2. 2. až Po 2. 3.
Předpoklady
absolvované kruzy Obecné a vývojové psychologie, Sociální psychologie a Psychopatologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Seminář se interaktivními metodami vyučování zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychosociálních služeb. Během dvou semestrů jsou probrány jevy, které představují půdu pro vývoj dítěte (a jeho psychické kondice), a dále okolnosti, které mohou dítě přivést do péče psychologa či sociálního pracovníka. Výukové metody jsou výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Cíl: Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a jeho hlavních pilířích i principech, na kterých tento svět stojí, a na základě kterých do něj lze intervenovat. Vyzkouší si některé metody práce s dítětem a bude mít možnost naučit se pohlížet na různé situace, pro které se dítě stává klientem psychosoc. služeb, z jeho perspektivy.
Osnova
  • 1. psychologie rodiny, psychické potřeby dítěte, rodinné generační a transgenerační vazby 2. proces separace, psychické, tělesné, emoční a sociální poruchy jako příznaky narušení procesu separace 3. systémový a vývojový pohled na smysl sterility páru, rodový příběh, transgenerační teorie vzniku transexuality 4. práce s dítětem v pracovně, navazování vztahu s dítětem 5. jak dítě sděluje, kresby, hra, nemoci a poruchy jako forma sdělení 6. psychosomatický přístup k problémům dětí 7. systemický pohled na dětského klienta a nejčastější poruchy dětí z dysfunkčních rodin 8. dětské psychické nemoci – deprese, úzkostné poruchy, neurotické projevy, fobie, psychózy – s ohledem na systém, dědičnost 9. dítě v nepříznivých životních situacích: dítě uprostřed konfliktu rodičů; dítě uprostřed rozvodu rodičů, význam otce pro zdravý vývoj člověka 10. školní šikana, agresivita a delikvence mladistvých 11. dle zájmu a času zařazení dalších témat (adopce a sdělování rodinných tajemství, rodinná tabu a jejich význam; smutek a truchlení; sexuální zneužití;…)
Literatura
  • TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. info
  • DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 80-7169-192-5. info
  • MATĚJČEK, z a Zdeněk DYTRYCH. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 16 s. ISBN 80-85467-53-4. info
Metody hodnocení
Seminář. Výukové metody jsou: výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Podmínky dělení zápočtu: docházka + a) V 1. semestru za zpracování krátké kazuistiky (2 -3 stránky) osoby ve věku do 20 let s diagnostickou úvahou formulovanou na základě znalosti probrané problematiky, získané na semináři a v odbor. literatuře. (Kazuistitka má sloužit k demonstraci studentovy dovednosti aplikovat vědomosti z dětské psychologie na reálný příběh - popsat obtíže, se kt. se dítě potýká, a pokusit se v hypotézách nalézt souvislosti s anamnestickými (rodinnými, zdravotními,...) událostmi.) b)Ve 2. semestru formou referátu či workshopu zpracovat ve skupině zadané téma pro ostatní posluchače semináře.
Informace učitele
Kurz byl zahájem v ZS a v LS pokračuje od 5.3. vždy ve čtvrtek od 14 do 16 hod.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2010.