S5042 Dětský klient v psychologickém poradenství

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2008
Rozsah
0/2. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Předpoklady
absolvované kruzy Obecné a vývojové psychologie, Sociální psychologie a Psychopatologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Seminář se interaktivními metodami vyučování zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychosociálních služeb. Během dvou semestrů jsou probrány jevy, které představují půdu pro vývoj dítěte (a jeho psychické kondice), a dále okolnosti, které mohou dítě přivést do péče psychologa či sociálního pracovníka. Výukové metody jsou výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Cíl: Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a jeho hlavních pilířích i principech, na kterých tento svět stojí, a na základě kterých do něj lze intervenovat. Vyzkouší si některé metody práce s dítětem a bude mít možnost naučit se pohlížet na různé situace, pro které se dítě stává klientem psychosoc. služeb, z jeho perspektivy.
Osnova
  • 1. psychologie rodiny, psychické potřeby dítěte, rodinné generační a transgenerační vazby 2. proces separace, psychické, tělesné, emoční a sociální poruchy jako příznaky narušení procesu separace 3. systémový a vývojový pohled na smysl sterility páru, rodový příběh, transgenerační teorie vzniku transexuality 4. práce s dítětem v pracovně, navazování vztahu s dítětem 5. jak dítě sděluje, kresby, hra, nemoci a poruchy jako forma sdělení 6. psychosomatický přístup k problémům dětí 7. systemický pohled na dětského klienta a nejčastější poruchy dětí z dysfunkčních rodin 8. dětské psychické nemoci – deprese, úzkostné poruchy, neurotické projevy, fobie, psychózy – s ohledem na systém, dědičnost 9. dítě v nepříznivých životních situacích: dítě uprostřed konfliktu rodičů; dítě uprostřed rozvodu rodičů, význam otce pro zdravý vývoj člověka 10. školní šikana, agresivita a delikvence mladistvých 11. dle zájmu a času zařazení dalších témat (adopce a sdělování rodinných tajemství, rodinná tabu a jejich význam; smutek a truchlení; sexuální zneužití;…)
Literatura
  • TRAPKOVÁ, Ludmila a Vladislav CHVÁLA. Rodinná terapie psychosomatických poruch. 1. vyd. Praha: Portál, 2004, 227 s. ISBN 80-7178-889-9. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. info
  • DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 80-7169-192-5. info
  • MATĚJČEK, z a Zdeněk DYTRYCH. Přestali jste být manželi, ale zůstáváte rodiči. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 16 s. ISBN 80-85467-53-4. info
Metody hodnocení
Seminář. Výukové metody jsou: výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Podmínky dělení zápočtu: docházka + a) V 1. semestru za zpracování krátké kazuistiky (2 -3 stránky) osoby ve věku do 20 let s diagnostickou úvahou formulovanou na základě znalosti probrané problematiky, získané na semináři a v odbor. literatuře. (Kazuistitka má sloužit k demonstraci studentovy dovednosti aplikovat vědomosti z dětské psychologie na reálný příběh - popsat obtíže, se kt. se dítě potýká, a pokusit se v hypotézách nalézt souvislosti s anamnestickými (rodinnými, zdravotními,...) událostmi.) b)Ve 2. semestru formou referátu či workshopu zpracovat ve skupině zadané téma pro ostatní posluchače semináře.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2010.