V587 Pedagogická psychologie (e-kurz)

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 18/20, pouze zareg.: 6/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent kurzu na základní úrovni porozumí emočně-motivačnímu systému v procesu učení, a dokáže jej dát do souvislosti s učebním prostředím a překážkami v učení.
Dovede užitečně formulovat pedagogický cíl pro danou učební jednotku a vytvořit kritéria či normy pro hodnocení jeho plnění.
Dovede aplikovat poznatky při interpretaci žákova chování, analyzovat školní situaci a navrhnout řešení (opatření), navrhnout učební jednotku konstruktivistickým přístupem.
Výstupy z učení
Absolvent kurzu na základní úrovni porozumí emočně-motivačnímu systému v procesu učení, a dokáže jej dát do souvislosti s učebním prostředím a překážkami v učení.
Dovede užitečně formulovat pedagogický cíl pro danou učební jednotku a vytvořit kritéria či normy pro hodnocení jeho plnění.
Dovede aplikovat poznatky při interpretaci žákova chování, analyzovat školní situaci a navrhnout řešení (opatření), navrhnout učební jednotku konstruktivistickým přístupem.
Osnova
  • 1. Výchova a vzdělávání
  • · výchova a její cíle
  • · role učitele
  • · psychohygiena ve školním prostředí
  • 2. Emočně-motivačně-hodnotový systém
  • · emoce, motivace, hodnoty a vůle, seberegulace
  • · zlobení a agrese
  • 3. Pedagogické cíle
  • · užitečně formulovaný cíl
  • · návaznost cílů časová a obsahová, kontrola plnění
  • 4. Hodnocení a jeho místo v procesu učení
  • 5. Učení a co je ovlivňuje: žák, učitel, učivo
  • · žák, učitel, učivo
  • · kognitivní typy, učební styly a styl výuky
  • · individualizace výuky
  • 6. Řízení procesu učení
  • · řízení procesu učení a role učitele
  • · překážky v učení
  • · třídní management a třídní klima
Literatura
    doporučená literatura
  • ZEZULKOVÁ, KOVÁŘOVÁ. Speciálně pedagogická diagnostika v praxi. Ostrava : Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-321-7 [online] dostupné z http://projekty.osu.cz/karp/opory/aktualizovane/14_Spec_pedagogicka_diagnostika_v_praxi_Opora.pdf
  • MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-17178-747-7
  • JOŠT, Jiří, Alena NOHAVOVÁ a Helena HAVLISOVÁ. Pedagogicko-psychologická diagnostika: cesta k účinnému vedení. Praha: Eduko, 2015. ISBN 978-80-88057-18-5.
  • VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0. info
  • Psychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 9788073672737. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : toretické a praktické problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001, 179 s. ISBN 80-246-0192-3. info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program : [nástroje pro prevenci, nápravu a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s., il. ISBN 80-7178-544-. info
  • BIDDULPH, Steve. Proč jsou šťastné děti šťastné [Biddulph, 2000]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 139 s. : i. ISBN 80-7178-411-7. info
  • MAREŠ, Jiří [pedagog]. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. : i. ISBN 80-7178-246-7. info
Výukové metody
kurz Moodle, klíč k zápisu: pedag.psy24
- studium materiálů
- analýza videí a článků
- diskuse nad otázkami
- zpracování esejí
- plnění didaktických testů
- hledání analogií z vlastní zkušenosti
Metody hodnocení
- bodové hodnocení jednotlivých aktivit (příspěvků do diskusí, plnění opakovacích testíků, odevzdávání dílčích úkolů
- slovní hodnocení závěrečného písemného úkolu
Informace učitele
Úkoly a aktivity je nutné plnit do stanovených termínů. Po zmeškání termínu není možné dostat hodnocení a předmět ukončit!
Další komentáře
Studijní materiály
jedná se o e-kurz bez setkání s účastníky.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2024/V587