V587 Pedagogická psychologie (e-kurz)

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/16, pouze zareg.: 14/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvent kurzu na základní úrovni porozumí emočně-motivačnímu systému v procesu učení, a dokáže jej dát do souvislosti s učebním prostředím a překážkami v učení.
Dovede užitečně formulovat pedagogický cíl pro danou učební jednotku a vytvořit kritéria či normy pro hodnocení jeho plnění.
Dovede aplikovat poznatky při interpretaci žákova chování, analyzovat školní situaci a navrhnout řešení (opatření), navrhnout učební jednotku konstruktivistickým přístupem.
Výstupy z učení
Absolvent kurzu na základní úrovni porozumí emočně-motivačnímu systému v procesu učení, a dokáže jej dát do souvislosti s učebním prostředím a překážkami v učení.
Dovede užitečně formulovat pedagogický cíl pro danou učební jednotku a vytvořit kritéria či normy pro hodnocení jeho plnění.
Dovede aplikovat poznatky při interpretaci žákova chování, analyzovat školní situaci a navrhnout řešení (opatření), navrhnout učební jednotku konstruktivistickým přístupem.
Osnova
  • 1. Výchova a vzdělávání
  • · výchova a její cíle
  • · role učitele
  • · psychohygiena ve školním prostředí
  • 2. Emočně-motivačně-hodnotový systém
  • · emoce, motivace, hodnoty a vůle, seberegulace
  • · zlobení a agrese
  • 3. Pedagogické cíle
  • · užitečně formulovaný cíl
  • · návaznost cílů časová a obsahová, kontrola plnění
  • 4. Hodnocení a jeho místo v procesu učení
  • 5. Učení a co je ovlivňuje: žák, učitel, učivo
  • · žák, učitel, učivo
  • · kognitivní typy, učební styly a styl výuky
  • · individualizace výuky
  • 6. Řízení procesu učení
  • · řízení procesu učení a role učitele
  • · překážky v učení
  • · třídní management a třídní klima
Výukové metody
- studium materiálů
- analýza videí a článků
- diskuse nad otázkami
- zpracování esejí
- plnění didaktických testů
- hledání analogií z vlastní zkušenosti
Metody hodnocení
- bodové hodnocení jednotlivých aktivit (příspěvků do diskusí, plnění opakovacích testíků, odevzdávání dílčích úkolů
- slovní hodnocení závěrečného písemného úkolu
Informace učitele
Úkoly a aktivity je nutné plnit do stanovených termínů. Po zmeškání termínu není možné dostat hodnocení a předmět ukončit.
Další komentáře
Studijní materiály
jedná se o e-kurz bez setkání s účastníky.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2021, léto 2024.