S104 Obecná a vývojová psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2013
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Pá 8:30–10:00 5, kromě Po 2. 9. až Ne 15. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 1. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz představuje úvod do psychologie s těžištěm ve vývojové psychologii a ve vybraných tématech z obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Osnova
  • 1. Historický vývoj psychologie. Základní psychologické školy a směry. 2. Základní a aplikované obory psychologie. Vztah psychologie a dalších věd. Základní psychologické metody získávání informací. 3. Úvod do vývojové psychologie. Fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie. Vývojové procesy a činitele vývoje. 4. Osm věků člověka-periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona. 5.Období prenatální a perinatální. 6. Období novorozenecké, kojenecké. 7. Období batolecí, předškolní. 8. Období školní, puberta, adolescence. 9. Období dospělosti a stáří. 10. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. Ego-obranné mechanismy (Anna Freud). 11.Periodizace kognitivního vývoje dle Jeana Piageta. 12. Morální vývoj člověka a současné teorie. Duchovní vývoj. 13. Vývoj vědomí já. Identita (sociální aspekt identity, osobní aspekt identity,zakotvení v čase a souvislostech). 14. Pojem osobnosti v psychologii. Základní teorie osobnosti a typologie osobnosti. 15. Motivace: potřeby, hodnoty, cíle, vůle, seberegulace (Maslow a další; Frankl a další).
Literatura
    povinná literatura
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti [Portál, 1998] : A review of personality theories (Orig.). Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., V Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie [Atkinsonová, 2003]. 2., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Metody hodnocení
Atestace proběhne formou ústní zkoušky 1/z výše uvedených probíraných témat 2/doplněna diskuzí o prostudované literatuře.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012.

S104 Obecná a vývojová psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2012
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Pá 8:30–10:00 5, kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz představuje úvod do psychologie s těžištěm ve vývojové psychologii a ve vybraných tématech z obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Osnova
  • 1. Historický vývoj psychologie. Základní psychologické školy a směry. 2. Základní a aplikované obory psychologie. Vztah psychologie a dalších věd. Základní psychologické metody získávání informací. 3. Úvod do vývojové psychologie. Fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie. Vývojové procesy a činitele vývoje. 4. Osm věků člověka-periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona. 5.Období prenatální a perinatální. 6. Období novorozenecké, kojenecké. 7. Období batolecí, předškolní. 8. Období školní, puberta, adolescence. 9. Období dospělosti a stáří. 10. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. Ego-obranné mechanismy (Anna Freud). 11.Periodizace kognitivního vývoje dle Jeana Piageta. 12. Morální vývoj člověka a současné teorie. Duchovní vývoj. 13. Vývoj vědomí já. Identita (sociální aspekt identity, osobní aspekt identity,zakotvení v čase a souvislostech). 14. Pojem osobnosti v psychologii. Základní teorie osobnosti a typologie osobnosti. 15. Motivace: potřeby, hodnoty, cíle, vůle, seberegulace (Maslow a další; Frankl a další).
Literatura
    povinná literatura
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti [Portál, 1998] : A review of personality theories (Orig.). Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., V Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie [Atkinsonová, 2003]. 2., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Metody hodnocení
Atestace proběhne formou ústní zkoušky 1/z výše uvedených probíraných témat 2/doplněna diskuzí o prostudované literatuře.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2013.

S104 Obecná a vývojová psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2011
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 10:15–11:45 5, kromě Po 24. 10. až Čt 27. 10., kromě Pá 23. 12. až Po 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz představuje úvod do psychologie s těžištěm ve vývojové psychologii a ve vybraných tématech z obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Osnova
  • 1. Historický vývoj psychologie. Základní psychologické školy a směry. 2. Základní a aplikované obory psychologie. Vztah psychologie a dalších věd. Základní psychologické metody získávání informací. 3. Úvod do vývojové psychologie. Fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie. Vývojové procesy a činitele vývoje. 4. Osm věků člověka-periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona. 5.Období prenatální a perinatální. 6. Období novorozenecké, kojenecké. 7. Období batolecí, předškolní. 8. Období školní, puberta, adolescence. 9. Období dospělosti a stáří. 10. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. Ego-obranné mechanismy (Anna Freud). 11.Periodizace kognitivního vývoje dle Jeana Piageta. 12. Morální vývoj člověka a současné teorie. Duchovní vývoj. 13. Vývoj vědomí já. Identita (sociální aspekt identity, osobní aspekt identity,zakotvení v čase a souvislostech). 14. Pojem osobnosti v psychologii. Základní teorie osobnosti a typologie osobnosti. 15. Motivace: potřeby, hodnoty, cíle, vůle, seberegulace (Maslow a další; Frankl a další).
Literatura
    povinná literatura
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti [Portál, 1998] : A review of personality theories (Orig.). Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., V Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie [Atkinsonová, 2003]. 2., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Metody hodnocení
Atestace proběhne formou ústní zkoušky 1/z výše uvedených probíraných témat 2/doplněna diskuzí o prostudované literatuře.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2012, zima 2013.

S104 Obecná a vývojová psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2010
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 10:15–11:45 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz představuje úvod do psychologie s těžištěm ve vývojové psychologii a ve vybraných tématech z obecné psychologie a psychologie osobnosti.
Osnova
  • 1. Historický vývoj psychologie. Základní psychologické školy a směry. 2. Základní a aplikované obory psychologie. Vztah psychologie a dalších věd. Základní psychologické metody získávání informací. 3. Úvod do vývojové psychologie. Fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie. Vývojové procesy a činitele vývoje. 4. Osm věků člověka-periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona. 5.Období prenatální a perinatální. 6. Období novorozenecké, kojenecké. 7. Období batolecí, předškolní. 8. Období školní, puberta, adolescence. 9. Období dospělosti a stáří. 10. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. Ego-obranné mechanismy (Anna Freud). 11.Periodizace kognitivního vývoje dle Jeana Piageta. 12. Morální vývoj člověka a současné teorie. Duchovní vývoj. 13. Vývoj vědomí já. Identita (sociální aspekt identity, osobní aspekt identity,zakotvení v čase a souvislostech). 14. Pojem osobnosti v psychologii. Základní teorie osobnosti a typologie osobnosti. 15. Motivace: potřeby, hodnoty, cíle, vůle, seberegulace (Maslow a další; Frankl a další).
Literatura
    povinná literatura
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti [Portál, 1998] : A review of personality theories (Orig.). Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
    doporučená literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., V Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie [Atkinsonová, 2003]. 2., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. ISBN 807169195X. info
Metody hodnocení
Atestace proběhne formou ústní zkoušky 1/z výše uvedených probíraných témat 2/doplněna diskuzí o prostudované literatuře.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2011, zima 2012, zima 2013.

S104 Obecná a vývojová psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2009
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 10:15–11:50 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz představuje rozšířený úvod do základních psychologických disciplín: Obecné a vývojové psychologie a psychologie osobnosti. K výuce se využívají e-learningové aplikace.
Osnova
  • 1. Seznámení s rozsahem učiva. Historický vývoj psychologie, psychologické školy a směry. 2. Základní a aplikované obory psychologie. Vztah psychologie a dalších věd. Základní psychologické metody získávání informací. Úvod do obecné psychologie. 3. Problematika vědomí, vnímání. Pozornost. 4. Paměť a učení. 5. Řeč, inteligence. Myšlení. 6. Emoce. Motivace. Představivost. 7. Úvod do psychologie osobnosti. Teorie a typologie osobnosti, vlastnosti osobnosti. Temperament. 8. Ego-obranné mechanismy. 9. Úvod do vývojové psychologie. Fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie. Vývojové procesy a činitele vývoje. 10. Periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona (Osm věků člověka). Období prenatální a perinatální. 11. Období novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní. 12. Období školní, puberta, adolescence. Aspekty sekulární akcelerace. 13. Období dospělosti a stáří. 14. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. Periodizace kognitivního vývoje dle Jeana Piageta. 15. Témata dle potřeby, popř. opakování.
Literatura
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 8020013873. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti [Portál, 1998] : A review of personality theories (Orig.). Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 80-7184-317-2. info
  • FÜRST, Maria. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia, 1997, 263 s. : i. ISBN 80-7198-199-0. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., V Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie [Atkinsonová, 2003]. 2., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie [Vágnerová, 2002]. 2. vyd. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 210 s. ISBN 80-246-0015-3. info
Metody hodnocení
Studenti budou průběžně plnit krátké domácí úkoly, vyžadující práci s informačními zdroji (učebnice, internet). Atestace proběhne formou ústní zkoušky z probíraných témat, u které student prokáže také znalost témat z domáchích úkolů.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013.

S104 Obecná a vývojová psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2008
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 10:15–11:45 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Kurz představuje rozšířený úvod do základních psychologických disciplín: Obecné a vývojové psychologie a psychologie osobnosti. K výuce se využívají e-learningové aplikace.
Osnova
  • 1. Seznámení s rozsahem učiva. Historický vývoj psychologie, psychologické školy a směry. 2. Základní a aplikované obory psychologie. Vztah psychologie a dalších věd. Základní psychologické metody získávání informací. Úvod do obecné psychologie. 3. Problematika vědomí, vnímání. Pozornost. 4. Paměť a učení. 5. Řeč, inteligence. Myšlení. 6. Emoce. Motivace. Představivost. 7. Úvod do psychologie osobnosti. Teorie a typologie osobnosti, vlastnosti osobnosti. Temperament. 8. Ego-obranné mechanismy. 9. Úvod do vývojové psychologie. Fylogeneze, ontogeneze, význam vývojové psychologie. Vývojové procesy a činitele vývoje. 10. Periodizace psychického vývoje dle Erika Eriksona (Osm věků člověka). Období prenatální a perinatální. 11. Období novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní. 12. Období školní, puberta, adolescence. Aspekty sekulární akcelerace. 13. Období dospělosti a stáří. 14. Periodizace psychosexuálního vývoje dle Sigmunda Freuda. Periodizace kognitivního vývoje dle Jeana Piageta. 15. Témata dle potřeby, popř. opakování.
Literatura
  • PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004, 472 s. ISBN 8020013873. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti [Portál, 1998] : A review of personality theories (Orig.). Translated by Karel Balcar. 2. opr. vyd. Praha: Portál, 1998, 175 s. ISBN 80-7178-251-3. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 80-7184-317-2. info
  • FÜRST, Maria. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia, 1997, 263 s. : i. ISBN 80-7198-199-0. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 2., přeprac., V Portá. Praha: Portál, 2004, 390 s. ISBN 8071788295. info
  • ATKINSON, Rita L. Psychologie [Atkinsonová, 2003]. 2., aktualizované vyd. Praha: Portál, 2003, xxiii, 751. ISBN 80-7178-640-3. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Úvod do psychologie [Vágnerová, 2002]. 2. vyd. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 210 s. ISBN 80-246-0015-3. info
Metody hodnocení
Studenti budou průběžně plnit krátké domácí úkoly, vyžadující práci s informačními zdroji (učebnice, internet). Atestace proběhne formou ústní zkoušky z probíraných témat, u které student prokáže také znalost témat z domáchích úkolů.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013.

S104 Obecná a vývojová psychologie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2007
Rozsah
2/0. 0 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Anna Klimešová (přednášející)
Garance
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013.