S101 Pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2013
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 5, kromě Po 2. 9. až Ne 15. 9., kromě Po 28. 10. až Pá 1. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1.
- Předpoklady
- S104 Obecná a vývojová psychologie || NOW( S104 Obecná a vývojová psychologie )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Student musí - orientovat se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - znát různé metody a pedagogické přístupy včetně alternativních pedagogických směrů, umět je popsat, rozumět rozdílům mezi nimi; - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice; - umět teoretické poznatky využít v praxi; - poznávat sám sebe v roli pedagoga, rozšiřovat svoje pedagogické dovednosti; - rozpoznávat a respektovat individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných; znát soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe
- Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů
- Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické
- Metody a organizační formy ve výchovných a vzdělávacích aktivitách. Pedagogické zásady. Hodnocení ve výchově a vzdělávání
- Osobnost vychovatele – autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly kauzální atribuce, Pygmalion a Golem efekt, stres
- Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti a stručná charakteristika základních směrů
- Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků
- Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami… č. 73/2005, zákon o ústavní a ochranné výchově 109/2002
- Literatura
- doporučená literatura
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
- KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- neurčeno
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3. info
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet formou písemného testu z látky celého semestru
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S101 Pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2012
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 5, kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
- Předpoklady
- S104 Obecná a vývojová psychologie || NOW( S104 Obecná a vývojová psychologie )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Student musí - orientovat se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - znát různé metody a pedagogické přístupy včetně alternativních pedagogických směrů, umět je popsat, rozumět rozdílům mezi nimi; - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice; - umět teoretické poznatky využít v praxi; - poznávat sám sebe v roli pedagoga, rozšiřovat svoje pedagogické dovednosti; - rozpoznávat a respektovat individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných; znát soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe
- Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů
- Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické
- Metody a organizační formy ve výchovných a vzdělávacích aktivitách. Pedagogické zásady. Hodnocení ve výchově a vzdělávání
- Osobnost vychovatele – autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly kauzální atribuce, Pygmalion a Golem efekt, stres
- Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti a stručná charakteristika základních směrů
- Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků
- Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami… č. 73/2005, zákon o ústavní a ochranné výchově 109/2002
- Literatura
- doporučená literatura
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
- KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet formou písemného testu z látky celého semestru
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
S101 Pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2011
- Rozsah
- 2/0. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr. Marie Ortová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 5, kromě Po 24. 10. až Čt 27. 10., kromě Pá 23. 12. až Po 2. 1.
- Předpoklady
- S104 Obecná a vývojová psychologie || NOW( S104 Obecná a vývojová psychologie )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem předmětu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Student musí - orientovat se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat - znát různé metody a pedagogické přístupy včetně alternativních pedagogických směrů, umět je popsat, rozumět rozdílům mezi nimi; - porozumět vztahu teorie a praxe v pedagogice; - umět teoretické poznatky využít v praxi; - poznávat sám sebe v roli pedagoga, rozšiřovat svoje pedagogické dovednosti; - rozpoznávat a respektovat individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných; znát soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
- Osnova
- Pedagogika jako věda o výchově a vzdělání Charakteristiky výchovy a vzdělání, jejich vztah; pedagogické obory a jejich charakteristika; předmět pedagogiky; metodologie pedagogiky; podmínky výchovy, činitelé formující osobnost; vztah teorie a praxe
- Cíl výchovy Formální a neformální cíle, hierarchie cílových struktur; pedagogická funkce cílů výchovy; faktory ovlivňující vznik a změny výchovných cílů; úskalí při stanovování cílů výchovy; správné vytyčování cílů
- Pedagogická diagnostika Diagnostika jednotlivce a skupiny, diagnostika v oblasti sociálních vztahů, motivace, v oblasti kognitivní a psychomotorické
- Metody a organizační formy ve výchovných a vzdělávacích aktivitách. Pedagogické zásady. Hodnocení ve výchově a vzdělávání
- Osobnost vychovatele – autorita, typologie učitele a jejich význam, pracovní styly kauzální atribuce, Pygmalion a Golem efekt, stres
- Alternativní pedagogické směry vývoj, historické souvislosti a stručná charakteristika základních směrů
- Odměny a tresty jako výchovné prostředky podpůrné a represivní, princip přirozených následků a logických důsledků
- Výchovně vzdělávací soustava v České republice; soustava škol; legislativa (školský zákon z roku 2004; zákon o vysokých školách; vyhláška o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami… č. 73/2005, zákon o ústavní a ochranné výchově 109/2002
- Literatura
- doporučená literatura
- ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
- Pedagogika pro učitele. Edited by Alena Vališová - Hana Kasíková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 402 s. ISBN 8024717344. info
- KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. info
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika II. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-24-X. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 383 s. ISBN 80-7178-063-4. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7. info
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet formou písemného testu
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)