Interaktivní osnova předmětu T564 Didaktika náboženské a etické výchovy

Podstata didaktiky

Podstatou každé didaktiky je cíl, ke kterému má být výchova a vzdělávání směřováno. Pokud se jedná o školní výuku, tedy cíl, kterého si je učitel vědom a o který svým jednáním s žáky usiluje.

Příklady různých cílů dle publikace: Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994.

Práce s vlastními cíli vzhledem k vybrané věkové skupině a vybranému předmětu (náboženská / etická výchova).

Cíle náboženské výchovy dle Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994, s. 36nn:

  • nejvlastnější rozvoj lidské osobnosti (pomoci v člověku ukrytému druhému člověku, aby rozepjal křídla - viz Ernst Bloch) - pomoc rozvoji našeho lidství
  • dospělé (rozuměj: zralé) utváření vlastního života - namísto kopírování a klišé (tedy namísto neautentického života) - "Zcitlivění pro to, co je ukryto za tím, co stojí v popředí a je uchopitelné, co dává človku a jeho světu smysl, a uvedení do přiměřených výrazových forem pro vztah člověka k podstatě dávající smysl jeho bytí" (A. Exler)

 

  • cíle dle J. Quadfliega:
    • směřování:
  • do oblasti "já" - "lidé" - "věci": schopnost: rozumět sám sobě, utvářet svůj život, vycházet s bližními lidsky, rozumět druhým a respektovat je, zacházet se zvířaty a věcmi přiměřeně zvířatům a věcem;
  • do oblasti "já a Bůh" - "Bůh  a já": schopnost: znázorňovat náboženské výrazové formy, objevovat a interpretovat skryté nebo otevřené výpovědi  o Bohu; uvědomit si zvláštní nárok Bible jako zdroje výpovědi o Bohu.
  • R. Leuenberger uvádí následující cíle pro oblast náboženského vzdělávání a výchovy:
    • umět:
      • se ptát po nosné moci v celé rozporuplnosti lidského bytí
      • vysvětlovat vlastní náboženské zkušenosti
      • odhalovat zneužívání náboženských kategorií a postojů
      • neagresivně hovořit o náboženských pojetích, která jsou v rozporu s vlastním pojetím
      • meditovat a reflektovat možný význam náboženské tradice pro vlastní život a společnost
  •  výchovné úkoly podle dimenzí religiozity Charlese Glocka:
    • (dimenze následování) přivedení k eticko-sociálnímu chování
    • (ideologická dimenze) kognitivní konfrontace s podstatou náboženství
    • (rituální dimenze) zážitek bohoslužebné oslavy a zvyků
    • (dimenze zkušenosti) povzbuzení pro osobní zásadní rozhodnutí

 

  • jiným způsobem možné perspektivy náboženské výchovy:
    • směřování k člověku:
      • který má odvahu svobodně utvářet svůj život
      • jehož život je schopen neustálého zrání
      • který je schopen:
        • bezpodmínečné důvěry
        • dialogu
        • vyjádřit oslavu i bolest
        • oběti a lásky
        • solidarity
        • hovořit o naději, ze které žije