Interaktivní osnova předmětu T564 Didaktika náboženské a etické výchovy
PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Interaktivní osnova předmětu T564 Didaktika náboženské a etické výchovy
Kapitola obsahuje:
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 23. 2. 2012 do 29. 2. 2012.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 3. 2012 do 7. 3. 2012.
Kapitola obsahuje:
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 8. 3. 2012 do 14. 3. 2012.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 15. 3. 2012 do 11. 4. 2012.
Týden 5
Učitel doporučuje studovat od 12. 4. 2012 do 18. 4. 2012.
Týden 6
Učitel doporučuje studovat od 19. 4. 2012 do 25. 4. 2012.
Týden 7
Učitel doporučuje studovat od 5. 4. 2012 do 11. 4. 2012.
Týden 8
Učitel doporučuje studovat od 12. 4. 2012 do 18. 4. 2012.
Týden 9
Učitel doporučuje studovat od 19. 4. 2012 do 25. 4. 2012.
Týden 10
Učitel doporučuje studovat od 26. 4. 2012 do 2. 5. 2012.

Zahájení

Podstata didaktiky

Podstatou každé didaktiky je cíl, ke kterému má být výchova a vzdělávání směřováno. Pokud se jedná o školní výuku, tedy cíl, kterého si je učitel vědom a o který svým jednáním s žáky usiluje.

Příklady různých cílů dle publikace: Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994.

Práce s vlastními cíli vzhledem k vybrané věkové skupině a vybranému předmětu (náboženská / etická výchova).

Cíle náboženské výchovy dle Muchová, L. Úvod do náboženské pedagogiky. Olomouc: MCM, 1994, s. 36nn:

  • nejvlastnější rozvoj lidské osobnosti (pomoci v člověku ukrytému druhému člověku, aby rozepjal křídla - viz Ernst Bloch) - pomoc rozvoji našeho lidství
  • dospělé (rozuměj: zralé) utváření vlastního života - namísto kopírování a klišé (tedy namísto neautentického života) - "Zcitlivění pro to, co je ukryto za tím, co stojí v popředí a je uchopitelné, co dává človku a jeho světu smysl, a uvedení do přiměřených výrazových forem pro vztah člověka k podstatě dávající smysl jeho bytí" (A. Exler)

 

  • cíle dle J. Quadfliega:
    • směřování:
  • do oblasti "já" - "lidé" - "věci": schopnost: rozumět sám sobě, utvářet svůj život, vycházet s bližními lidsky, rozumět druhým a respektovat je, zacházet se zvířaty a věcmi přiměřeně zvířatům a věcem;
  • do oblasti "já a Bůh" - "Bůh  a já": schopnost: znázorňovat náboženské výrazové formy, objevovat a interpretovat skryté nebo otevřené výpovědi  o Bohu; uvědomit si zvláštní nárok Bible jako zdroje výpovědi o Bohu.
  • R. Leuenberger uvádí následující cíle pro oblast náboženského vzdělávání a výchovy:
    • umět:
      • se ptát po nosné moci v celé rozporuplnosti lidského bytí
      • vysvětlovat vlastní náboženské zkušenosti
      • odhalovat zneužívání náboženských kategorií a postojů
      • neagresivně hovořit o náboženských pojetích, která jsou v rozporu s vlastním pojetím
      • meditovat a reflektovat možný význam náboženské tradice pro vlastní život a společnost
  •  výchovné úkoly podle dimenzí religiozity Charlese Glocka:
    • (dimenze následování) přivedení k eticko-sociálnímu chování
    • (ideologická dimenze) kognitivní konfrontace s podstatou náboženství
    • (rituální dimenze) zážitek bohoslužebné oslavy a zvyků
    • (dimenze zkušenosti) povzbuzení pro osobní zásadní rozhodnutí

 

  • jiným způsobem možné perspektivy náboženské výchovy:
    • směřování k člověku:
      • který má odvahu svobodně utvářet svůj život
      • jehož život je schopen neustálého zrání
      • který je schopen:
        • bezpodmínečné důvěry
        • dialogu
        • vyjádřit oslavu i bolest
        • oběti a lásky
        • solidarity
        • hovořit o naději, ze které žije

Dosavadní teorie výchovy

Antinomie ve výchově

Finkovy antinomie (Eugen Fink 1905-1975)

  • Nárok na individuální autenticitu x výchovný tlak (vychovatele, instituce, státu)
  • Moc a bezmoc vychovatele, stav a ideál
  • Hranice a bezhraničnost výchovy
  • Jedinečnost a obecnost výchovy
  • Výchova k profesi x k lidství
  • Limity vychovávaného

 

Týden 5

Týden 5

Obsah není zveřejněný.
Týden 6

Týden 6

Obsah není zveřejněný.
Týden 7

Týden 7

Obsah není zveřejněný.
Týden 8

Týden 8

Obsah není zveřejněný.
Týden 9

Týden 9

Obsah není zveřejněný.
Týden 10

Týden 10

Obsah není zveřejněný.