2016
O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého
SVOBODOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého
Název česky
O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého
Název anglicky
On Passivity of Men towards the World in the Context of the Accidental
Autoři
Vydání
Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, Praha, Univerzita Karlova v Praze, Centrum pro otázky životního prostředí, 2016, 1802-3061
Další údaje
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Klíčová slova česky
nahodilost; příčina; pohyb; pasivita; subjekt; zranitelnost; dobro; Aristotelés; Lévi-nas; etika
Klíčová slova anglicky
accident; cause; motion; passivity; subject; vulnerability; good; Aristotle; Levinas; ethics
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 20. 9. 2016 14:31, doc. PhDr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
V originále
Článek „O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého“ představuje přístup k na-hodilosti jako jeden z ukazatelů způsobu vztahu člověka ke světu. Nahodilost, o níž dle Aris-totela nemůže sice být věda, je tímto myslitelem nikoli ignorována, ale přijímána a pro mož-nost pohybu, změny a růstu vysoce oceňována. Věda se sice zabývá tím, co je zpravidla, nikoli tím, co zpravidla není, tedy nahodilým, nicméně člověk ve svém jednání je nahodilému vystaven. Zejména v pomáhajících profesích je třeba hledat přístupy k člověku a ke světu přirozené, tedy za vědeckou realitou, které budou pečovat o druhé ve světě jako v domově člověka, nikoli jednat s objekty ve vědecké realitě.
Česky
Článek „O pasivitě člověka ke světu v kontextu nahodilého“ představuje přístup k na-hodilosti jako jeden z ukazatelů způsobu vztahu člověka ke světu. Nahodilost, o níž dle Aris-totela nemůže sice být věda, je tímto myslitelem nikoli ignorována, ale přijímána a pro mož-nost pohybu, změny a růstu vysoce oceňována. Věda se sice zabývá tím, co je zpravidla, nikoli tím, co zpravidla není, tedy nahodilým, nicméně člověk ve svém jednání je nahodilému vystaven. Zejména v pomáhajících profesích je třeba hledat přístupy k člověku a ke světu přirozené, tedy za vědeckou realitou, které budou pečovat o druhé ve světě jako v domově člověka, nikoli jednat s objekty ve vědecké realitě.