JABOK:V_1108 Pedagogika - Informace o předmětu
V_1108 Pedagogika
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V_1108/D: Po 13:45–15:15 5, kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1., M. Strouhal, M. Šerák
V_1108/K: So 15. 11. 10:00–13:15 5, Út 27. 1. 17:00–20:15 5, M. Strouhal, M. Šerák - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Modul poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem modulu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Praktické dovednosti student získá na základě mezipředmětových vztahů s předměty zaměřenými na praxi a jejich supervizi.
Po absolvování modulu student
- orientuje se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat
- zná různé metody a pedagogické přístupy, umí je popsat, rozumí rozdílům mezi nimi, má představu o jejich aplikaci
- zná základní alternativní pedagogické směry a jejich význam
- porozumí vztahu teorie a praxe
- poznává sám sebe v roli pedagoga, rozšiřuje svoje dovednosti
- rozpoznává a respektuje individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných
- zná soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami. - Osnova
- 1. Antinomický charakter výchovy a pedagogiky. Rozpory a napětí v cílech výchovy.
2. Mnohost pedagogických diskursů (klasická, reformní a kritická pedagogika).
3. Pedagogika jako věda a jako formativní činnost. Učitelství jako umění a profese. Filosofické základy pedagogiky - koncept péče o duši a význam ideálů pro formulaci výchovných cílů.
4. Terminologie věd o výchově.
5. Celoživotní učení a vzdělávání. Edukační realita.
6. Struktura pedagogiky, pedagogické disciplíny.
7. Významné osobnosti pedagogického myšlení (Komenský, Rousseau, Herbart, Key, Dewey, Bachelard, Illich, Bourdieu).
8. Didaktické formy. Didaktické metody. Didaktické prostředky.
9. Vzdělávací politika ČR. Školy a školská zařízení. Subjekty edukace.
10. Aktuální problémy ve vzdělávání. Kurikulum a jeho reforma. Pojem kompetence a obsah vzdělání.
11. Speciální pedagogika. - Metody hodnocení
- zkouška formou písemného testu z látky celého semestru
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/V_1108