V_1108 Pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2025
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V_1108/D: Po 13:45–15:15 5, kromě Po 1. 9. až Pá 12. 9., kromě Po 27. 10. až Pá 7. 11., kromě Po 22. 12. až Pá 9. 1., M. Strouhal, M. Šerák
V_1108/K: So 15. 11. 10:00–13:15 5, Út 27. 1. 17:00–20:15 5, M. Strouhal, M. Šerák
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Modul poskytuje základní informace o teoretických základech pedagogiky. Výuka je také zaměřena na řešení konkrétních výchovných problémů. Důraz je kladen na vhled do komplexnosti procesu vývoje a výchovy člověka a jejich podmínek. Cílem modulu je schopnost vytvářet samostatný úsudek, rozumět pedagogickým situacím, řešit je a svoje jednání také zdůvodnit. Praktické dovednosti student získá na základě mezipředmětových vztahů s předměty zaměřenými na praxi a jejich supervizi.
Po absolvování modulu student
- orientuje se v základních pedagogických kategoriích a pojmech, aby mohl pedagogickou situaci popsat
- zná různé metody a pedagogické přístupy, umí je popsat, rozumí rozdílům mezi nimi, má představu o jejich aplikaci
- zná základní alternativní pedagogické směry a jejich význam
- porozumí vztahu teorie a praxe
- poznává sám sebe v roli pedagoga, rozšiřuje svoje dovednosti
- rozpoznává a respektuje individuální potřeby dětí, žáků, studentů, vychovávaných
- zná soustavu škol a školských zařízení podle školského zákona, včetně zařízení pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami.
Osnova
1. Antinomický charakter výchovy a pedagogiky. Rozpory a napětí v cílech výchovy.
2. Mnohost pedagogických diskursů (klasická, reformní a kritická pedagogika).
3. Pedagogika jako věda a jako formativní činnost. Učitelství jako umění a profese. Filosofické základy pedagogiky - koncept péče o duši a význam ideálů pro formulaci výchovných cílů.
4. Terminologie věd o výchově.
5. Celoživotní učení a vzdělávání. Edukační realita.
6. Struktura pedagogiky, pedagogické disciplíny.
7. Významné osobnosti pedagogického myšlení (Komenský, Rousseau, Herbart, Key, Dewey, Bachelard, Illich, Bourdieu).
8. Didaktické formy. Didaktické metody. Didaktické prostředky.
9. Vzdělávací politika ČR. Školy a školská zařízení. Subjekty edukace.
10. Aktuální problémy ve vzdělávání. Kurikulum a jeho reforma. Pojem kompetence a obsah vzdělání.
  11. Speciální pedagogika.
Metody hodnocení
zkouška formou písemného testu z látky celého semestru
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2025/V_1108