V_5504 Cílená muzikoterapie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 16:30–18:00 6, kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1.
Předpoklady
Vzhledem k tomu, že předmět je vyučován jako sebezkušenostní a interaktivní, je předpokladem účasti ochota k aktivní práci v rámci vytvořené muzikoterapeutické skupiny a respekt k jejím pravidlům. Hudební znalosti a dovednosti předpokladem pro účast nejsou. V přihlášení do předmětu mají přednost studenti, kteří již absolvovali Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 11/16, pouze zareg.: 1/16
Cíle předmětu
Semináře cílené muzikoterapie budou zaměřeny na specifické cílové skupiny a na témata, která jsou důležitá pro osobnostní růst lidí se specifickými potřebami, jejich komunikaci a vztahy. Tato témata budou reflektována a zpracovávána sebezkušenostním zážitkem prostřednictvím technik muzikoterapie a poslouží tedy i rozvoji osobnosti a kompetencí samotných studentů. Cílem semináře je získat, případně rozšířit repertoár muzikoterapeutických technik a umožnit získání zkušenosti s utvářením a vedením muzikoterapeutického programu pro různé cílové skupiny - např. seniorů, dětí s poruchami chování, osob s mentální retardací, osob s fyzickým handicapem, lidí se závislostmi aj.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen připravit, vést a reflektovat aktivizační muzikoterapeutický program pro vybranou cílovou skupinu.
Osnova
  • Celostní přístup v muzikoterapii, metody a techniky muzikoterapie, muzikoterapie z hlediska potřeb a věku klienta, edukační MT a její modely, muzikoterapeutické modely pro osoby se specifickými potřebami, MT modely pro rozvoj osobnosti, zásady pro vytváření MT programu, realizace MT programu pro konkrétní cílové skupiny podle výběru studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1.
  • Kantor,Jiří. Lipský, Matěj. Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Vyd. 1.: Grada 2009, 296 s. ISBN 978-80-247-2846-9
  • Gerlichová, Markéta. Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada 2020. ISBN: 978-80-271-1791-8
    doporučená literatura
  • Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 254 s. ISBN 9788073672379.
  • MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 128 s. ISBN 8071789801.
Výukové metody
Kooperativní metody, práce ve skupině prostřednictvím zážitku, neverbální i verbální reflexe, samostatná práce na vybraném úkolu.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je třeba aktivní účasti v lekcích, respektování pravidel skupinové práce a vytvoření muzikoterapeutického programu pro vybranou cílovou skupinu.Účast na lekcích semináře je k získání zápočtu povinná. V případě nemoci či jiného vážného důvodu neúčasti se studenti omlouvají nejpozději v den konání lekce prostřednictvím mailu učitele: zajicova@jabok.cz
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_5504