JABOK:V_5504 Cílená muzikoterapie - Informace o předmětu
V_5504 Cílená muzikoterapie
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Jana Zajícová (přednášející)
- Garance
- Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1.
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
V_5504/B: Pá 27. 9. 15:45–20:00 6, Pá 11. 10. 15:45–20:00 6, Pá 25. 10. 15:45–20:00 6, Pá 29. 11. 15:45–20:00 6, J. Zajícová, Jen pro kombinované studium - bloková výuka - Předpoklady
- Vzhledem k tomu, že předmět je vyučován jako sebezkušenostní a interaktivní, je předpokladem účasti ochota k aktivní práci v rámci vytvořené muzikoterapeutické skupiny a respekt k jejím pravidlům. Hudební znalosti a dovednosti předpokladem pro účast nejsou. V přihlášení do předmětu mají přednost studenti, kteří již absolvovali Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 30/32, pouze zareg.: 0/32 - Cíle předmětu
- Semináře cílené muzikoterapie budou zaměřeny na specifické cílové skupiny a na témata, která jsou důležitá pro osobnostní růst lidí se specifickými potřebami, jejich komunikaci a vztahy. Tato témata budou reflektována a zpracovávána sebezkušenostním zážitkem prostřednictvím technik muzikoterapie a poslouží tedy i rozvoji osobnosti a kompetencí samotných studentů. Cílem semináře je získat, případně rozšířit repertoár muzikoterapeutických technik a umožnit získání zkušenosti s utvářením a vedením muzikoterapeutického programu pro různé cílové skupiny - např. seniorů, dětí s poruchami chování, osob s mentální retardací, osob s fyzickým handicapem, lidí se závislostmi aj.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen připravit, vést a reflektovat aktivizační muzikoterapeutický program pro vybranou cílovou skupinu.
- Osnova
- Celostní přístup v muzikoterapii, metody a techniky muzikoterapie, muzikoterapie z hlediska potřeb a věku klienta, edukační MT a její modely, muzikoterapeutické modely pro osoby se specifickými potřebami, MT modely pro rozvoj osobnosti, zásady pro vytváření MT programu, realizace MT programu pro konkrétní cílové skupiny podle výběru studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1.
- Kantor,Jiří. Lipský, Matěj. Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Vyd. 1.: Grada 2009, 296 s. ISBN 978-80-247-2846-9
- Gerlichová, Markéta. Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada 2020. ISBN: 978-80-271-1791-8
- doporučená literatura
- Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 254 s. ISBN 9788073672379.
- MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 128 s. ISBN 8071789801.
- Výukové metody
- Kooperativní metody, práce ve skupině prostřednictvím zážitku, neverbální i verbální reflexe, samostatná práce na vybraném úkolu.
- Metody hodnocení
- Pro získání zápočtu je třeba aktivní účasti v lekcích, respektování pravidel skupinové práce a vytvoření muzikoterapeutického programu pro vybranou cílovou skupinu.Účast na lekcích semináře je k získání zápočtu povinná. V případě nemoci či jiného vážného důvodu neúčasti se studenti omlouvají nejpozději v den konání lekce prostřednictvím mailu učitele: zajicova@jabok.cz
- Informace učitele
- TŘÍDNÍ KNIHA skupina A:
18. září: Power pointová prezentace - úvod do předmětu, seznámení s hudebními nástroji, cvičení společné souhry, volná improvizace a její reflexe.
25. září: Dechová cvičení, rituály, rozehřívací cvičení, tématická improvizace, zvukomalba.
9. října: MT lekce zaměřená na uprchlíky a osoby bez domova.
16. října: MT lekce pro osoby při léčbě závislosti. 23. října: MT lekce zaměřené na předškolní děti. 13. listopadu: MT lekce pro osoby ohrožené syndromem vyhoření. 20. listopadu: MT lekce zaměřené na těhotné ženy. 27. listopadu: MT lekce pro děti s poruchami chování. TŘÍDNÍ KNIHA skupina B: 27. září: Power pointová prezentace - úvod do předmětu, dechová cvičení, rituály, rytmická cvičení, aktivizační cvičení, interpretace písní, tematická improvizace, improvizace souhry, volná improvizace, metoda poslechu - zvukomalba.
11. října: MT lekce pro klienty s autismem, MT lekce pro děti s SPU, MT lekce pro seniory v různých zařízeních. 25. října: MT lekce pro dospívající, MT lekce pro osoby ohrožené syndromem vyhoření, MT lekce pro děti s poruchami chování. 29. listopadu: MT lekce pro děti předškolního věku, cvičení zaměřená na emoční rozvoj této cílové skupiny. MT lekce pro klienty v hospicové péči, podmínky a možnosti práce s lidmi s vážnou nemocí. Reflexe společné práce na semináři. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_5504