V_5504 Cílená muzikoterapie

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1.
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
V_5504/A: St 16:30–18:00 6, kromě Po 28. 10. až Pá 8. 11., kromě Po 23. 12. až Pá 3. 1., J. Zajícová
V_5504/B: Pá 27. 9. 15:45–20:00 6, Pá 11. 10. 15:45–20:00 6, Pá 25. 10. 15:45–20:00 6, Pá 29. 11. 15:45–20:00 6, J. Zajícová, Jen pro kombinované studium - bloková výuka
Předpoklady
Vzhledem k tomu, že předmět je vyučován jako sebezkušenostní a interaktivní, je předpokladem účasti ochota k aktivní práci v rámci vytvořené muzikoterapeutické skupiny a respekt k jejím pravidlům. Hudební znalosti a dovednosti předpokladem pro účast nejsou. V přihlášení do předmětu mají přednost studenti, kteří již absolvovali Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 32 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 30/32, pouze zareg.: 0/32
Cíle předmětu
Semináře cílené muzikoterapie budou zaměřeny na specifické cílové skupiny a na témata, která jsou důležitá pro osobnostní růst lidí se specifickými potřebami, jejich komunikaci a vztahy. Tato témata budou reflektována a zpracovávána sebezkušenostním zážitkem prostřednictvím technik muzikoterapie a poslouží tedy i rozvoji osobnosti a kompetencí samotných studentů. Cílem semináře je získat, případně rozšířit repertoár muzikoterapeutických technik a umožnit získání zkušenosti s utvářením a vedením muzikoterapeutického programu pro různé cílové skupiny - např. seniorů, dětí s poruchami chování, osob s mentální retardací, osob s fyzickým handicapem, lidí se závislostmi aj.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen připravit, vést a reflektovat aktivizační muzikoterapeutický program pro vybranou cílovou skupinu.
Osnova
  • Celostní přístup v muzikoterapii, metody a techniky muzikoterapie, muzikoterapie z hlediska potřeb a věku klienta, edukační MT a její modely, muzikoterapeutické modely pro osoby se specifickými potřebami, MT modely pro rozvoj osobnosti, zásady pro vytváření MT programu, realizace MT programu pro konkrétní cílové skupiny podle výběru studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001. 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1.
  • Kantor,Jiří. Lipský, Matěj. Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Vyd. 1.: Grada 2009, 296 s. ISBN 978-80-247-2846-9
  • Gerlichová, Markéta. Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada 2020. ISBN: 978-80-271-1791-8
    doporučená literatura
  • Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 254 s. ISBN 9788073672379.
  • MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 128 s. ISBN 8071789801.
Výukové metody
Kooperativní metody, práce ve skupině prostřednictvím zážitku, neverbální i verbální reflexe, samostatná práce na vybraném úkolu.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je třeba aktivní účasti v lekcích, respektování pravidel skupinové práce a vytvoření muzikoterapeutického programu pro vybranou cílovou skupinu.Účast na lekcích semináře je k získání zápočtu povinná. V případě nemoci či jiného vážného důvodu neúčasti se studenti omlouvají nejpozději v den konání lekce prostřednictvím mailu učitele: zajicova@jabok.cz
Informace učitele
TŘÍDNÍ KNIHA skupina A: 18. září: Power pointová prezentace - úvod do předmětu, seznámení s hudebními nástroji, cvičení společné souhry, volná improvizace a její reflexe.
25. září: Dechová cvičení, rituály, rozehřívací cvičení, tématická improvizace, zvukomalba.
9. října: MT lekce zaměřená na uprchlíky a osoby bez domova.
16. října: MT lekce pro osoby při léčbě závislosti. 23. října: MT lekce zaměřené na předškolní děti. 13. listopadu: MT lekce pro osoby ohrožené syndromem vyhoření. 20. listopadu: MT lekce zaměřené na těhotné ženy. 27. listopadu: MT lekce pro děti s poruchami chování. TŘÍDNÍ KNIHA skupina B: 27. září: Power pointová prezentace - úvod do předmětu, dechová cvičení, rituály, rytmická cvičení, aktivizační cvičení, interpretace písní, tematická improvizace, improvizace souhry, volná improvizace, metoda poslechu - zvukomalba.
11. října: MT lekce pro klienty s autismem, MT lekce pro děti s SPU, MT lekce pro seniory v různých zařízeních. 25. října: MT lekce pro dospívající, MT lekce pro osoby ohrožené syndromem vyhoření, MT lekce pro děti s poruchami chování. 29. listopadu: MT lekce pro děti předškolního věku, cvičení zaměřená na emoční rozvoj této cílové skupiny. MT lekce pro klienty v hospicové péči, podmínky a možnosti práce s lidmi s vážnou nemocí. Reflexe společné práce na semináři.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/V_5504