P_5506 Práce s dětmi s odlišným mateřským jazykem

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ondřej Klípa (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Pá 18. 10. 10:30–16:00 4, So 19. 10. 9:00–14:30 4, Pá 25. 10. 10:30–16:00 4, So 26. 10. 9:00–14:30 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/22, pouze zareg.: 3/22
Osnova
  • Kurz studenty seznámí se specifiky dětí s odlišným mateřským jazykem, zvláště v oblasti vzdělávání. Důraz bude kladen jak na právní rámec jejich pobytu a vzdělávání, tak zejména na porozumění kulturním odlišnostem a identitě těchto dětí. Kurz se zaměří na základním přístupy a postupy ve vzdělávání v multikulturním prostředí. Zvláštní pozornost bude věnována jednotlivým kulturně-jazykovým skupinám, ze kterých nejčastěji pocházejí děti s odlišným mateřským jazykem v ČR (Rusové a Ukrajinci, Vietnamci, Romové). Studentům budou představeny příčiny migrace sledovaných skupin do ČR a situace v jejich zemích původu. Na závěr bude věnována pozornost metodám a postupům k posílení soudržnosti etnicky různorodého kolektivu dětí (nejen žáků) a k posílení jejich vzájemných vazeb, zejm. formou "komunitní školy". V kurzu budou využity interaktivní metody a hry, na kterých si účastník vyzkouší své vlastní reakce a naučí se s nimi didakticky pracovat. Své postřehy z praxe představí host ve výuce – Marta Poeta z organizace META. Bude se také pracovat s tematickými dokumentárními filmy. Blok 1 (9.12., 10:30 – 12:30, 13:00 – 16:00): Migrace a uprchlictví Proč lidé migrují? Migrace do Československa/ ČR Kdo je uprchlík? Současná uprchlická vlna Ukrajinců Právní podmínky pobytu a vzdělávání cizinců Blok 2 (10.12., 9:00 – 12:00, 12:30 – 14:30): Identita a kultura Jak vzniká sociální identita? Kontextuální a vícevrstvá identita Vrstvy a průsečíky kultury Jak kultura ovlivňuje chování? Standardní a transkulturní přístup Blok 3 (16.12., 10:30 – 12:30, 13:00 – 16:00): Jazyková a vzdělávací specifika žáků s OMJ Specifika bilingvismu Kulturní a jazyková specifika Vietnamců Kulturní a jazyková specifika Rusů a Ukrajinců Kulturní a jazyková specifika Romů Blok 4 (17.12., 9:00 – 12:00, 12:30 – 14:30): Komunitní škola a začleňování Jak učit multikulturní výchovu ve škole Posílení soudržnosti žákovského kolektivu Princip komunitní školy a práce s rodiči Využití místních knihoven v práci s dětmi s OMJ
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2024/P_5506