V576 Raná péče jako sociální služba

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2019
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Terezie Hradilková (přednášející), Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Pá 4. 10. 10:15–13:15 4, Pá 18. 10. 10:15–13:15 4, Pá 25. 10. 10:15–12:30 4, St 11. 12. 14:00–17:00 4, St 18. 12. 14:00–17:00 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Cíle předmětu
Absolventi semináře
  • budou mít přehled o místě rané péče v systému sociálních služeb, o cílové skupině služby, potřebách rodin dětí s postižením a jak je raná péče řeší.
  • budou znát základní charakteristiky a formy rané péče
  • budou znát tři programy rané péče a některé metody v rané péči využívané
  • budou seznámeni s provozem rané péče a náplní práce poradkyně rané péče
  • Osnova
    • Termíny a témata:
    • 1. pátek 4.10. 10:15 - 13:15 téma: motivace, východiska rané péče, film Eliška - reflexe
    • 2. pátek 18.10. 10:15 - 13:15 téma: raná péče v systému sociálních služeb, potřeby a situace rodin dětí s postižením, raná péče sociální služba, programy rané péče, formy rané péče.
    • 3. pátek 25.10. 10:15 - 12:30 téma: příběh rodiny (Kazuistika). Jak se v rané péči pracuje, s rodiči, dětmi s okolím (Tři programy rané péče). Konzultace v rodině
    • 4. středa 11.12. 14:00 - 17:00 téma: příběh rodiny, další formy rané péče (individuální i skupinové), koordinace služeb, plánování s rodinou, příprava na vzdělávání dítěte
    • 5. středa 18.12. 14:00 - 17:00 téma: co má umět poradkyně rané péče
    Metody hodnocení
    a. Aktivní účast 75 % = 3 bloky volitelného předmětu raná péče
    b. Znalost obsahu odučených témat
    c. Sestavení portfolia „Raná péče“ (elektronicky, písemně…), které bude obsahovat:
    1) Záznamy z přednášek a diskusí
    2) Seznam doporučené literatury k tématu
    3) Jeden titul z doporučené literatury (stručný obsah a kritické zhodnocení, cca1/2 str. A4)
    4) Kazuistika – popis příběhu rodiny dítěte s postižením. Bude anonymizovaná – nebudou použity žádná skutečná jména osob, ani měst. Bude obsahovat: kdo jsou členové rodiny, kolik jim je (odhadem) let, jak je dítě znevýhodněné – jaké má postižení, jaká je situace rodiny, jaké jsou jejich potíže, starosti, radosti a síly, jakou mají podporu – služby, dávky, pomoc… a co si myslíte, že by potřebovali pro to, aby mohli žít běžný rodinný život. (Rozsah 1 strana A4).
    5) Jakékoliv další materiály nebo záznamy či kontakty k rané péči, které vás zaujmou.
    Informace učitele
    1. Praxe a metody rané péče v ČR. Průvodce sociálním modelem, Terezie Hradilková a kol., Portál, Praha 2018
    2. Jak se žije dětem s postižením, Helena Chvátalová, Portál, Praha 2012
    3. Naia se smí narodit, Mitchell Zuckoff, Portál, Praha 2004
    4. Eliška, příběh hluchoslepé holčičky, Ivana Jarníková, Společnost pro ranou péči, Praha 2005
    5. Rosteme hrou. Vývoj a podpora hry dětí se zrakovým postižením, Moleman Yolanda a kolektiv, Raná péče EDA, ISBN 978-80-260-5862-5, Praha 2014
    6. http://www.ranapece.info/. Raná péče v České republice: data, analýzy, informace. (Z toho Analýza: RANÁ PÉČE OČIMA RODIČŮ a Analýza: SITUACE RANÉ PÉČE V ČR ZA ROK 2015)
    7. Otcové. Společná cesta, Společnost pro ranou péči, Praha 2004.
    8. Všechno jde, i když trochu jinak, Společnost pro ranou péči, Středisko rané péče Liberec, 2001.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2019/V576