Vp220 Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2018
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Eva Fischerová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 13:45–15:15 2, kromě Po 8. 10. až Pá 12. 10., kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě Po 5. 11. až Pá 9. 11., kromě Po 3. 12. až Pá 7. 12., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování modulu student:
- umí vymezit obor Logopedie
- rozumí významu komunikace v životě člověka
- zná stádia vývoje řeči, rozumí úkolům jednotlivých stádií
- zná základní anatomii a fyziologii mluvních orgánů
- rozumí definici narušené komunikační schopnosti
- umí rozlišit jednotlivé logopedické vady a zná základní možnosti jejich nápravy
- zná smysl alternativní a augmentativní komunikace, umí navrhnout způsob komunikace pro konkrétního jednotlivce
Osnova
  • Logopedie a její předmět, vývoj oboru
  • Význam komunikace, druhy komunikace, jazyk, řeč, komunikační řetězec
  • Anatomie a fyziologie mluvních orgánů
  • Vývoj řeči
  • Roviny jazyka a jejich vývoj
  • Specifika diagnostiky v oboru Logopedie
  • Narušená komunikační schopnost, definice
  • Deficity komunikační schopnosti, logopedické vady – přehled a základní charakteristika, diferenciální diagnostika
  • Symptomatické poruchy řeči
  • Základní možnosti nápravy logopedických vad
  • Podpora rozvoje komunikačních kompetencí v předškolním věku
  • Dyslálie – příčiny, projevy, vyvození správné výslovnosti, prevence
  • Alternativní a augmentativní komunikace – přehled metod, zásady výběru
Literatura
  • Klinická logopedie. ISBN 9788073673406. info
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, Alžběta. Logopedické poradenství: příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2666-3.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. vydání 1. Praha: Grada. 23 s. ISBN 978-80-247-3008-0. 2012. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie :narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing. 224 s. ISBN 8024711109. 2006. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 386 s. ISBN 8071789615. 2005. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha: Portál. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. 2003. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Ke zkoušce přinést vytištěnou písemnou přípravu na hodinu skupinové logopedie pro děti nebo dospělé (rozsah do 1 NS).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2019.