JABOK:V1131 Sociální pedagogika I - Informace o předmětu
V1131 Sociální pedagogika I
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Kuchař, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 13:45–15:15 5, kromě Po 3. 9. až Pá 14. 9., kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě Po 5. 11. až Pá 9. 11., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Předmět má tyto cíle:
- motivovat studenty k pozorování interakcí mezi dětmi, mládeží a vychovatelem (rodičem či odborným pracovníkem) a k reflexi těchto interakcí na základě teoretických znalostí z tohoto předmětu, případně na základě literatury, k níž tento předmět otevírá cestu
- uschopnit studenty k reflexi edukační reality, a to zejména výchovné činnosti mimo školu
- uschopnit studenty k sebereflexi vlastní vychovatelské aktivity
- porozumět procesu socializace, tzn. znát vlivy, které podporují či ztěžují socializaci a vědět, jakým způsobem může vychovatel pozitivně ovlivňovat socializační procesy
- Výstupy z učení
- Absolvent předmětu
- chápe místo sociální pedagogiky v rámci pedagogických disciplín a rozumí smyslu sociální pedagogiky jako „vědy o výchově“ a chápe rozdíl mezi přístupem pedagoga a sociálního pracovníka v práci s dětmi a mládeží
- ví, v jaké literatuře hledat pomoc při řešení výchovných problémů a při vytváření výchovné koncepce (např. při tvorbě školního vzdělávacího programu a ročního plánu)
- umí popsat vlivy různých výchovných prostředí a chápe jejich provázanost
- umí stanovit cíle výchovného působení a vytvořit podle nich výchovně vzdělávací program
- při přípravě výchovně vzdělávací aktivity (programu) umí k edukačním cílům přiřadit vhodné činnosti a metody
- zná různé druhy sociálního učení a umí je využívat při práci
- rozumí problematice výchovy v rodině a umí (zhruba) rozpoznat míru funkčnosti rodiny na základě komunikace s dítětem a jeho rodiči
- je schopen základní sebereflexe vlastních sociálních vztahů
- rozumí rozdílnosti kultur a umí tuto rozdílnost zohlednit svým přístupem k dětem a mládeži, jakož i při výběru výchovných aktivit a metod
- Osnova
- 1) Vznik a historický vývoj sociální pedagogiky. Sociálně pedagogické myšlenky a názory v antice, středověku a novověku
- 2) Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Sociální pedagogika jako teoretická disciplína a jako praktická činnost
- 3) Sociální pedagogika a její místo v systému sociálních a pedagogických věd. Východiska a principy sociální pedagogiky. Současné tendence ve vývoji sociální pedagogiky
- 4) Cíle sociální pedagogiky. Předmět a metoda sociální pedagogiky
- 5) Základní pojmy sociální pedagogiky. Sociální determinanty výchovy. Výchovná prostředí: makroprostředí, mezoprostředí, mikroprostředí
- 6) Primární socializace v rodině, její možnosti a ohrožení, náhradní rodinná výchova
- 7) Příčiny socializačních problémů v rodinné výchově
- 8) Sekundární socializace – škola, peer groups, neformální edukace
- 9) Příčiny a prevence sociálně patologického jednání
- 10) Reflexe vlastní socializace; referenční skupiny, significant others
- 11) Socializace v multikulturním prostředí. Možnosti edukace v multikulturním prostředí
- 12) Socializace ve vyloučených lokalitách, problematika etnických menšin
- Literatura
- povinná literatura
- PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3470-5.
- KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
- GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení
- Metody hodnocení
- Zápočet bude udělen za:
Denní studium:
- Aktivní účast v interaktivních částech přednášek a cvičení
- Seminární práce dle pravidel uvedených v ISu - Studijní materiály - Organizační pokyny
Kombinované studium:- Test z témat, kterých se týkaly přednášky. Test organizuje M. Kaplánek.
- Informace učitele
- Seminární práce bude zadána v průběhu zimního semestru
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (zima 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2018/V1131