V581 Rozvoj myšlení pomocí metody Filozofie pro děti

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jana Kolomazníková, PhD. (přednášející), Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D. (zástupce)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 22. 9. 13:45–17:00 6, Čt 29. 9. 13:45–17:00 6, Čt 6. 10. 13:45–17:00 6, Čt 20. 10. 13:45–17:00 6, Čt 1. 12. 13:45–17:00 6, Čt 15. 12. 13:45–17:00 6
Předpoklady
Touha přemýšlet a aktivně se podílet na seminářích vedených metodou, která umožňuje účastníkům (a to nejen dětem) vést společný dialog a jeho prostřednictvím hledat odpovědi na „velké“ otázky, naslouchat různým myšlenkám a zkoumat různé problémy a témata současného světa.

Kladení filozofických otázek a následný dialog směřuje k vzájemnému naslouchání, respektování názoru ostatních, rozvoji vlastních argumentů i empatie k druhým.

Filozofie pro děti podporuje myšlení, které je kritické a tvořivé, spolupracující a citlivé. Na semináři budete mít příležitost zažít si tzv. zkoumající společenství a vzájemný dialogu, rozvíjet různé dimenze myšlení a vyzkoušet si přípravu vlastní lekce a vedení takového společenství.

Data jednotlivých setkání (učebna č. 6):
Čt 22. 9. 13:45--17:00
Čt 29. 9. 13:45--17:00
Čt 6. 10. 13:45--17:00
Čt 20. 10. 13:45--17:00
Čt 1. 12. 13:45--17:00
Čt 15. 12. 13:45--17:00
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 4/18, pouze zareg.: 0/18
Cíle předmětu
Účastníci získají:
  • dovednost vedení tzv. zkoumajícího společenství a vzájemného dialogu
  • dovednost rozvíjet různé dimenze myšlení (spolupracující, angažované, kritické, tvořivé)
  • dovednost pracovat s dětmi a studenty na různé úrovni dovedností potřebných k vedení tzv. zkoumajícího společenství a vzájemného dialogu
  • dovednost vytvořit si vlastní lekci a spolupracovat na jejím utváření
  • dovednost aplikovat metody Filozofie pro děti ve vlastní praxi
  • Výukové metody
    Diskuse, projektová výuka
    Metody hodnocení
    Aktivní účast na semináři, min 80% docházky, vytvoření vlastní lekce
    Informace učitele
    Medailonky lektorek:
    RNDr. Jana Kolomazníková, Ph.D, vystudovala Učitelství geografie a biologie pro SŠ a doktorské studium v oboru Sociální geografie se zaměřením na rozvojová studia na PřF UK. Podílela se na přípravě řady didaktických a metodických materiálů. V současnosti vyučuje udržitelný rozvoj na VŠO.

    Mgr. Olga Daşkın vystudovala Pedagogiku a Andragogiku a personální řízení na FFUK. Pracovala jako učitelka v MŠ a na konzervatoři. Jako metodik nebo lektor vzdělávání dospělých se věnuje především komunikaci, hodnotovému vzdělávání a filozofii pro děti.

    Obě lektorky absolvovaly základní kurz vedený britskou certifikační organizací SAPERE a navazující Kurz pro multiplikátory Filozofie pro děti vedený Jasonem Buckleym. Od roku 2015 lektorují semináře Filozofie pro děti v rámci Variant, vzdělávací sekce společnosti Člověk v tísni.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2021, zima 2022.