V5742 Vedení aktivizačních, muzikoterapeutických a výtvarných programů pro osoby s postižením II.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2014
Rozsah
0/2. 4 kr. pokračování předmětu ze semestru léto 2014. Ukončení: z.
Vyučující
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 15:30–17:00 6
Předpoklady
V5741 Vedení aktivizačních, muzikoterapeutických a výtvarných programů pro osoby s postižením I.
Pro přihlášení do předmětu nejsou vyžadovány žádné specifické předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/16, pouze zareg.: 0/16
Jiné omezení: předmět je dvousemestrový, pokračování předmětu v zimě 2014
Cíle předmětu
Teoreticky, formou výkladu a prezentací, i prakticky, formou sebezkušenostních cvičení, seznámit studenty s aktivizačním potenciálem muzikoterapeutických a metod a technik, včetně jejich propojení s dalšími expresivními, především výtvarnými činnostmi. Dále pak naučit se sestavovat ucelenou jednotku aktivizačního programu, vhodnou pro osoby s mentálním postižením, a to s ohledem na jejich specifické potřeby. Zároveň bude v rámci předmětu probíhat soustavný nácvik vedení těchto aktivit včetně vedení jejich reflexe.
Osnova
  • Předpoklady a pravidla efektivní práce se skupinou, osobnost vedoucího skupiny, metody a techniky expesivních terapií s důrazem na metody a techniky muzikoterapie, charakteristika cílové skupiny lidí s mentálním postižením, jejich potřeb, podmínky a předpoklady pro účinnou aktivizaci klientů prostřednictví zážitkových metod, zásady pro tvorbu základní jednotky, stanovení hlavních cílů pro přípravu programů jednotlivých setkání, výběr odpovídajících metod a technik k realizaci cílů, vytvoření a vyzkoušení jednotlivých lekcí, reflexe a evaluace lekcí.
Literatura
  • Kantor, Jiří; Lipský, Matěj; Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1. info
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie :nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 279 s. ISBN 8071788643. info
  • Valenta Milan, Michalík Jan, Lečbych Martin. Mentální postižení v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Grada 2012
Výukové metody
Výklad s power-pointovými prezentacemi, sebezkušenostní práce ve skupině a ve dvojicích, nonverbální i verbální reflexe, vlastní prezentace zadaných úkolů, diskuse.
Metody hodnocení
K zápočtu je požadována aktivní účast, respektování pravidel skupinové práce a plnění zadaných úkolů.
Informace učitele
Předmět je dvousemestrální, začíná letním semestrem a končí zimním semestrem 2014. První setkání v zimním semestru se koná v úterý 16. září v 15.30 hod, v učebně č. 6.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2014/V5742