JABOK:T551 Vybrané biblické příběhy a jej - Informace o předmětu
T551 Vybrané biblické příběhy a jejich tvořivé zpracování
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2010
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- ThLic. Ing. René Milfait, Th.D. (přednášející)
Jana Zajícová (přednášející) - Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 13:45–15:15 6, kromě Po 6. 9., kromě Po 11. 10., kromě Po 25. 10. až Po 8. 11., kromě Po 22. 11. až Po 29. 11.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Cíle předmětu
- Cíli předmětu jsou vybrané biblické příběhy, jejich exegeze, hermeneutika a tvořivé zpracování prostřednictvím analogické imaginace i hudebního, výtvarného a dramatického projevu;
Seznámit studenty s historicko kritickým výkladem biblických příběhů, odhalit jejich poselství v rovině symbolického dění a umožnit tak studentům hlubší pochopení jejich významu pro jednání současného člověka;
Reflektovat příběh ve světle vlastní zkušenosti a umožnit zážitek nové zkušenosti s příběhem prostřednictvím jeho hudebního, výtvarného a dramatického zpracování;
Poskytnout studentům prostor pro hlubší pochopení a rozvíjení postojů a hodnot důležitých pro sebepojetí a pro jednání v mezilidských vztazích, a tak rozšířit jejich kompetence pro profesi sociálního a pastoračního pracovníka;
Aktivizovat vnitřní zdroje a tvořivost studentů, stimulovat jejich komunikační schopnosti, iniciovat jejich sebereflexi v rovině vlastního prožívání a prohloubit jejich motivaci pro práci s lidmi;
holistický osobnostní rozvoj účastníků;
způsobilost pracovat s biblickými texty (exegeze, hermeneutika, aplikace pro život i pro pastorační a sociální práci jako názvy studovaného programu);
rozvoj mezioborového přístupu k interdisciplinárnímu působení (vztah biblické exegeze a teologické etiky, vztah spirituality a mravnosti, psychosomatika, sociální vyloučení a sociální inkluze, vztahy biblická exegeze-teologická etika-muzikoterapie, dopady pro pastorační práci, příprava na práci s těmito texty s různými skupinami v pastorační a sociální práci, rozvoj osobnosti jako média působení v povolání...);
způsobilost pracovat v týmu;
rozvíjení kreativity;
posílení holistického pohledu na člověka a jeho různé zátěže, nouze i možnosti uzdravení... - Osnova
- Charakteristika předmětu: Vybrané biblické příběhy, jejich exegeze, hermeneutika a tvořivé zpracování prostřednictvím analogické imaginace i hudebního, výtvarného a dramatického projevu. V tomto mezioborovém předmětu (biblická exegeze a hermeneutika, hlubinná psychologie, teologická etika, muzikoterapie, sociální a pastorační práce) bude propojeno získávání nových vědomostí prostřednictvím výkladu spolu s poznáváním skrze zkušenost, které zahrnuje nejen kognitivní, ale i afektivní a psycho-fyzickou dimenzi. Takto zažitá zkušenost spolu s tím, co bylo racionálně přijato umožňuje hlubší pochopení dané látky a zároveň i osobnostní růst. Tato zažitá zkušenost biblických příběhů pak umožní interpretovat významné modelové situace lidského života v souvislostech, se zřetelem k tématům sociální a pastorační práce. Důležitou okolností je také to, že se tento proces odehrává ve skupině, prostřednictvím sdílení s druhými a v dialogu s nimi. To vytváří příznivý prostor pro ověřování a nácvik sociálních kompetencí a dovedností. Zkušenosti jiných se navíc stávají inspirací pro vlastní tvořivé přístupy i výzvou k respektování jinakosti druhých. Zvolené příběhy: Podobenství o milosrdném Samařanovi: způsobilost, umění stávat se bližním...kde bydlí Hospodin Bůh v podání Ježíše z Nazaretu?...univerzální i konkrétní platnost lásky k Bohu, k sobě a k bližnímu (Lk 10,25-37;
- Setkání se ženou u Jákobovy studni (Jan 4). Uzdravení posedlého z Gerasy (Mk 5,1-20; Uzdravení ženy s krvotokem a vzkříšení dcery Jairovy (Mk 5,21-43); Uzdravení slepého od narození (Jan 9,1-17); Ježíš, Šimon, hříšnice cizoložnice (Lk 7,36-50; Jan 7,53-8,11); Podobenství o dvou ztracených synech a milosrdném otci (Lk 15,11-32); Vnitřní cesta při cestě do Emauz – modelový případ uzdravující pastorace (Lk 24,13-35); Poselství o vzkříšení aneb Marie z Magdaly vidí Pána (Jan 20,1-18);
- Výukové metody
- Nejprve po rozehřátí zamýšlíme pracovat individuálně i ve skupině s daným textem, resp. s porozuměním smyslu a dopadům daného příběhu; dále k němu bude nabídnuta úvaha; pak dojde k nabídce prostoru pro ztvárnění v muzikoterapii.Vše se svobodou pro každého, jak se hodlá projevit.
- Metody hodnocení
- Výběrový předmět bude ukončen zápočtem. K jeho získání se vyžaduje pravidelná, aktivní, férová a tvořivá účast (max. jedna předem omluvená neúčast; k tomu výjimku tvoří samozřejmě nemoc).
- Informace učitele
- Kdo má bibli, může si ji nosit s sebou - už kvůli srovnávání překladů; jinak se budeme snažit dodávat text, abychom četli nejprve ze stejného zdroje (např. při čtení dle rolí v textu).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2010/T551