S5041 Dětský klient v psychologickém poradenství I.

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2009
Rozsah
0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 14:00–15:30 4
Předpoklady
absolvované kurzy: obecná a vývojová psychologie, sociální psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Seminář se interaktivními metodami vyučování zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychosociálních služeb. Během dvou semestrů jsou probrány jevy, které představují půdu pro vývoj dítěte (a jeho psychické kondice), a dále okolnosti, které mohou dítě přivést do péče psychologa či sociálního pracovníka. Výukové metody jsou výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Cíl: Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a jeho hlavních pilířích i principech, na kterých tento svět stojí, a na základě kterých do něj lze intervenovat. Vyzkouší si některé metody práce s dítětem a bude mít možnost naučit se pohlížet na různé situace, pro které se dítě stává klientem psychosoc. služeb, z jeho perspektivy.
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR 1. Obecné principy psychického vývoje dítěte. Psychické potřeby dítěte. 2. Rodina jako nejvýznamnější sociální skupina.Mateřství a otcovství. Sourozenecká skupina. 3. Psychologické a pedagogické školní poradenství. Dětská klinická psychologie. Další formy psychologické pomoci dítěti a jeho rodině. Přehled pracovišť. 4. Metody a formy práce v dětském psychologickém poradenství. 5. Kresba jako komunikační a diagnostický prostředek. 6. Využití hry, pohádky a loutky v práci s dítětem. 7. Rozhovor, vedení rozhovoru s dítětem. 8. Testové metody-testy schopností, dotazníky, posuzovací škály. 9. Práce s dětskou skupinou 10.Práce s dětskou skupinou 2. 11.Systemický přístup v práci s dítětem. Insoo Kim Berg. 12.Kazuistický seminář 1. 12.Kazuistický seminář 2. 13.Kazuistický seminář 3. 1.LETNÍ SEMESTR 1. Rozvod v životě dítěte. 2. Strach a úzkost. 3. Panovačné děti. 4. Agresivita, šikana. Delikvence dětí a mladistvých. 5. Hyperaktivita a porucha pozornosti. ADHD a systém rodiny a školy. 6. Deprese.
Literatura
  • Dětská klinická psychologie. Edited by Pavel Říčan - Dana Krejčířová. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 8024712849. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Barbara ŠIMANOVSKÁ. Hry pro posílení zdravé osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 159 s. ISBN 8073670240. info
  • VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 8071788309. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. info
  • DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 80-7169-192-5. info
Metody hodnocení
Seminář. Výukové metody jsou: výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Podmínky udělení zápočtu: docházka + a) V 1. semestru za zpracování krátké kazuistiky (2 -3 stránky) osoby ve věku do 20 let s diagnostickou úvahou formulovanou na základě znalosti probrané problematiky, získané na semináři a v odbor. literatuře. (Kazuistitka má sloužit k demonstraci studentovy dovednosti aplikovat vědomosti z dětské psychologie na reálný příběh - popsat obtíže, se kt. se dítě potýká, a pokusit se v hypotézách nalézt souvislosti s anamnestickými (rodinnými, zdravotními,...) událostmi.) b)Ve 2. semestru formou referátu či workshopu zpracovat ve skupině zadané téma pro ostatní posluchače semináře.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
VK je určen studentům 3. a 2. roč. VOŠ Jabok, všem roč. ETF. Pro získání zápočtu za ZS - docházka + kazuistika (2-3str. textu). Realizace vždy ve čtvrtek od 14 do 16 hod. .
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, zima 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2009/S5041