JABOK:S5041 Dětský klient v psychologickém - Informace o předmětu
S5041 Dětský klient v psychologickém poradenství I.
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2009
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lucie Hubertová (přednášející)
- Garance
- PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- Po 14:00–15:30 4
- Předpoklady
- absolvované kurzy: obecná a vývojová psychologie, sociální psychologie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Cíle předmětu
- Seminář se interaktivními metodami vyučování zabývá tématy spojenými s dítětem jako uživatelem psychosociálních služeb. Během dvou semestrů jsou probrány jevy, které představují půdu pro vývoj dítěte (a jeho psychické kondice), a dále okolnosti, které mohou dítě přivést do péče psychologa či sociálního pracovníka. Výukové metody jsou výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Cíl: Student získá konkrétnější představu o světě dítěte a jeho hlavních pilířích i principech, na kterých tento svět stojí, a na základě kterých do něj lze intervenovat. Vyzkouší si některé metody práce s dítětem a bude mít možnost naučit se pohlížet na různé situace, pro které se dítě stává klientem psychosoc. služeb, z jeho perspektivy.
- Osnova
- ZIMNÍ SEMESTR 1. Obecné principy psychického vývoje dítěte. Psychické potřeby dítěte. 2. Rodina jako nejvýznamnější sociální skupina.Mateřství a otcovství. Sourozenecká skupina. 3. Psychologické a pedagogické školní poradenství. Dětská klinická psychologie. Další formy psychologické pomoci dítěti a jeho rodině. Přehled pracovišť. 4. Metody a formy práce v dětském psychologickém poradenství. 5. Kresba jako komunikační a diagnostický prostředek. 6. Využití hry, pohádky a loutky v práci s dítětem. 7. Rozhovor, vedení rozhovoru s dítětem. 8. Testové metody-testy schopností, dotazníky, posuzovací škály. 9. Práce s dětskou skupinou 10.Práce s dětskou skupinou 2. 11.Systemický přístup v práci s dítětem. Insoo Kim Berg. 12.Kazuistický seminář 1. 12.Kazuistický seminář 2. 13.Kazuistický seminář 3. 1.LETNÍ SEMESTR 1. Rozvod v životě dítěte. 2. Strach a úzkost. 3. Panovačné děti. 4. Agresivita, šikana. Delikvence dětí a mladistvých. 5. Hyperaktivita a porucha pozornosti. ADHD a systém rodiny a školy. 6. Deprese.
- Literatura
- Dětská klinická psychologie. Edited by Pavel Říčan - Dana Krejčířová. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 8024712849. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Barbara ŠIMANOVSKÁ. Hry pro posílení zdravé osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 159 s. ISBN 8073670240. info
- VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 181 s. ISBN 8071788309. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha: Portál, 2002, 175 s. ISBN 80-7178-689-6. info
- MATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. info
- DUNOVSKÝ, Jiří a Zdeněk DYTRYCH. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 80-7169-192-5. info
- Metody hodnocení
- Seminář. Výukové metody jsou: výklad, diskuse, případové studie, referáty studentů, praktické ukázky, hry a kresba. Podmínky udělení zápočtu: docházka + a) V 1. semestru za zpracování krátké kazuistiky (2 -3 stránky) osoby ve věku do 20 let s diagnostickou úvahou formulovanou na základě znalosti probrané problematiky, získané na semináři a v odbor. literatuře. (Kazuistitka má sloužit k demonstraci studentovy dovednosti aplikovat vědomosti z dětské psychologie na reálný příběh - popsat obtíže, se kt. se dítě potýká, a pokusit se v hypotézách nalézt souvislosti s anamnestickými (rodinnými, zdravotními,...) událostmi.) b)Ve 2. semestru formou referátu či workshopu zpracovat ve skupině zadané téma pro ostatní posluchače semináře.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
VK je určen studentům 3. a 2. roč. VOŠ Jabok, všem roč. ETF. Pro získání zápočtu za ZS - docházka + kazuistika (2-3str. textu). Realizace vždy ve čtvrtek od 14 do 16 hod. .
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2009/S5041