V_5506 Edukační kontexty aktivního stárnutí

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 15:30–17:00 3
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 23/25, pouze zareg.: 3/25
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s problematikou vzdělávání starších dospělých v rámci širších edukačních, sociálních a kulturních kontextů. Tematizována je především problematika změn docility v závislosti na věku, meze a možnosti efektivního učení se starších dospělých a seniorů, rovněž i specifických potřeb této cílové skupiny z hlediska organizace edukačních aktivit apod.
Představena je rovněž gerotagogika jako interdisciplinární vědní obor zahrnující nejen problematiku metod a forem aktivizace a vzdělávání ve stáří, ale rovněž oblasti proseniorské a preseniorské edukace, její vznik, konstituování a teoretická východiska.
Zvláštní pozornost je věnována tématice věkového mainstreamingu a analýze institucionálního zabezpečení seniorské edukace. Sledováno je porozumění zásadním aspektům vzdělávání ve třetím věku a získání předpokladů k aktivizaci seniorů v podobě realizace vzdělávacích, osvětových, kulturních aktivit pro danou cílovou skupinu.
Osnova
  • 1) Demografické aspekty stárnutí společnosti.
  • 2) Vzdělávání seniorů: význam, funkce, zaměření a obsah. Gerontagogika.
  • 3) Motivace seniorů k účasti na edukačních aktivitách.
  • 4) Věkový mainstreaming. Bariéry aktivizace seniorů.
  • 5) Docilita seniorů: psychické a fyzické aspekty stárnutí; rychlost učení.
  • 6) Stárnutí mozku, jeho příčiny a projevy.
  • 7) Paměť a stárnutí; trénování paměti.
  • 8) Fáze procesu učení; osvojování a upevňování.
  • 9) Zásady efektivního učení se ve třetím věku.
  • 10) Specifické požadavky na organizaci volnočasových a edukačních aktivit pro seniory; komunikace ve výuce.
  • 11) Institucionalizace seniorské edukace.
  • 12) Proseniorská edukace; mezigenerační učení.
  • 13) Věková stereotypizace, ageismus.
Literatura
    doporučená literatura
  • ŠERÁK, Michal, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Petr WIJA. Komparativní analýza přístupu veřejné správy ve vybraných státech EU k participaci seniorů na veřejném rozhodování. Praha: Institut pro sociální politiku a výzkum, z.s., 2019.
  • KRYSTOŇ, Miroslav, Michal ŠERÁK a Łukasz TOMCZYK, eds. Nové trendy ve vzdělávání dospělých / Nowe trendy w edukacji seniorów. Banská Bystrica, Praha, Kraków: AIVD ČR, 2014. ISBN 978-80-904531-8-0. Dostupné z: https://gerontolodzy.wordpress.com/ MPSV. Str
  • HARTL, Pavel. Kompendium pedagogické psychologie dospělých. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-841-7.
  • STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
  • MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021–2025. Praha: MPSV, 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021-2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e
  • ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Lucie SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.
Výukové metody
přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Předmět je zakončen ústní zkouškou. Ta má podobu zodpovězení jedné vylosované otázky, přičemž zadání zkušebních otázek vychází z výše uvedeného přehledu témat.

Součástí zkoušky je i diskuse na odevzdanou písemnou prací v podobě eseje. Jejím obsahem bude strukturovaný rozhovor s vybraným seniorem (věk 65+, status důchodce).
Struktura rozhovoru:
Základní biografické údaje (věk, pohlaví, vzdělání, stav, bydliště, profese …)
Anticipace vlastního stárnutí a stáří
Reflexe své aktuální situace, pozitiva a negativa
Reflexe přístupu společnosti a okolí
Participace na vzdělávacích, společenských a kulturních aktivitách

Očekávaný rozsah je cca 5 normostran. Práci je nutno odevzdat v elektronické podobě nejpozději týden před konáním zkoušky.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2025/V_5506