V_5506 Edukační kontexty aktivního stárnutí

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2025
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Michal Šerák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. David Urban, Ph.D.
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Obsah předmětu sleduje seznámení s aktuálními sociokulturními, politickými a ekonomickými aspekty demografického stárnutí populace, včetně potenciálních negativních dopadů na kvalitu života jedince i celé společnosti, a s možnými strategiemi řešení uvedených jevů. Pozornost je věnována především strategiím a nástrojům přípravy na stárnutí a na stáří, představeny jsou rovněž vybrané teoretické koncepty reagující na uvedené trendy (aktivní stárnutí, úspěšné stárnutí, zdravé stárnutí apod.). Analyzována je problematika ageismu a stereotypizace starších dospělých nebo tzv. silver economy. Předmět se zaměřuje na porozumění stárnutí jako nezvratnému procesu s řadou dimenzí, seznámení s jeho hlavními souvisejícími jevy a identifikaci faktorů pozitivně ovlivňujících soběstačnost a aktivitu stárnoucího jedince. Jeho cílem je potenciální změna postojů ke starším jedincům, rozvoj základních kompetencí mezigeneračního učení a pozitivní ovlivnění pohledu na vlastní stárnutí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- mít kritický náhled na problematiku stárnutí na celospolečenské i individuální úrovni
- popsat a analyzovat základní fyzické, psychické a sociální dopady stárnutí
- využívat základní metody aktivizace této cílové skupiny
- zamyslet se nad vlastním stárnutím, navrhnout a vysvětlit individuální plán vlastní přípravy na stárnutí.
Osnova
  • 1. Periodizace lidského života, vymezení sénia
  • 2. Demografická situace ČR, aktuální stav a prognózy dalšího vývoje
  • 3. Demografické aspekty stárnutí společnosti
  • 4. Starší dospělí a senioři v kontextu veřejných politik (přístup státu, mezinárodní a národní strategické dokumenty, aktuální legislativa)
  • 5. Koncept aktivního stárnutí
  • 6. Koncept zdravého stárnutí
  • 7. Koncept úspěšného stárnutí
  • 8. Kvalita života ve vyšším věku
  • 9. Příjmy a životní podmínky seniorů (sociální zabezpečení a důchodový systém v České republice, mezigenerační solidarita)
  • 10. Silver economy
  • 11. Senioři a moderní technologie
Literatura
    povinná literatura
  • ČSÚ. Senioři. Dostupné na: https://www.czso.cz/csu/czso/seniori.
  • MPSV. Strategický rámec přípravy na stárnutí společnosti 2021–2025. Praha: MPSV, 2020. Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/372809/Strategicky_ramec_pripravy_na_starnuti_spolecnosti_2021-2025.pdf/99bc6a48-abcf-e555-c291-1005da36d02e
  • MPSV. Manuál přípravy na stáří pro občany. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí a Centrum pro sociální a ekonomické strategie Fakulty sociálních věd UK, 2020.
  • ŠERÁK, Michal a Łukasz TOMCZYK, eds. Preparation to ageing and old age. Kraków, Praha: Pedagogical University of Cracow, 2019. Czech-Polish-Slovak studies in andragogy and social gerontology part X. ISBN 978-83-953737-2-5.
    doporučená literatura
  • STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
  • KALVACH, Zdeněk. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0548-6.
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-808-7109-199.
  • TOŠNEROVÁ, Tamara. Jak si vychutnat seniorská léta. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2104-7.
  • ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
Výukové metody
přednáška s powerpointovou prezentací, diskuse, seminář
Metody hodnocení
Získání atestace je podmíněno vypracováním eseje v rozsahu cca 5 normostran. Požadavky na obsah a podobu je třeba předem konzultovat s vyučujícím. Písemnou práci je nutné zaslat nejpozději týden před předpokládaným termínem zkoušky na e-mailovou adresu vyučujícího. Zkouška má podobu osobního rozhovoru. Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy předmětu. Očekávána je samostatná práce s odbornými prameny. Součástí zkoušky je diskuse nad předloženou písemnou prací.
Informace učitele
Třídní kniha
3. 9. 2024: organizace předmětu, úvod do problematiky
10. 9. 2024: výchozí terminologie, stárnutí a stáří
17. 9. 2024: teoretická východiska stárnutí
24. 9. 2024: demografické stárnutí společnosti
1. 10. 2024: prognózy demografického vývoje
8. 10. 2024: dopady stárnutí na společenské procesy
15. 10. 2024: stříbrná ekonomika
22. 10. 2024: senioři a IT
29. 10. 2024: podzimní prázdniny
5. 11. 2024: volno
12. 11. 2024: koncept aktivního stárnutí
19. 11. 2024: koncept úspěšného stárnutí
26. 11. 2024: kvalita života ve starším věku
3. 12. 2024: koncept zdravého stárnutí
10.12.2024: adaptace na stárnutí a na stáří
17.12.2024: preseniorská edukace
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2025.