V_1851 Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj I

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Jana Zajícová (přednášející)
Garance
Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Dodavatelské pracoviště: Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
V_1851/DA: Čt 10:15–11:45 6, kromě Po 3. 3. až Pá 7. 3., kromě Po 7. 4. až Pá 11. 4., kromě St 16. 4. až Út 22. 4., kromě Po 12. 5. až Pá 30. 5., J. Zajícová
V_1851/DB: Čt 13:45–15:15 6, kromě Po 3. 3. až Pá 7. 3., kromě, kromě Po 7. 4. až Pá 11. 4., kromě, kromě St 16. 4. až Út 22. 4., kromě, kromě Po 12. 5. až Pá 30. 5., kromě, J. Zajícová
V_1851/KC: So 8. 3. 9:00–12:15 6, 13:00–16:15 elearning, J. Zajícová
V_1851/KD: So 15. 3. 9:00–12:15 6, 13:00–16:15 elearning, J. Zajícová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty využívat edukační a terapeutický vliv hudby a zvuků k aktivizaci a na podporu rozvoje osob některých cílových skupin sociální práce a pedagogiky, v prvním semestru především dětských skupin. Zabýváme se tím, jak mohou hudební hry, improvizace na jednoduché hudební nástroje a projektivní poslech hudby přispívat k podpoře komunikace a sociálních dovedností, k rozvoji kognitivních schopností a emoční inteligence i k rozvoji motorických a pohybových schopností. Cílem je též naučit se práci v muzikoterapeutické skupině,to znamená postupům, pravidlům a možnostem jejího fungování.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vést jednoduché muzikoterapeutické hry a aktivity, zaměřené na podporu rozvoje komunikace, sociálních dovedností, emoční inteligence, kognitivních funkcí a motorických dovedností dětí a klientů sociálních zařízení.
Osnova
Možnosti a pravidla práce ve skupině, vymezení muzikoterapie, vývoj muzikoterapie, metody a formy muzikoterapie, techniky muzikoterapie, improvizační a interpretační aktivity,relaxace a imaginace při hudbě,zdroje a využití receptivní muzikoterapie, příprava muzikoterapeutického programu pro děti a klienty sociálních zařízení.
Literatura
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1. info
  • Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 254 s. ISBN 9788073672379. info
  • • GERLICHOVÁ, Markéta. Muzikoterapie v praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4581-7
  • • BENÍČKOVÁ, Marie. Muzikoterapie a edukace. Praha: Grada, 2017, ISBN 978-80-247-4238-0
  • ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi : [zpěvník pro děti od 3 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
Výukové metody
Výklad s powerpointovými prezentacemi, aktivizující metody založené na participaci a kooperaci (práce ve skupině, práce ve dvojicích), simulace a hry, vlastní prezentace zadaných témat, sebe reflektivní metody a metody kritického myšlení.
Metody hodnocení
K zápočtu z předmětu Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj je vyžadována minimálně 70% aktivní a tvořivá účast na lekcích, respektování pravidel skupinové práce a splnění několika praktických zadání během semestru. Účast na lekcích semináře Metod muzikoterapie je povinná. V případě nemoci či jiného vážného důvodu se studenti omlouvají nejpozději v den konání lekce prostřednictvím emailu učitele: zajicova@jabok.cz
Informace učitele
TŘÍDNÍ KNIHA DENNÍ STUDIUM: 6. února: Úvod do muzikoterapie - power point prezentace, představení hudebních nástrojů, souhra v kruhu. 13. února: Dechová cvičení, rituál, souhra v kruhu, dirigent dynamiky, volná improvizace. 20. února: Muzikoterapie zaměřená na děti předškolního věku, písemná reflexe videí z praxe. 27. února: Muzikoterapie zaměřená na osoby s mentálním postižením a na seniory, písemná reflexe videí z praxe. 13. března: Dechová cvičení, lidové písně a rytmus, improvizace emocí, volná improvizace, vícegenerační píseň. 20. března: Dechová a rytmická cvičení, muziko pohádky s hrou emocí, volná improvizace, vícegenerační skladba s relaxací. 27. března: Dechová a rytmická cvičení, interpretace obrazů a trénink imaginace, volná improvizace, vícegenerační píseň s asociacemi. 3. dubna: Dechová a rytmická cvičení, metoda poslechu a zrcadlení pohybu, rozhovory bubnů, volná improvizace, vícegenerační písně s reflexí. 24. dubna: Dechová a rytmická cvičení, metoda kompozice a interpretace ve skupině, volná improvizace, vicegenerační písně s reflexí. 2. května: Dechová a rytmická cvičení, interpretace písně s pohybem, metoda poslechu s projektivním úkolem. TŘÍDNÍ KNIHA KOMBINOVANÉ STUDIUM: 8. března: Úvod do muzikoterapie - definice, cíle, formy, metody, pravidla pro skupinovou práci. Dechová cvičení, seznámení s hudebními nástroji, dynamická cvičení, skupinová práce s emocemi. Improvizační techniky a techniky poslechu. MT pro děti raného věku, pro děti školního věku, výběr odborného článku a jeho reflexe. 15. března: Úvod do muzikoterapie - definice, cíle, formy, metody, pravidla pro skupinovou práci. Dechová cvičení, seznámení s hudebními nástroji, dynamická cvičení, skupinová práce s emocemi. Improvizační techniky a techniky poslechu. MT pro děti raného věku, pro děti školního věku, výběr odborného článku a jeho reflexe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2025/V_1851