P590 Vzdělávání dětí s mentálním postižením ve speciální škole

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Doubková (přednášející), Mgr. Marie Ortová (zástupce)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Čt 16. 2. až Čt 11. 5. Čt 15:30–17:00 1, kromě St 5. 4. až Út 11. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/16, pouze zareg.: 0/16
Osnova
  • Seminář č.1 Úvodní hodina:  Vzájemné seznámení, představení  Zjištění vědomostí o speciální pedagogice (znalosti, praxe…)  představ, zkušeností z oblasti dětí s postižením, s postižením obecně  přestavení různých tipů speciálních škol v českém vzdělávacím systému  školský zákon – základní legislativa v praxi (par. 16, par. 42)  seznámení s provozem speciální školy  téma integrace, inkluze  užívané zkratky  Zážitkové deníky  Příběh Míši (ment. retardace) Seminář č.2  Dítě s postižením: rozdělení dle doby vzniku  Diagnostika – proces zjišťování, mezioborová spolupráce  Raná péče  Mateřská škola  Přípravný stupeň  Základní škola speciální  Praktická škola  Systém sociální péče po ukončení povinné školní docházky  Portfolio žáka – pracovní listy, výkresy…  Příběh Tomáše (Fetální alkoholový syndrom) Seminář č.3  Přijímání žáků do MŠ, PS, ZŠ  Poradenské zařízení – vyšetření, doporučení  Průběh studia – ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY (velké téma)  RVP, ŠVP  Příběh Dana (Downův syndrom) Seminář č.4  Role poradenského zařízení – Mgr. Martina Hájková, pracovnice SPC Jedličkův ústav – systém poradenských zařízení, konkrétní péče o žáka, spolupráce se školou Seminář č.5  Pedagogická dokumentace  Dokumentace žáka (vstupní, výstupní, v průběhu docházky, Plán rozvoje, IVP, hodnocení, vysvědčení) a spolupráce s rodinou (podrobně)  Dokumentace třídy (třídní výkaz, kniha)  Elektronická dokumentace (Škola Online)  Dokumentace žáka  Příběh Tomáše (ment. retardace, sociální zanedbání) Seminář č.6  Žáci s PAS – současná situace  Jejich přijímání, úprava prostředí, třídy  Komunikace (AAK, VOKS, PECK)  Spolupráce s rodinou, sociálními službami, návazná péče (domovy se zvláštním režimem)  Komunikační kniha, karty AAK  Příběh Pavla (PAS) Seminář č.7  Žáci s PAS  Práce s agresivitou, se vzdorem (bezpečné úchopy)  Specifikum práce s touto skupinou (problémové chování, problémy s jídlem, stereotypy, nepředvídatelnost chování, medikace)  ústavní péče  metody celostního přístupu (metoda OTA, metoda pochval, Nautis aj.)  Učebnice  Příběh Matýska (PAS) Seminář č.8  Metody práce v předmětech základního trivia:  Čtení  Psaní  Počty  Ukázka metod, pomůcky, učebnice  Pomůcky, učebnice…  Příběh Diany (MR, sociálně znevýhodněné prostředí) Seminář č.9  Metody a způsoby práce v ostatních předmětech – pracovní výchova, výtvarná výchova, hudební a tělesná  Praktické ukázky  Pomůcky, učebnice…  Příběh Julie (Downův syndrom, rodinné prostředí) Seminář č.10  Vedení školy – Mgr. Milan Černý – ředitel speciálních škol Diakonie ČCE Praha  Provoz školy – založení, ekonomické podmínky, personální, spolupráce s ostatními subjekty Seminář č.11  Mimoškolní aktivity – terapie (ABA, logopedická péče, ergoterapie, muzikoterapie, arteterapie, pracovní terapie…)  Systém pomoci rodinám – příspěvek na péči, svoz žáků, asistenční služby, Homesharing  Příběh Filipa (Rettůw syndrom) Seminář č.12  Ukončení studia na ZŠS – dosažení základů vzdělávání  Možnosti dalšího vzdělávání do 26. let věku  Sociální služby – pobytové služby, denní stacionáře, chráněné bydlení…, současná situace  Mezinárodní spolupráce, situace v okolích zemích  Smysl práce v ZŠS, sociálních profesích….  Další vzdělávání pracovníků  Příběh Evy (MR, sluchové postižení)
Metody hodnocení
Podmínky pro získání zápočtu:
1. Účast na hodinách min. 9 seminářů
2. Prezentace jedné odborné knihy z oboru speciální pedagogiky (např. metody práce
s dětmi, knihy psané rodiči dětí s MR, PAS atd.)
3. Vypracování pracovního listu a jeho prezentace na téma z ŠVP
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2024.