JABOK:V1852 Metody muzikoterapie pro výcho - Informace o předmětu
V1852 Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj II
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickáléto 2022
- Rozsah
- 0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Jana Zajícová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Michal Pařízek, Ph.D.
Katedra pedagogiky a psychologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- V1852/DA: St 13:45–15:15 6, kromě Po 14. 2. až Pá 18. 2., kromě St 2. 3., kromě Po 14. 3. až Pá 18. 3., kromě St 13. 4. až Út 19. 4., kromě Po 25. 4. až Pá 29. 4., J. Zajícová
V1852/DB: St 15:30–17:00 6, kromě Po 14. 2. až Pá 18. 2., kromě St 2. 3., kromě Po 14. 3. až Pá 18. 3., kromě St 13. 4. až Út 19. 4., kromě Po 25. 4. až Pá 29. 4., J. Zajícová
V1852/KC: Út 25. 1. 17:00–20:15 6, J. Zajícová
V1852/KD: Čt 27. 1. 17:00–20:15 6, J. Zajícová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojit si znalosti a praktické dovednosti pro využívání možností hudby v rámci praxí v oblasti sociální práce a sociální pedagogiky. Prostřednictvím sebezkušenostních cvičení jsou studenti seznamování s možnostmi a pravidly práce v muzikoterapeutické skupině a v prostředí této skupiny pak s metodami, technikami a základními modely edukace prostřednictvím hudby. Součástí lekcí jsou také ukázky využívání hudby pro práci s dětmi a dalšími cílovými skupinami, a dále seznámení se základními zdroji edukačního a terapeutického vlivu hudby, které dějiny hudby přinášejí. Cílem semináře je také naučit se základním dovednostem při práci se skupinou a naučit se cíleně využívat hudby ke komunikaci ve skupině.
- Osnova
- Možnosti a pravidla práce ve skupině, vymezení edukační muzikoterapie, metody a techniky edukační muzikoterapie v praxi, praktická cvičení improvizace a interpretace, příprava muzikoterapeutického programu pro děti, relaxace a imaginace při hudbě, zdroje a využití receptivní muzikoterapie v praxi.
- Literatura
- Kantor, Jiří; Lipský, Matěj; Weber, Jana. Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2846-9
- Muzikoterapie :východiska, koncepty, principy a praxe. Edited by Jaroslava Zeleiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 254 s. ISBN 9788073672379. info
- MORENO, Joseph J. Rozehrát svou vnitřní hudbu :muzikoterapie a psychodrama. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 128 s. ISBN 8071789801. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie : ve výchově, sociální práci a klinické praxi [Šimanovský, 2001]. Vyd. 2. Praha: Portál, 2001, 246 s. : i. ISBN 80-7178-557-1. info
- ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk a Alena TICHÁ. Lidové písničky a hry s nimi : [zpěvník pro děti od 3 let]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 146 s. ISBN 80-7178-323-4. info
- Zpíváme a hrajeme si s nejmenšími :od narození do 8 let. Edited by Alena Tichá - Milena Raková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 166 s. ISBN 9788073671006. info
- Výukové metody
- Výklad, power-pointové prezentace, sebezkušenostní práce ve skupině a ve dvojicích, nonverbální i verbální reflexe, vlastní prezentace zadaných úkolů, diskuse.
- Metody hodnocení
- K zápočtu z předmětu Metody muzikoterapie pro výchovu a rozvoj je vyžadována minimálně 70% aktivní a tvořivá účast na lekcích, respektování pravidel skupinové práce a splnění dvou praktických zadání během semestru.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- TŘÍDNÍ KNIHA - DENNÍ STUDIUM: 2. února: Spojení hudby s pohybem, práce s emocemi prostřednictvím operní hudby, reflexe videí. 9. února: Techniky improvizace - vedení skupiny, souhra,neverbální rozhovory. 23. února: Rytmická a pohybová cvičení, metody poslechu - chorální hudba. 9. března: Rytmická a pohybová cvičení, barokní hudba jako zdroj MT. 23. března: Hudba J.S. Bacha jako zdroj MT, tématická improvizace. 30. března: Hlasové improvizace, hudba W. A. Mozarta jako zdroj MT. 6. dubna: Hlasové improvizace, akivizační cvičení, významné životní písně a skladby. 13. dubna: Velikonoční prázdniny. 20. dubna: učitelka omluvena. 4. května: Hlasové improvizace, rytmická cvičení, nástrojové improvizace. 11. května: MT aktivity podporující sebevyjádření a představivost, relaxační a meditační cvičení. 18. května: Rozehřívací cvičení, techniky pro rozvoj tvořivosti a imaginace - nástrojové improvizace s hlasovou podporou, relaxace s imaginací. 25. května: Vedení dechových cvičení, cvičení zaměřená na pozornost a soustředění, meditace chůze při hudbě, hudba Arvo Párta a Filipa Glasse. //TŘÍDNÍ KNIHA - KOMBINOVANÉ STUDIUM: 24. a 27.ledna: Podpůrná vývojová muzikoterapie u dětí, techniky muzikoterapie pro osoby s mentálním znevýhodněním, práce s emocemi prostřednictvím hudby, výběr odborného článku z muzikoterapie a jeho reflexe.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (léto 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/leto2022/V1852