Pp381 Mezioborový přístup ve speciální pedagogice

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Ortová
Katedra speciální pedagogiky – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Pp381/D: Čt 8:30–10:00 1, kromě Po 4. 4. až Pá 22. 4., kromě Po 16. 5. až Pá 27. 5., M. Ortová
Pp381/K: Út 1. 2. 17:00–20:15 3, Út 5. 4. 17:00–20:15 3, Út 12. 4. 17:00–20:15 3, M. Ortová
Předpoklady
( X309 Odborná praxe bloková specializační || S309 Odborná praxe bloková specializační ) || FORMA ( K )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem kurzu je rozvíjet dovednost využívat poznatky z různých oborů k interdisciplinárnímu řešení problémů a aplikovat je v praktických situacích, předkládat a odůvodňovat návrhy řešení, prezentovat výsledky práce, konstruktivně diskutovat, porozumět svojí roli ve skupině a mezioborovém týmu, organizovat práci skupiny nebo mezioborového týmu.
Osnova
  • Témata : 1) Význam mezioborového přístupu v SP
  • 2) Meziobor. spolupráce v rámci týmu, klíčový pracovník, case management
  • 3) Meziobor. spolupráce mezi organizacemi, případová konference
  • 4) Kazuistiky, případové studie
  • 5) Vyhodnocení
  • Realizace:
  • Semináře s diskusí na dané téma (ad 1),2),3) řídí vyučující. Práce ve skupinách (ad 4) : • Studenti se rozdělí do pracovních skupin.
  • • Každá skupina zpracuje kasuistiku (případovou studii) na základě zkušeností z praxe.
  • • Kazuistika bude ilustrovat aplikaci mezioborového řešení.
  • • Každá skupina bude při zpracování kasuistiky absolvovat dvě konzultace s vyučujícími v daném termínu.
  • • Každá skupina bude prezentovat kasuistiku v rámci semináře v daném termínu.
  • • Na prezentaci navazuje diskuse k problematice, její součástí je také vyhodnocení způsobu prezentace a reflexe práce ve skupině
  • • Seminářů se účastní všichni studenti
  • Vyhodnocení (ad5) - diskuse studenti a vyučující , dotazníky pro studenty
Metody hodnocení
Ukončení : zápočet
Podmínky ukončení :
účast na seminářích, tolerance 1 absence
aktivní zapojení do práce skupiny, účast všech členů skupiny na konzultaci a při prezentaci kazuistiky
odevzdaná vlastní kazuistika
Informace učitele
Třídní kniha denní studium: 3. 2. 2022 - podmínky splnění předmětu, využití mezioborovosti při práci s osobami se speciálními potřebami 10. 2. 2022 - kazuistiky studentů (práce ve skupině), pravidla práce s kazuistikou, organizace předmětu 17. 2. 2022 - konzultace skupiny č. 1 - vyhledávání mezioborových témat, rozdělení rolí ve skupině 24. 2. 2022 - konzultace skupiny č. 1- diskuse ke konkrétním tématům 3. 3. 2022 - prezentace skupiny 1, diskuse na téma inkluze v konkrétní situaci 10. 3. 2022 - konzultace skupiny č. 2 - situace dívky se zrakovým postižením, vyhledávání mezioborových témat 17. 3. 2022 - konzultace skupiny č. 2 - diskuse ke konkrétním tématům 31. 3. 2022 - prezentace skupiny 2, diskuse na téma vzdělávání dítěte s těžkým zrakovým postižením, evaluace předmětu kombinované studium: 1. 2. 2022 - podmínky splnění předmětu, využití mezioborovosti při práci s osobami se speciálními potřebami, organizace, práce s kazuistikami, rozdělení do pracovních skupin 5. 4. 2022 - prezentace kazuistik - dítě s OMJ v MŠ, rodina s dítětem se sluchovým postižením, výběr školy pro dítě se sluchovým postižením 12. 4. 2022 - prezentace kazuistik - dospívající žena s mentálním postižením, dítě s OMJ v předškolním vzděláváním; evaluace předmětu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2021, léto 2023, léto 2024.